Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tilt & shift

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tilt & shift

    even een vraagje over de tilt & shift objectieven.. (Canon in mijn geval)

    ik overweeg zo een objectief aan te schaffen, vooral voor architectuur fotografie.

    mijn problemen zijn de volgende:

    1) de keuze tussen een 17mm of 24mm..
    wat is het meest interessante om bijvoorbeeld een gevel van een statig gemiddeld
    herenhuis te fotograferen vanaf de overkant van een normale straat?
    ook rekening houdend met het feit dat als je toestel op statief staat je heel simpel
    door te shiften twee eenvoudig te stitchen foto's kan maken..

    2) alvorens er één aan te kopen zou ik ze beiden eens graag een dagje of twee proberen
    het gaat om objectieven van tegen de 2000€ , vandaar...

    heeft iemand tips of de mogelijkheid om me op één of andere manier verder te helpen?
    grts Peter
    BD1754BE / Body & glass

  • #2
    Re: tilt & shift

    Als je vanaf de overkant van een normale straat een huis in het formaat herenhuis wil fotograferen, dan neig ik naar de 17 mm als eerste keuze. Zelfs met een 24 mm in portraitstand zal het lastig zijn om dergelijke hoge gebouwen met voldoende shift in een goed perspectief te krijgen.
    Gezien de prijs van dergelijke objectieven kun je inderdaad het beste proberen om beide objectieven ergens bijv. voor een dagje te huren, zodat je later een goede keuze kan maken. Let ook eens bij je keuze op het gemak waarmee je kan scherpstellen; alles moet handmatig, en bij 17 mm lijkt me dat niet altijd makkelijk i.v.m. de grootte van de onderwerpen op het scherm. Ik merk dat het bij een 24 mm objectief ook nogal eens goed kijken is, eventueel in combinatie met live view, om tot een goede handmatige scherpstelling te komen...
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: tilt & shift

      Op een FF zou 24mm voor mij logischer zijn voor architectuur, maar dat is uiteraard een persoonlijke keuze.
      Je hebt ongetwijfeld al een lens die zowel 17mm als 24mm kan, dus gewoon even proberen zou ik zeggen??

      Indien je die 24mm beheert ... kijk dan even hier
      Last edited by MichielBrugge; 1 december 2010, 19:47.
      Canon R | Leica Q
      EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
      Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
      [/COLOR]

      Comment


      • #4
        Re: tilt & shift

        Hallo Peter,

        U kunt toch ook met Photoshop of een ander programma de gebouwen recht, uit het perspectief trekken?
        Is dan die enorme prijs van zo'n tilt/shift objectief gerechtvaardigd?
        Is een andere lens + bewerken niet een beter alternatief?
        Ik heb er totaal géén ervaring mee, ik sta té sceptisch tegenover een dergelijke lens.
        Andere lenzen hadden mijn prioriteit.
        De resultaten die ik nu trek en bewerk op mijn PC, zijn voldoende voor me.

        Succes.
        Adrie

        Comment


        • #5
          Re: tilt & shift

          Een gebouw waarvan achteraf het perspectief veranderd moet worden, zal in een ruim kader gefotografeerd moeten worden, zodat je in Photoshop de ruimte hebt om de foto te kunnen aanpassen. Daarnaast zal Photoshop ook de ontbrekende pixels gaan interpoleren, waardoor je detailverlies kan krijgen.
          Iemand die direct een gebouw in goed perspectief wil fotograferen in een passend kader, zal dit vooraf al goed willen hebben en daardoor graag gebruik maken van een PC-objectief. Het is inderdaad niet goedkoop, maar werkt wel het meest efficient, zonder verlies aan details...
          Vergeet bij een dergelijk objectief ook niet dat perspectiefcorrectie maar 1 van de eigenschappen is; volledige controle over de scherptediepte in een foto is een andere eigenschap...
          Maar zoals het voor meer objectieven zal gelden, is de keuze ervan persoonlijk...gelukkig maar, anders zouden er niet zoveel soorten objectieven te koop zijn
          Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: tilt & shift

            De 17mm is eerder een objectief dat je gebruikt als het echt niet anders kan.
            De 24mm (mark II!) is bovendien nog net iets indrukwekkender qua scherpte dan de 17, en zoals je zelf zegt: als het er met de 24 niet op raakt kan je nog altijd gemakkelijk shiften & stitchen.

            Voor interieurs daarentegen kan de 17mm wel een echte (en noodzakelijke) lifesaver zijn.
            En natuurlijk zijn er ook situaties waarbij je zelfs met de 17mm moet stitchen om er alles op te krijgen...

