Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

upgrade kitlenzen canon 1000d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • upgrade kitlenzen canon 1000d

    Beste allemaal,
    Ik wil graag mijn kitlenzen upgrade omdat ik steeds vaker tegen problemen aanloop, maar ik ook gewoon verder wil investeren in mijn hobby. Ik heb al naar verschillende lenzen gekeken. De eerste upgrade wordt een standaard zoom met 2.8, maar welke? De tweede upgrade wordt een lens zoals een 70-200 of een 50-150, maar ben er nog niet uit welke.
    Dus kunnen jullie mij een advies geven welke lenzen zich in dit segment begeven. En welke zijn af te raden en waarom.
    Het type fotografie dat ik het meeste beoefen is sportfotografie en dan met name wielren en mountainbike.
    Alvast bedankt
    M.v.G. Colin

  • #2
    Re: upgrade kitlenzen canon 1000d

    De beste (maar meteen ook de duurste!) lichtsterke standaardzoom is de Canon EF-s 17-55 f/2.8 IS. Dat objectief zit bijna "vastgeroest" op mijn huidige 7D. Ofwel een goeie tweedehands (maar prijzen blijven hoog, en mogelijke mankementen een vraagteken), ofwel zijn er een paar third-party objectieven (Sigma, Tamron?) die het bekijken, proberen en eventueel aanschaffen waard zijn. Ik hoop dat iemand met een alternatief voor "mijn" lichtsterke 17-55 zijn/haar ervaringen hier meedeelt. Zelf heb ik geopteerd voor "op een Canon hoort een Canon", al is dat niet altijd de beste, en zeker niet de goedkoopste weg.
    Als tele zou ik toch een 70-200 (de witte toeter) aanraden. Opgelet: die komt in verschillende modellen: zowel de f/4 met en zonder IS (image stabilisation, die ik toch wel aanbeveel, zoniet voor een standaardzoom, dan toch voor een tele), en de f/2.8 met en zonder IS. Van de f/2.8 IS is inmiddels een nieuwe versie uitgekomen, scherper, beter maar vooral ook veel duurder. Als gevolg zijn er tweedehands MkI's (men zegt dat wel niet van een eerste versie, enkel als er een nieuw model uitkomt, spreekt men van een MkII) op de markt tegen vaak gunstige prijzen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: upgrade kitlenzen canon 1000d

      @Lesc alweer bedankt voor je reactie. Zelf was ik meer aan het kijken naar de sigma 17-50 en de tamron 17-50 beide 2.8. En in het telesegment twijfel ik tussen de sigma 70-200 en de sigma 50-150 2.8
      die laatste zou dan weer mooi aansluiten bij de 17-50, maar ik hoor van verschillende mensen om mij heen dat het verschil tussen 50/55 en 70 te verwaarlozen valt en met een of meerdere stappen op de lossen is. Echter neig ik toch eerder naar de 50-150 dan de 70-200, vooral omdat ik met mijn huidge telelens meestal tussen de 55 en 175 mm in zit en er nauwelijk boven uit ga. Ook is de 70-200 van sigma een stukje duurder. Ik had ook al gekeken naar de 70-200 non is van Canon, maar op het moment zie ik die bij een aantal winkels uit het assortiment verdwijnen de redenen is mij echter niet duidelijk
      M.V.G. Colin

      Comment


      • #4
        Re: upgrade kitlenzen canon 1000d

        Oorspronkelijk geplaatst door colin beijers Bekijk bericht
        Beste allemaal,
        Ik wil graag mijn kitlenzen upgrade omdat ik steeds vaker tegen problemen aanloop, maar ik ook gewoon verder wil investeren in mijn hobby. Ik heb al naar verschillende lenzen gekeken. De eerste upgrade wordt een standaard zoom met 2.8, maar welke? De tweede upgrade wordt een lens zoals een 70-200 of een 50-150, maar ben er nog niet uit welke.
        Dus kunnen jullie mij een advies geven welke lenzen zich in dit segment begeven. En welke zijn af te raden en waarom.
        Het type fotografie dat ik het meeste beoefen is sportfotografie en dan met name wielren en mountainbike.
        Alvast bedankt
        M.v.G. Colin
        Ik heb ook sinds een weekje mijn kitlens vervangen voor een ander en stond ook voor de keuze van een 2.8 zoom (Sigma of Tamron). Ik heb echter de Sigma 30 1.4 Art over kunnen nemen. Het is wel een prime, maar erg mooi! Ik heb een goed exemplaar en de scherpte en focus zijn echt top. Verder zeer goed gebouwd. Als je misschien de gok wil nemen zou je deze prime ook kunnen overwegen. Nadeel is dat je niet wijder dan 30mm kan gaan, dus als je wijder zou willen schieten zou je een andere lens moeten hebben. Indien je een zoom wil inderdaad voor de Sigma of Tamron gaan.
        Canon 600D - Sigma 30 1.4 Art - Canon 50 1.8 - Canon 85 1.8 USM - Canon 18-55

