Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel tussen Sigma 70-300 Macro en Tokina 80-400 ATX

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twijfel tussen Sigma 70-300 Macro en Tokina 80-400 ATX

    Ik zit ontzettend te twijfelen tussen de Sigma 70-300 Macro en de Tokina 80 400 ATX

    Eisen
    Vast staat dat ik een telezoom wil, niet al te duur maar waarmee je toch plaatjes van redelijk goede kwaliteit kan schieten. Na diverse reviews te hebben gelezen vermoed ik dat ze qua beeldkwaliteit vergelijkbaar zijn.
    Waarvoor te gebruiken: wildlife.

    Overwegingen
    Als het om de sigma gaat is de lange macro voor mij een bijkomend voordeel, maar ik vrees dat ik met 300mm tekort kan komen voor overige wildlife zoals tropische vogeltjes.
    De Tokina is bijna 2x zo duur maar de 400mm is zo aantrekkelijk dus neig ik naar deze lens. Zou het kunnen zijn dat ik toch met de 300mm van Sigma uit de voeten kan voor wildlife/vogeltjes etc of is die extra 100mm van Tokina essentieel?

    Ik vraag jullie dus om mij te helpen bij mijn overwegingen. Misschien zie ik bepaalde aspecten over het hoofd.
    Alvast bedankt.
    NaturalMystic
    Nikon D70 | Nikkor 18-70 DX f3.5-5.6 | Tamron 90 f2.8 DI Macro | Sigma 50-500 f4-6.3 APO HSM| SB-600 | Manfrotto 055PROB | Manfrotto 322RC2

  • #2
    Re: Twijfel tussen Sigma 70-300 Macro en Tokina 80-400 ATX

    Ik weet niet of er een verschil is met tropische vogels maar 300mm is zelfs hier nogal weinig om fotos van vogels in het wild te maken....
    mvg
    Bert

    Comment


    • #3
      Re: Twijfel tussen Sigma 70-300 Macro en Tokina 80-400 ATX

      Waar wil je die tropische vogeltjes gaan fotograferen ? in de dierentuin of in hun biotoop.

      De specs voor natuurfotgrafie zijn het beetje hetzelfde als voor sport.
      Liefst een snelle lens en je kan niet genoeg bereik hebben. Dus ja, die 100mm is belangrijk. Je zit altijd in de dure reeks van de lenzen.

      Als je een vogel zoals een vink of mees op 5m een beetje beeldvullend op de foto wil krijgen is 500mm noodzakelijk. 300mm is enkel goed voor grote beestjes of je moet een goede sluiptechniek hebben.

      Bedenk ook dat uit de hand fotograferen met deze jongens niet makelijk is.
      Een gestabiliseerde lens gaat zeker helpen , anders monopod of statief.
      Om met een 400mm zonder VR scherpe foto's uit de hand te maken, heb zeker een sluitertijd van 1/500 nodig.

      Ik ken de Tokina 80-400 niet, ze staat bij konijnenberg 500 Eur. Dus nog relatief goedkoop maar is scherp op 400mm ? Ik weet dat de Nikkor 80-400 wel scherp is maar ze nu 1000 Eur duurder dan deze tokina.

      Alternatief is de Bigma (Sigma 50-500). velen op BD zijn er heel tevreden over.
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #4
        Re: Twijfel tussen Sigma 70-300 Macro en Tokina 80-400 ATX

        Misschien is de Sigma 80/400mm 4.5-5.6 EX OS wel een alternatief voor de nikon,prijs bij konijnenberg turnhout
        1066 euro,heeft ook beeldstabilisatie,en aan alle leden een zalig en gelukkig kerstmis gewenst.

