Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor het kopen van een lange lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips voor het kopen van een lange lens

    Hey iedereen,

    ik ben nog niet zo lang met fotografie bezig, maar kreeg enkele maanden geleden het ongelofelijke aanbod om een Canon 40D tweedehands nauwelijks gebruikt te kopen. Een standaardlens kreeg ik er al bij, maar nu zou ik graag ook een tweede, lange lens kopen. Ik ken absoluut niet veel van alles wat bij fotografie komt kijken, dus ik zou graag weten wat jullie mij aanraden of waar ik moet op letten bij het kopen van zo'n lens.
    Ter info: de bedoeling van de lange lens is om ze vooral te gebruiken bij sportfoto's, meerbepaald windsurfen, maar ik zou ze ook graag gebruiken voor sfeerfoto's of foto's van stadjes die ik bezoek.
    Mijn eerste lens is 18-55mm.

  • #2
    Re: Tips voor het kopen van een lange lens

    Oorspronkelijk geplaatst door Coconuttie Bekijk bericht
    Hey iedereen,

    ik ben nog niet zo lang met fotografie bezig, maar kreeg enkele maanden geleden het ongelofelijke aanbod om een Canon 40D tweedehands nauwelijks gebruikt te kopen. Een standaardlens kreeg ik er al bij, maar nu zou ik graag ook een tweede, lange lens kopen. Ik ken absoluut niet veel van alles wat bij fotografie komt kijken, dus ik zou graag weten wat jullie mij aanraden of waar ik moet op letten bij het kopen van zo'n lens.
    Ter info: de bedoeling van de lange lens is om ze vooral te gebruiken bij sportfoto's, meerbepaald windsurfen, maar ik zou ze ook graag gebruiken voor sfeerfoto's of foto's van stadjes die ik bezoek.
    Mijn eerste lens is 18-55mm.
    Enkele basiszaken waar je op kunt letten (ik weet niet hoe onderlegd dat je al bent):

    -Hoe lager het f-getal, hoe beter (2.8 laat heet meeste licht door, 5.6 bijvoorbeeld minder, waardoor de langere sluitertijden moet gebruiken en de kans op bewegingsonscherpte toeneemt). Vooral bij bewolkt weer een pluspunt in jouw geval.

    -De bouw van de lens. Metaal of plastic. Metaal is zwaarder en duurzamer, plastic is lichter. Zwaarder is naar mijn persoonlijke mening beter omdat je de camera dan beter stabiel (stil) kunt houden).

    -Je budget. Vooral bij Canon betaal je je scheef voor de écht goede lenzen. De 'minder goede' zijn echter nog steeds heel goed.

    Een Canon 100-400 is een prachtige lens, maar kost dan ook ~ € 1250.
    Een Canon 55-250 USM is een prima lens, en kost niet zoveel.
    Een Canon 18-135 is voor het geld een prima lens (€ 175), maar heeft weer een wat korter bereik. Ik denk te weinig voor surfers.

    Overweeg ook 2e hands te kopen. Hoe duurder de lens oorsspronkelijk kostte, hoe kleiner het prijsverschil tussen nieuw / 2e hands.

    Mijn advies: begin met een 55-250mm IS (€ 210 nieuw). Enig minpunt van deze lens vindt ik de iets tragere AF.

    Veder: Google staat vol met dit soort antwoorden.

    Gr,

    Leon
    EOS 7D | 18-135mm | 55-250mm | 17-55mm | 10-22mm | Tamron 90mm Macro Di | Sigma 150-500mm DG OS HSM | 430 EX II

    Comment


    • #3
      Re: Tips voor het kopen van een lange lens

      Ik hoop dat uw eerste lens de 18-55 met IS is?
      Dan zou ik zeker de 55-250 IS aankopen, dit is de beste lens qua prijs/kwaliteit.
      Beide lenzen heb ik ook op mijn 40D, aangevuld met de Tokina 12-24 en een boel "oude" MF lenzen.
      Geloof me vrij, met de kit 18-55 IS + 55-250 IS kunt u al een heel stuk op weg en beide objectieven duiken hier regelmatig op in "Aangeboden".


      Grtz, RF
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Tips voor het kopen van een lange lens

        Ik kan de 70-300 usm IS van canon ook zeker aanraden kwalitatief ben ik er zeer tevreden over, +- 450euro
        als je nog wat meer tele wil zal de prijs er ook naar zijn
        Canon. http://www.500px.com/nds

        Comment


        • #5
          Re: Tips voor het kopen van een lange lens

          ik heb een zeer lange lens te koop, als het dat is wat je zoekt ...
          Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
          - Isaac Asimov-

          Comment


          • #6
            Re: Tips voor het kopen van een lange lens

            Hey iedereen, bedankt voor de reacties! Ik zal toch inderdaad voor die 70-300 van Canon gaan, alhoewel die net iets boven m'n budget is =) Dat betekent dat ik natuurlijk ook nog iets langer moet sparen, maar de eerste tip die ik ooit kreeg ivm fotografie is dat je voor materiaal van hoogwaardige kwaliteit ook een hoogwaardige prijs betaald

            Groetjes,

            Nicky

            Comment


            • #7
              Re: Tips voor het kopen van een lange lens

              Oorspronkelijk geplaatst door Coconuttie Bekijk bericht
              Hey iedereen, bedankt voor de reacties! Ik zal toch inderdaad voor die 70-300 van Canon gaan, alhoewel die net iets boven m'n budget is =) Dat betekent dat ik natuurlijk ook nog iets langer moet sparen, maar de eerste tip die ik ooit kreeg ivm fotografie is dat je voor materiaal van hoogwaardige kwaliteit ook een hoogwaardige prijs betaald

              Groetjes,

              Nicky
              Op gevaar van je terug te doen twijfelen, de 70-300 is geen slechte lens, maar heeft wel duidelijke beperkingen qua lichtsterkte en autofocussnelheid, je zal misschien na een tijd teleurgesteld zijn als je voor "hoogwaardige kwaliteit" gespaard hebt.

              De low-cost 55-250 IS zal ongeveer dezelfde beeldkwaliteit geven.

              Probeer hiermee en als je later beter weet wat je nodig hebt (meer lichtsterkte, meer tele, ...) trek dan pas je geldbeurs open.

              Comment

              Working...
              X