        Comment


        • #5
          Re: upgrade kitlenzen canon 1000d

          Primes hadden we inderdaad nog niet overwogen, want -hoewel ik heel erg voor primes ben- is 30mm voor een cropcamera al veel te breed, zeker in vergelijking met de huidige 18-55 of de toekomstige 17-50/55.
          Zelf beschik ik over twee primes die hoofdzakelijk bij portretfotografie worden ingezet: een 50mm f/1.8 en een 85 mm f/1.8. Voor portretten zal ik de tweede prefereren, voor babyfotografie (als je erg dichtbij kunt komen) de eerste. Voor "full-body" zijn beide echter niet breed genoeg, tenminste niet op een cropcamera (factor 1,8).
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: upgrade kitlenzen canon 1000d

            Dan zou je voor de zoom moeten gaan (17-50)
            Als ik wijdte zou missen, zou ik misschien een UWA aanschaffen. Dan zou ik 10-22, 30, 50 en 85 gedekt hebben. Nu zou ik naar de kitlens grijpen voor onder de 30mm, maar merk dat ik tot nu toe niet vaak wijds schiet. Dus vandaar mijn keuze voor de 30 1.4.


            Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
            Canon 600D - Sigma 30 1.4 Art - Canon 50 1.8 - Canon 85 1.8 USM - Canon 18-55

            Comment


            • #7
              Re: upgrade kitlenzen canon 1000d

              @RuudJB en LesC. Bedankt voor jullie advies. was zelf ook al aan het kijken naar de 50mm 1.8, maar ik heb in principe genoeg budget om de sigma 17-50 en 50 mm 1.8 beide te komen. Is dit aan te raden of zeggen jullie gewoon een van de twee kiezen.

              Comment


              • #8
                Re: upgrade kitlenzen canon 1000d

                Ik heb zelf nu de 50 1.8, maar is te lang voor standaard (daarom heb ik de 30) en soms te kort portret. Maar het is een zeer mooie lens voor de prijs.


                Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
                Canon 600D - Sigma 30 1.4 Art - Canon 50 1.8 - Canon 85 1.8 USM - Canon 18-55

                Comment


                • #9
                  Re: upgrade kitlenzen canon 1000d

                  @RuudJB maar is de canon 50mm 1.8 iets om te combineren met de sigma 17-50 2.8. of zeg je spaar liever door voor een sigma 70-200 of sigma 50-150?

                  Comment


                  • #10
                    Re: upgrade kitlenzen canon 1000d

                    Bij mij was de 50mm f/1.8 (de "plastic fantastic") mijn instap in de prime wereld. Technisch zeker niet de beste lens, maar in principe (zeker tweedehands) verkrijgbaar onder de €100.- Stel dat je voor een lichtsterke zoom gaat, zoals boven in de discussie al aangegeven, dan is de grootste opening nog steeds f/2.8. Wel, met de 50mm f/1.8 kun je verder gaan, al knijp je best het diafragma een beetje toe om een beetje meer scherpte te krijgen. Hoewel ik voor portretten opteer voor de 85mm f/1.8 (technisch veel beter, maar ook andere prijsklasse), heb ik mijn 'fantastic plastic' nog steeds voor bijzondere gebeurtenissen.