        Comment


        • #5
          Re: Twijfel tussen Sigma 70-300 Macro en Tokina 80-400 ATX

          Ik heb de Tokina, en ik ben er tot op vandaag zeer tevreden van!
          Ik vind het ook handig dat ze wat zwaarder is(ong. 1kg), zo trilt ze niet te vlug bij het ontspannen.
          Je kan natuurlijk altijd de "duurdere lenzen" kopen, maar de vraag is dan of een lens die het dubbele kost ook twee keer beter is!
          Alles is relatief natuurlijk...
          Als je de poen maar voor het scheppen hebt, of als je foto's maakt om den brode, dan is het natuurlijk wat anders!

          mijn beste wensen aan allen!

          Dré

          Comment


          • #6
            Re: Twijfel tussen Sigma 70-300 Macro en Tokina 80-400 ATX

            Ander "goedkoper" alternatief is de Tamron 200-500. Goeie review staat hier: http://photo.net/equipment/tamron/200_500_Di/

            Andere visies: http://www.birdforum.net/showthread.php?t=58943

            Ik heb er zo een maar heb nog niet veel tijd gehad om het echt te testen
            mvg
            Bert

            Comment


            • #7
              Re: Twijfel tussen Sigma 70-300 Macro en Tokina 80-400 ATX

              Die lens lijkt mij ook een goede aanvulling voor de 18-200.
              De prijs is goed te doen.
              Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

              Comment


              • #8
                Re: Twijfel tussen Sigma 70-300 Macro en Tokina 80-400 ATX

                Dank voor reacties tot nu toe. Gaat om vogeltjes in biotoop (Zuid-Amerika), NIET in dierentuin.
                Moet wel betaalbaar blijven dus die Tokina sprak qua prijs wel aan.
                Dus de genoemde lenzen zijn imho geen alternatieven omdat ze minimaal 2x zo duur zijn. Temeer omdat ik daarnaast ook nog een goed statief met balhoofd erbij moet halen. Ik begrijpdat die 400 zeker noodzakelijk is voor vogels.
                Dus alle suggesties zijn welkom. Ook vwb statief en balhoofd.
                Iedereen alvast hele fijne dagen.
                NaturalMystic
                Nikon D70 | Nikkor 18-70 DX f3.5-5.6 | Tamron 90 f2.8 DI Macro | Sigma 50-500 f4-6.3 APO HSM| SB-600 | Manfrotto 055PROB | Manfrotto 322RC2

                Comment


                • #9
                  Re: Twijfel tussen Sigma 70-300 Macro en Tokina 80-400 ATX

                  Bij lenzen telt 1 wetmatigheid, je krijgt waarvoor je betaalt.

                  Ik heb ook de Sigma 135-400 gehad omdat hij gunstig geprijsd was. Ik heb hem na 2 maand terug weggedaan omdat hij niet voldeed tss 300 - 400mm.

                  Als het de hoofdbedoeling is om vogels te fotograferen in ZA, dan zou ik voor een meer kwalitatieve lens (en spijtig genoeg duurdere lens) gaan.
                  Dit soort fotografie is niet van de gemakkelijkste omdat het beest er gewoon scherp moet opstaan (zeker de kop en ogen) en liefst met een beperkte DOF. Wat ben je met 1500 foto's die niet voldoen, want bijna scherp is gelijk aan misser.
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: Twijfel tussen Sigma 70-300 Macro en Tokina 80-400 ATX

                    Hier is nog een topic erover

                    De foto's zien er toch niet echt slecht uit.

                    blijkbaar wordt deze lens als TOPKLASSE omschreven in de vakpers. Heeft iemand deze lens, en is ze inderdaad zo goed voor haar 500?



                    GrEEtZ
                    SaRgE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Twijfel tussen Sigma 70-300 Macro en Tokina 80-400 ATX

                      Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                      Je kan natuurlijk altijd de "duurdere lenzen" kopen, maar de vraag is dan of een lens die het dubbele kost ook twee keer beter is!
                      de vraag is of je foto's ook 2 keer beter gaan zijn.
                      wat is een betere foto? volgens mij heb je enerzijds gradaties maar anderzijds beslissende factoren.
                      een duurdere lens kan 'ietsje' scherper zijn, 'ietsje' contrastvoller, steviger gebouwd zijn, zwaarder wegen, etc
                      dingen die je foto gewoon beter maken.