            Maar als ik zou moeten kiezen tussen de 2 zou ik toch eerder voor de 24mm gaan (versie II dan wel, niet de eerste).

            Comment


            • #7
              Re: tilt & shift

              Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
              even een vraagje over de tilt & shift objectieven.. (Canon in mijn geval)

              ik overweeg zo een objectief aan te schaffen, vooral voor architectuur fotografie.

              mijn problemen zijn de volgende:

              1) de keuze tussen een 17mm of 24mm..
              wat is het meest interessante om bijvoorbeeld een gevel van een statig gemiddeld
              herenhuis te fotograferen vanaf de overkant van een normale straat?
              Zoiets begrijp ik nooit.
              Je hebt toch wel een camera en een lens die op 18 en 24 kan?
              Wat let je om dat eens uitgebreid te gaan proberen....dat kan een ander toch niet voor jou uit gaan maken.

              Comment


              • #8
                Re: tilt & shift

                Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
                Op een FF zou 24mm voor mij logischer zijn voor architectuur, maar dat is uiteraard een persoonlijke keuze.
                Je hebt ongetwijfeld al een lens die zowel 17mm als 24mm kan, dus gewoon even proberen zou ik zeggen??

                Indien je die 24mm beheert ... kijk dan even hier
                Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
                Als je vanaf de overkant van een normale straat een huis in het formaat herenhuis wil fotograferen, dan neig ik naar de 17 mm als eerste keuze. Zelfs met een 24 mm in portraitstand zal het lastig zijn om dergelijke hoge gebouwen met voldoende shift in een goed perspectief te krijgen.
                Gezien de prijs van dergelijke objectieven kun je inderdaad het beste proberen om beide objectieven ergens bijv. voor een dagje te huren, zodat je later een goede keuze kan maken. Let ook eens bij je keuze op het gemak waarmee je kan scherpstellen; alles moet handmatig, en bij 17 mm lijkt me dat niet altijd makkelijk i.v.m. de grootte van de onderwerpen op het scherm. Ik merk dat het bij een 24 mm objectief ook nogal eens goed kijken is, eventueel in combinatie met live view, om tot een goede handmatige scherpstelling te komen...
                Alvast bedankt voor jullie reacties..verschillende gedachtengangen doen me makkelijker een keuze maken...
                grts Peter
                BD1754BE / Body & glass

                Comment


                • #9
                  Re: tilt & shift

                  Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
                  Een gebouw waarvan achteraf het perspectief veranderd moet worden, zal in een ruim kader gefotografeerd moeten worden, zodat je in Photoshop de ruimte hebt om de foto te kunnen aanpassen. Daarnaast zal Photoshop ook de ontbrekende pixels gaan interpoleren, waardoor je detailverlies kan krijgen.
                  Iemand die direct een gebouw in goed perspectief wil fotograferen in een passend kader, zal dit vooraf al goed willen hebben en daardoor graag gebruik maken van een PC-objectief. Het is inderdaad niet goedkoop, maar werkt wel het meest efficient, zonder verlies aan details...
                  Vergeet bij een dergelijk objectief ook niet dat perspectiefcorrectie maar 1 van de eigenschappen is; volledige controle over de scherptediepte in een foto is een andere eigenschap...
                  Maar zoals het voor meer objectieven zal gelden, is de keuze ervan persoonlijk...gelukkig maar, anders zouden er niet zoveel soorten objectieven te koop zijn
                  Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                  Hallo Peter,

                  U kunt toch ook met Photoshop of een ander programma de gebouwen recht, uit het perspectief trekken?
                  Is dan die enorme prijs van zo'n tilt/shift objectief gerechtvaardigd?
                  Is een andere lens + bewerken niet een beter alternatief?
                  Ik heb er totaal géén ervaring mee, ik sta té sceptisch tegenover een dergelijke lens.
                  Andere lenzen hadden mijn prioriteit.
                  De resultaten die ik nu trek en bewerk op mijn PC, zijn voldoende voor me.