                    Altijd rekening mee houden dat des te wijder de lens, des te groter de distorsie: http://stepheneastwood.com/tutorials.../strippage.htm
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: upgrade kitlenzen canon 1000d

                      @LesC echter denk ik dat de keuze voor de standaard objectief duidelijk is in zoverre dat het een 17-50 wordt, maar nu nog welk merk. De sigma wordt op veel sites goed beoordeeld, echter vindt ik geen directe vergelijking met de tamron. Nu dan de telelens het wordt zowiezo een sigma maar welke? De 50-150 of 70-200? er zit best wel een prijsverschil in.
                      M.V.G. Colin Beijers

                      Comment


                      • #12
                        Re: upgrade kitlenzen canon 1000d

                        Persoonlijk zou ik voor de 70-200 gaan. Ik merk in een hogere post van jou enige bezorgdheid over wat wij "het gat" noemen, dat gat tussen de 50mm van je standaardzoom, en de 70mm van je tele, maar weet dat dat gat maar één stap vooruit of achteruit is, hoor.
                        Ik ken noch de 50-150 noch de 70-200 van Sigma, dus hopelijk zijn er hier 'Sigma-ervaringsdeskundigen" die iets kunnen vertellen over scherpte, snelheid van scherpstelling, enz. Misschien heb je geen nood aan een lichtsterke tele, en dan zou ik toch op zoek gaan naar een Canon 70-200 f/4, met of zonder IS. Je vindt ze toch regelmatig in ons Aangeboden, en als je zou kunnen kopen van een "betrouwbare" BD-er (en heus: die zijn er hoor, niet meteen diegenen die zich registreren om iets te koop aan te bieden, maar mensen met een "geschiedenis" op het forum, die om een welbepaalde reden hun geliefkoosde tele willen wegdoen...), dan denk ik dat je toch in dezelfde prijsklasse zit, niet? Anders even doorsparen?
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: upgrade kitlenzen canon 1000d

                          @LesC Ik zou wel graag voor die 2.8 gaan. De 70-200 van sigma wordt door sommige vergeleken met de beeldkwaliteit van canon 70-200 2.8 non is. En 50-150 wordt weer vergeleken met de sigma 70-200, maar dan minder bereik. Dus qua kwaliteit moet het goed zitten. Nu is er 20 april in Maastricht de start van de Amstel gold race, dan ga ik ( de afgelopen 3 jaar) foto's maken bij de start en bij de bussen, aangezien deze zich hebben verzameld op de markt van Maastricht. Nu was ik van plan de canon 70-200 2.8 is USM II te huren voor deze gelegenheid(bij de lokale fotozaak), dan kan ik gelijk aanvoelen hoe zwaar dat gewicht nou daadwerkelijk is. Want het gewicht verschil tussen de canon en de sigma (zowel de 70-200 als de 50-150) is maar een paar honderd gram. Dan kan ik gelijk testen hoe zo'n zware lens bij bevalt.
                          M.V.G. Colin

                          Comment


                          • #14
                            Re: upgrade kitlenzen canon 1000d

                            Ik vermoed dat de 70-200 f/2.8 IS MkII ongeveer hetzelfde gewicht zal hebben als mijn MkI. Al met al in combinatie met mijn 7D een behoorlijk gewicht. Als wij in juni naar zee gaan, ben ik meestal op stap met die combo, en neem ik ofwel mijn monopod mee, ofwel gebruik ik de SunSniper om het gewicht tijdens de strandwandeling wat te verdelen over mijn schouders. Vaak gebruik ik ipv die 70-200 mijn 100-400. Ik denk dat het gewicht navenant is.
                            Nu... en daar (in de afdeling Camera's) is het gesprek begonnen: jouw 1000D is alleszins wat lichter. Sommige fotografen spreken dan van gebrek aan balans (lens zwaarder dan camerabody), maar daar zou ik me niet teveel zorgen over maken. Wel... als je gebruik maakt van een statief, de lens op het statief bevestigen (met de gondel) ipv de camera op het statief vast te maken.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: upgrade kitlenzen canon 1000d

                              @LesC de bedoeling is gewoon handheld shots te maken, ik heb altijd mijn hand onder de lens, zo is het mij geleerd geworden. de enige keer dat ik dit niet heb gedaan is toen ik de 50mm van een vriend had geleend, maar daar is dat ook niet voor nodig. De reden dat ik deze lens wil huren, is om te zien of ik wel fatsoenlijke foto's kan maken. Aangezien beide sigma's hier qua gewicht neit ver vanaf zitten en een van beide lenzen wil aanschaffen in de nabije toekomst, moet ik natuurlijk wel fatsoenlijke foto's kunnen maken met zo'n zwaar objectief

                              Comment

                              Working...
                              X