Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

uitleg lenzen, beginnersvraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • uitleg lenzen, beginnersvraag

    kan mij iemand een beetje uitleg geven over de verschillende soorten lenzen?
    met uitleg bedoel ik bv een 18-55 mm lens tot welke afstanden kan je daarmee gaan of werkt dit niet zo? Je hebt dan ook lenzen met maar 1 getal bv een 50mm lens? ook staan er soms na het aantal mm nog een aantal cijfers bv 18-55mm 1:3.5-5.6 II . En hoe weet je nu eigenlijk hoe goed een lens is? de prijs? En is het bv beter een lens te hebben 18-300mm of is het beter dit te verdelen in 18-55 + 55-200 + 200-300mm

    alvast bedankt
    Lars

  • #2
    Re: uitleg lenzen, beginnersvraag

    een 18-55 mm lens tot welke afstanden kan je daarmee gaan of werkt dit niet zo?
    met de 18-55 van canon kan je focussen van 40cm ofzo tot oneindig (van die 40cm niet zeker, maar tzal daarrond liggen)
    De 18-55 lens kan je vergelijken met een simpel compactje met 3x optische zoom, alleen ga je wel een nog iets bredere beeldhoek hebben op 18mm, en iets minder ingezoomd zitten op 55mm


    Je hebt dan ook lenzen met maar 1 getal bv een 50mm lens?
    inderdaad, dit worden prime lenzen genoemd. De (relatief recente) primelenzen geven meestal een betere beeldkwaliteit tov de zoomlenzen omdat de zoomlenzen ingewikkelder van constructie zijn met veel meer bewegende delen. Ook lenen de prime-lenzen zich ertoe om veel lichtsterker te zijn. Dit wil zeggen dat ze een veel groter diafragma (klein getal) aankunnen zodat er veel licht door de lens kan. (komt meestal overeen met groot frontglas van de lens)


    ook staan er soms na het aantal mm nog een aantal cijfers bv 18-55mm 1:3.5-5.6 II
    dit zijn de kleinste diafragmagetallen die de lens aankan. Als er twee waarden staan, dan betekent de eerste waarde, het grootste diafragma mogelijk op 18mm en de tweede waarde betekend het grootste diafragma mogelijk op 55mm (in geval van 18-55 lens)
    als er één waarde staat, wil dit zeggen dat je over het hele zoombereik van die lens, dat grootste diafragma kan kiezen
    voor alle duidelijkheid: een groot diafragma (grote opening) komt overeen met een klein diafragmagetal


    En hoe weet je nu eigenlijk hoe goed een lens is? de prijs?
    meestal wel door de prijs ja, maar dit is niet altijd bepalend. Sommige lenzen bieden superkwaliteit voor weinig geld, en andere dan weer bieden matige kwaliteit voor duizenden euro's. Meestal kan je afgaan op de reputatie van de lens. De reputatie kan je meestal achterhalen door veel over de lens op te zoeken op google of op FM (FredMiranda) of op photozone.de... over de meeste lenzen vind je meer dan genoeg leesvoer

    En is het bv beter een lens te hebben 18-300mm of is het beter dit te verdelen in 18-55 + 55-200 + 200-300mm
    dat hangt volledig af van wat je wil (een 18-300 bestaat trouwens niet)

    wil je kwaliteit, en zie je er niet tegenop om altijd van lens te wisselen, ga dan absoluut voor vele verschillende lenzen gespreid over je zoombereik (beter nog: prime-lenzen)

    wil je gebruiksgemak, dan kan je gaan voor een lens als de 18-200 of 18-250. Hier zal je zelden van lens moeten wisselen MAAR je boet wel in aan beeldkwaliteit, lichtsterkte en snelheid.

    meestal hoe hoger de zoom, hoe slechter de kwaliteit. bvb een 24-70 lens is een 2.9x zoom (70/24), een 18-200 lens is 11x zoom (200/18)
    vanzelfsprekend gaat hier de 24-70 je veel betere kwaliteit geven dan de 18-200




    ik hoop dat je er iets aan hebt
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: uitleg lenzen, beginnersvraag

      bekijk dit ook ff http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/part3/3B.html

      Comment


      • #4
        Re: uitleg lenzen, beginnersvraag

        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        ik hoop dat je er iets aan hebt
        En hij niet alleen denk ik !!!

        Bedankt voor de uitleg !!
        DE site

        Comment


        • #5
          Re: uitleg lenzen, beginnersvraag

          Oorspronkelijk geplaatst door MantaRay Bekijk bericht
          bedankt Matthias voor de duidelijke uitleg! en bedankt mantaray voor de link!
          grz lars

          Comment


          • #6
            Re: uitleg lenzen, beginnersvraag

            Oorspronkelijk geplaatst door lars l Bekijk bericht
            kan mij iemand een beetje uitleg geven over de verschillende soorten lenzen?
            met uitleg bedoel ik bv een 18-55 mm lens tot welke afstanden kan je daarmee gaan of werkt dit niet zo?
            Lars
            Je kan hiermee tot oneindig gaan......

            Comment

            Working...
            X