Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel tussen Nikon en Sigma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twijfel tussen Nikon en Sigma

    Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe tele zoomlens.
    Ik twijfel tussen een "Sigma 80-400mm F4.5-5.6 EX OS Nikon-DG" of een "Nikkor AF-D 80-400MM/4.5-5.6 VR77 77mm".
    Het prijsverschil is 300 € in het nadeel van Nikon.
    Krijg ik voor die € 300 een goede meerwaarde of is het de moeite niet.
    Of... is er een ander alternatief
    Happy to be a MACcie
    Visit http://www.kurtwarlop.com for more

  • #2
    Re: Twijfel tussen Nikon en Sigma

    Naar wat ik gelezen heb zijn het beide zeer goede objectieven.
    Het enige nadeel voor Sigma kan het gewicht zijn maar echt licht is die nikon nu ook weer niet.

    Groeten
    Spogy
    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

    Comment


    • #3
      Re: Twijfel tussen Nikon en Sigma

      De meerwaarde zal de bouwkwaliteit zijn, in het verleden heb ik gemerkt dat na verloop van tijd de Sigma's hun pluimen wat laten bij wat we noemen 'bajonetspeling'.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Twijfel tussen Nikon en Sigma

        Oorspronkelijk geplaatst door spogy
        Naar wat ik gelezen heb zijn het beide zeer goede objectieven.
        Het enige nadeel voor Sigma kan het gewicht zijn maar echt licht is die nikon nu ook weer niet.

        Groeten
        Spogy
        Verschil in gewicht is 410 gram in het voordeel van de Nikon.
        Is toch wel belangrijk om mee te nemen in je beslissing.
        Van alles...

        Comment


        • #5
          Re: Twijfel tussen Nikon en Sigma

          Ik heb ze allebei getest, Nikon is inderdaad lichter dan de de Sigma . . . Maar de 80-400 van Sigma is de ENIGE sigmalens die "ik" beter vind dan de nikon variant.
          Er kunnen natuurlijk andere menigen zijn, zeker op het uiterste bereik vind ik de Sigma echt scherper dan de Nikon.

          mvg,

          Francis

          PS : Ik heb die lenzen wel niet meer in mijn assortiment dus kan ook geen testen meer doen.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: Twijfel tussen Nikon en Sigma

            Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
            Ik heb ze allebei getest, Nikon is inderdaad lichter dan de de Sigma . . . Maar de 80-400 van Sigma is de ENIGE sigmalens die "ik" beter vind dan de nikon variant.
            Er kunnen natuurlijk andere menigen zijn, zeker op het uiterste bereik vind ik de Sigma echt scherper dan de Nikon.

            mvg,

            Francis

            PS : Ik heb die lenzen wel niet meer in mijn assortiment dus kan ook geen testen meer doen.
            Ze zou ook sneller zijn dan de Nikon versie(allé, ik bedoel minder traag )

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Twijfel tussen Nikon en Sigma

              Imo. is "gewicht" helemaal géén nadeel, wel integendeel!...
              Hoe zwaarder, hoe stabieler en dus hoe minder kans op bewegingsonscherpte!...
              Je moet ze natuurlijk wél kunnen torsen. Zo nodig, snel wat powertraining gaan doen.

              Comment


              • #8
                Re: Twijfel tussen Nikon en Sigma

                Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                Imo. is "gewicht" helemaal géén nadeel, wel integendeel!...
                Hoe zwaarder, hoe stabieler en dus hoe minder kans op bewegingsonscherpte!...
                Je moet ze natuurlijk wél kunnen torsen. Zo nodig, snel wat powertraining gaan doen.
                Sorry, maar dat is nu dus een fabeltje. Dat extra gewicht maakt je gewoon sneller moe, dat is alles. Al die zware lenzen worden dan uitendelijk op een monopod gezet
                Ik denk echt dat ik eens loden add-ons moet gaan ontwikkelen en verkopen voor een paar 100 EUR per stuk, om camera's nog stabieler te maken.

                Groot nadeel van de sigma : compatibiliteit in de toekomst. Als je ene NIkon lens koopt gaat een claim iets makkelijker zijn (Nikon moet het oplossen, niet Nikon of Sigma)


                sugar
                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                http://supermasj.zenfolio.com

                Comment


                • #9
                  Re: Twijfel tussen Nikon en Sigma

                  Sorry, maar dat is nu dus een fabeltje. Dat extra gewicht maakt je gewoon sneller moe, dat is alles. Al die zware lenzen worden dan uitendelijk op een monopod gezet
                  Niet akkoord, het gewicht kan een lens wel stabieler maken uit de hand, op voorwaarde dat ze een goed gebalanceerde greep heeft. De statiefgondel van mijn 50-500 is dermate uitgebalanceerd en het gewicht maakt de lens dus wel degelijk "vast" liggen in de hand. Trouwens, waarom wordt er aangeraden her en der om op lange lenzen bij gebruik op monopod of statief neerwaartse druk uit te oefenen of desnoods een beanbag erbovenop te leggen ? Toch om het gewicht en de druk nog te verhogen en de stabiliteit te bevorderen.
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Twijfel tussen Nikon en Sigma