                  Succes.
                  Adrie
                  Jullie ook bedankt voor je reactie, maar photoshop kan ik niet altijd toepassen.. ik fotografeer ook analoog.. ik kan ook mijn vergroter schuins instellen en mijn margeerraam, maar dan moeten er meerdere proeven gemaakt worden en dat papier en chemicalien kosten ook een bom geld, dus zou de lens op termijn wel rendabel worden.
                  mijn analoog toestel is ook een EOS en daar passen alle huidige objectieven op..
                  ik heb ook photoshop voor de digitale versies, maar das toch maar roeien met soeplepels.. als je je perspectief uitrekt bovenaan dan gaat ps er pixels bij toveren, en das niet goed (bij afdrukken van 2,5M hoog voor op een beurs bvb ) dus onderaan smaller maken is beter , maar dan is het gebouw te smal en moet het in de hoogte ook weer wat kleiner.. vandaar dat ik een 5D MKII heb vanwege zijn 21 Mp ..
                  dus de oplossing: een shift lens (tilt hoeft nog niet) voor zowel digitale als de analoge foto's..
                  grts Peter
                  BD1754BE / Body & glass

                  Comment


                  • #10
                    Re: tilt & shift

                    Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                    Zoiets begrijp ik nooit.
                    Je hebt toch wel een camera en een lens die op 18 en 24 kan?
                    Wat let je om dat eens uitgebreid te gaan proberen....dat kan een ander toch niet voor jou uit gaan maken.
                    jazeker , ik heb de 16-35mm f/2,8 L en de 17-40mm f4 L
                    dus kwa bereik kom ik er wel.
                    maar een paar ideeen van mensen die er evt ervaring mee hebben kunnen me mssn beter helpen om een beslissing te nemen..
                    grts Peter
                    BD1754BE / Body & glass

                    Comment


                    • #11
                      Re: tilt & shift

                      Als je de brandpunten al hebt, begrijp ik je vraag niet, je 17 en 24mm zijn 17 en 24mm, zelfs op een T/S lens. De 17mm zou bij mij afvallen door zijn frontlens.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: tilt & shift

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        De 17mm zou bij mij afvallen door zijn frontlens.
                        Als het voor iemand enigszins zinvol is de aankoop van de 17mm te overwegen is die frontlens zeker geen reden om dat niet te doen.
                        Sowieso is het een lens die je gebruikt voor trage fotografie, en waarmee je dus niet wild gaat doen.
                        Ik laat er wel zo lang mogelijk de lensdop op staan, en na meer dan een jaar gebruik is daar nog steeds niks mis mee.

                        Comment


                        • #13
                          Re: tilt & shift

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Als je de brandpunten al hebt, begrijp ik je vraag niet, je 17 en 24mm zijn 17 en 24mm, zelfs op een T/S lens. De 17mm zou bij mij afvallen door zijn frontlens.
                          Wat ik wil weten is dat ik de 17mm t&s lens zomaar kan vergelijken met een gewone 17mm en voor de 24mm is de vraag hetzelfde..

                          een 16mm groothoek is ook niet te vergelijken met een 16mm fisheye hee..

                          eigenlijk heb ik ze denkelijk alle twee nodig , maar 't geld groeit jammer genoeg niet op mijn rug..

                          met een gewone 24mm moet ik rekening houden met gedeelten die ik nodig heb om in bvb photoshop het perspectief recht te trekken.. dus met een 24mm t&s lens kan ik het kader helemaal gebruiken , ineens recht... dus is de vraag een beetje van: als het met een gewone 17mm net niet lukt , kom ik er dan met de 24mm t&s ?

                          er zijn hier misschien maar weinig mensen die daar ervaring mee hebben , maar je weet nooit.... wie niet vraagt ....

                          en nog eens .... ik wil niet photoshoppen omdat dit met de analoge niet kan .. ( doe ook analoge fotografie , en daar moet die lens ook voor dienen )
                          grts Peter
                          BD1754BE / Body & glass

                          Comment


                          • #14
                            Re: tilt & shift

                            Ik gebruik ze beide beroepshalve al geruime tijd en het zijn natuurlijk peperdure lenzen maar ze zijn wel goed. Wat ik niet begrijp is dat de 24mm I model hier wordt afgedaan als slecht presterend.
                            Waarom dan wel ? Ik heb er jaren mee gewerkt en verschillende boeken meer gefotografeerd met A4 drukwerk formaat. Nooit klachten gehad van mijn uitgever, en natuurlijk met een 17mm kan er meer op je beeld. Persoonlijk grijp ik ook sneller naar de 17mm voor interieurs maar dat is geen must. Peter als je ze beiden eens wilt proberen kan dat bij mij, geef een seintje.
                            Johan

                            Comment


                            • #15
                              Re: tilt & shift

                              Hier ook alvast geen klagen over de eerste versie van de 24mm. gebruik die trouwens nog steeds

                              Comment

                              Working...
                              X