                      anderzijds heb je factore die beslissen of je de foto genomen hebt of niet.
                      een goedkope lens heeft meer licht nodig. is dat licht er niet dat kan je met de (veel) duurdere lens je foto's maken. met de goedkope kan je niets aanvangen.
                      [denk je nu 'iso omhoog' dan moet je even bedenken dat er situaties zijn waar je de iso al moet omhoog doen met de dure lens, goedkope lens: geen foto's]
                      lenzen met VR/IS/OS, juist't zelfde verhaal.
                      een dure lens heeft meestal een snellere AF. er zijn dus veel omstandigheden waar de goedkope lens aan't focussen of hunten is terwijl de dure lens er al enkele shots heeft opzitten.



                      't is dus voor die momenten dat je diep moet tasten om foto's te kunnen maken. je kan best beslissen op die momenten geen foto's te nemen
                      één foto is natuurlijk beter dan géén foto. één goede foto is zeker 2 keer beter dan géén foto

                      't blijft een kwestie van overwegen natuurlijk.
                      foto als spiegel of als venster?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Twijfel tussen Sigma 70-300 Macro en Tokina 80-400 ATX

                        Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb Bekijk bericht
                        Ander "goedkoper" alternatief is de Tamron 200-500. Goeie review staat hier: http://photo.net/equipment/tamron/200_500_Di/

                        Andere visies: http://www.birdforum.net/showthread.php?t=58943

                        Ik heb er zo een maar heb nog niet veel tijd gehad om het echt te testen
                        Overigens is de Tamron 200-500 geen "goedkoper" alternatief want die is ruim 300 eurie duurder dan de Tokina 80-400ATX.
                        De reviews van de Tamron zijn echter wel super goed met uitstekende voorbeeldfoto‘s , maar ca 850 euro is wel een smak.

                        Hmmmmm. Wat nu? Ben nu meer aan het twijfelen dan voor de start van mijn topic.
                        NaturalMystic
                        Nikon D70 | Nikkor 18-70 DX f3.5-5.6 | Tamron 90 f2.8 DI Macro | Sigma 50-500 f4-6.3 APO HSM| SB-600 | Manfrotto 055PROB | Manfrotto 322RC2

                        Comment


                        • #13
                          Re: Twijfel tussen Sigma 70-300 Macro en Tokina 80-400 ATX

                          verkoop mijn 70/300 macro sigma voor 130 euro kan je ze hebben
                          testen kan je hier natuurlijk doen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Twijfel tussen Sigma 70-300 Macro en Tokina 80-400 ATX

                            Oorspronkelijk geplaatst door NaturalMystic Bekijk bericht
                            Overigens is de Tamron 200-500 geen "goedkoper" alternatief want die is ruim 300 eurie duurder dan de Tokina 80-400ATX.
                            De reviews van de Tamron zijn echter wel super goed met uitstekende voorbeeldfoto‘s , maar ca 850 euro is wel een smak.

                            Hmmmmm. Wat nu? Ben nu meer aan het twijfelen dan voor de start van mijn topic.
                            Je kan natuurlijk ook 2dehands eens kijken ?



                            Greetz
                            SaRgE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Twijfel tussen Sigma 70-300 Macro en Tokina 80-400 ATX

                              Oorspronkelijk geplaatst door NaturalMystic Bekijk bericht
                              Overigens is de Tamron 200-500 geen "goedkoper" alternatief want die is ruim 300 eurie duurder dan de Tokina 80-400ATX.
                              De reviews van de Tamron zijn echter wel super goed met uitstekende voorbeeldfoto‘s , maar ca 850 euro is wel een smak.

                              Hmmmmm. Wat nu? Ben nu meer aan het twijfelen dan voor de start van mijn topic.
                              Tip : Vraag op het forum of je ergens een van de lenzen eens mag testen. Misschien vind je de 70-300 wel voldoende.
                              BD0497BE : Nikon body + glas
                              www.RudyVerrijt.info

                              Comment

                              Working...
                              X