                    Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                    Niet akkoord, het gewicht kan een lens wel stabieler maken uit de hand, op voorwaarde dat ze een goed gebalanceerde greep heeft. De statiefgondel van mijn 50-500 is dermate uitgebalanceerd en het gewicht maakt de lens dus wel degelijk "vast" liggen in de hand. Trouwens, waarom wordt er aangeraden her en der om op lange lenzen bij gebruik op monopod of statief neerwaartse druk uit te oefenen of desnoods een beanbag erbovenop te leggen ? Toch om het gewicht en de druk nog te verhogen en de stabiliteit te bevorderen.
                    Je zegt duidelijk 'op monopod' of 'statief'


                    sugar
                    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                    http://supermasj.zenfolio.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Twijfel tussen Nikon en Sigma

                      Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                      Je zegt duidelijk 'op monopod' of 'statief'


                      sugar
                      Geloof me vrij, als het op gebruik van zware lenzen op aan komt heb ik wel enige ondervinding. Als ik al eens een statief gebruik is dat er één met kogelkop, waarbij ik de kogelkop niet aanspan zodat ik deze eigenlijk gebruik als een scharnierend rustpunt voor de lens. De 50-500 (en ik veronderstel een 100-400 eveneens) schiet veel zuiverder los uit de hand dan vanop een monopod. Pas met een monopod of een vast statief begint het fenomeen van de trilling. Los gebruikt heb je dit niet. Dit alles vanuit de veronderstelling dat je de lens stil kan houden natuurlijk. Als je ze niet omhoog kunt houden zonder de bibber te krijgen ben je natuurlijk beter dat je ze op een statief zet en de trilling probeert te vermijden door de 2 sec. timer te gebruiken.
                      Maar nogmaals : niks zuiverder dan uit de hand.
                      fotosite

                      Comment


                      • #12
                        Re: Twijfel tussen Nikon en Sigma

                        Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                        Geloof me vrij, als het op gebruik van zware lenzen op aan komt heb ik wel enige ondervinding. Als ik al eens een statief gebruik is dat er één met kogelkop, waarbij ik de kogelkop niet aanspan zodat ik deze eigenlijk gebruik als een scharnierend rustpunt voor de lens. De 50-500 (en ik veronderstel een 100-400 eveneens) schiet veel zuiverder los uit de hand dan vanop een monopod. Pas met een monopod of een vast statief begint het fenomeen van de trilling. Los gebruikt heb je dit niet. Dit alles vanuit de veronderstelling dat je de lens stil kan houden natuurlijk. Als je ze niet omhoog kunt houden zonder de bibber te krijgen ben je natuurlijk beter dat je ze op een statief zet en de trilling probeert te vermijden door de 2 sec. timer te gebruiken.
                        Maar nogmaals : niks zuiverder dan uit de hand.
                        problemen op een statief maar niet vanuit de hand. Stroomt er titanium door jouw aders of zo?
                        Als je een statief behoorlijk opstelt, gebruik maakt van mirror-lockup dan is dit vélé malen beter dan uit de hand.

                        En zware lenzen zijn niet stabieler dan minder zware lenzen, zolang je uit de hand fotografeert. Ik heb zelf ook voldoende relatief zware lenzen gebruikt

                        sugar
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                        http://supermasj.zenfolio.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Twijfel tussen Nikon en Sigma

                          Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                          problemen op een statief maar niet vanuit de hand. Stroomt er titanium door jouw aders of zo?
                          Als je een statief behoorlijk opstelt, gebruik maakt van mirror-lockup dan is dit vélé malen beter dan uit de hand.

                          En zware lenzen zijn niet stabieler dan minder zware lenzen, zolang je uit de hand fotografeert. Ik heb zelf ook voldoende relatief zware lenzen gebruikt

                          sugar
                          Kijk, jij jouw idee, ik het mijne. Met een statief voor de voet in het veld : ik zie het niet zitten. Bijgaande foto van vandaag (geen hoogstandje hoor, dat weet ik) illustreert mss wat ik bedoel, deze maak je dus niet vanop statief en ook niet met monopod : afstand was ongeveer 70 meter, de scholekster ging in scheervlucht 1 meter boven de weiden :

                          Gelijk dat ze in de fims zeggen : I rest my case.
                          fotosite

                          Comment


                          • #14
                            Re: Twijfel tussen Nikon en Sigma

                            Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                            Kijk, jij jouw idee, ik het mijne. Met een statief voor de voet in het veld : ik zie het niet zitten. Bijgaande foto van vandaag (geen hoogstandje hoor, dat weet ik) illustreert mss wat ik bedoel, deze maak je dus niet vanop statief en ook niet met monopod : afstand was ongeveer 70 meter, de scholekster ging in scheervlucht 1 meter boven de weiden :

                            Gelijk dat ze in de fims zeggen : I rest my case.
                            Met het juiste materiaal maak je die veel beter met een tripod, maar dat kost geld én moeite.
                            En hiermee heb je absoluut niet bewezen dat het gewicht van die 50-500 die foto heeft mogelijk gemaakt, in tegendeel. Je bewijst alleen dat jij een redelijk vaste hand hebt

                            sugar
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                            http://supermasj.zenfolio.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Twijfel tussen Nikon en Sigma

                              Onbegrijpelijk dat fotograferen uit de hand nu al betere resultaten oplevert dan vanop statief. Ik word oud...
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment

                              Working...
                              X