Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Test nikkor 50mm 1.4 vs 1.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Test nikkor 50mm 1.4 vs 1.8

    Ik had reeds de nikkor 50mm 1.4 AF-D en door de aankoop van een setje met een lens die mij interesseerde heb ik nu tijdelijk een nikkor 50mm 1.8 AF. Het verschil tussen de twee lenzen werd hier al een paar keer bediscussieerd en dus heb ik uit interesse eens een testje opgezet tussen de twee. Gewoon de camera op statief gezet en een resem foto's genomen op verschillende diafragma's. Vervolgens alles geconverteerd in photoshop en enkele crops genomen. De resultaten vind je hier.

    Hopelijk hebben sommigen hier iets aan. Mijn conclusie is alvast:
    • De 50mm 1.4 blijft, de 1.8 gaat weg
    • Tot F4 is de 1.4 scherper, daarna gaat het gelijk op
    • De bokeh van de 1.4 is mooier
    Last edited by Jedec; 1 oktober 2006, 20:21.
    Jeroen || OM-D EM-5

  • #2
    Re: Test nikkor 50mm 1.4 vs 1.8

    Fraai werk Jeroen

    heeft de kleine hard geweend toen haar beer verdwenen bleek?

    De verschillen in bokeh vind ik trouwens marginaal, het verschil in scherpte tot F4 lijkt me veel fundamenteler (maar ook weer niet van die aard om te zeggen dat de 1.8 daar 'outperformed' wordt.

    Pieter

    Comment


    • #3
      Re: Test nikkor 50mm 1.4 vs 1.8

      Hier ben je toch weeral een paar uur zoet meegeweest.
      Mooie vergelijking

      Spijtig dat de lens dat 50mm F/1.4 pas echt bruikbaar wordt vanaf F/2.
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #4
        Re: Test nikkor 50mm 1.4 vs 1.8

        Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
        Hier ben je toch weeral een paar uur zoet meegeweest.
        Mooie vergelijking

        Spijtig dat de lens dat 50mm F/1.4 pas echt bruikbaar wordt vanaf F/2.
        My words exactly

        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


        Comment


        • #5
          Re: Test nikkor 50mm 1.4 vs 1.8

          Knap werk kerel.

          Comment


          • #6
            Re: Test nikkor 50mm 1.4 vs 1.8

            Oorspronkelijk geplaatst door pieterK Bekijk bericht
            heeft de kleine hard geweend toen haar beer verdwenen bleek?

            De verschillen in bokeh vind ik trouwens marginaal, het verschil in scherpte tot F4 lijkt me veel fundamenteler (maar ook weer niet van die aard om te zeggen dat de 1.8 daar 'outperformed' wordt.
            Pieter
            De kleine lag te slapen tijdens de test, ze heeft het dus nooit gemerkt
            Het verschil in scherpte is er duidelijk, maar je moet inderdaad niet vergeten dat we hier aan het "pixelpeepen" zijn. Beide lezen zijn echt wel zeer goed, maar de 1.4 is gewoon iets beter en presteert al op zijn best vanaf 2.8.
            Nu vind ik het verschil in bokeh bij de grote contrasten toch echt wel opmerkelijk hoor. Dat is trouwens al zichtbaar op niet al te grote vergrotingen.

            Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
            Hier ben je toch weeral een paar uur zoet meegeweest.
            Mooie vergelijking
            Spijtig dat de lens dat 50mm F/1.4 pas echt bruikbaar wordt vanaf F/2.
            Een paar uur is een beetje veel hoor. Moest de kleine zo lang slapen, dan was ik een gelukkig mens Ik heb maar drie keer moeten croppen in photoshop en dan als action toegepast op de rest. Het wegschrijven naar HTML was ook redelijk snel gedaan met een goeie editor (VIM voor de geinteresseerden).

            Dat die 50mm pas bruikbaar is vanaf 2.0 is toch niet juist hoor. Met een beetje opscherpen haal je lager ook al zeer fijne resultaten. Ik hou trouwens niet van die gestoken scherpte bij portretten, dat komt mij iets te onnatuurlijk over. Het grootste probleem vind ik eigenlijk de beperkte scherptediepte. Als je focust op de ogen, heb je soms kans dat ie scherp stelt op de neus en heb je dus bijna niets van het gelaat scherp.

            Oorspronkelijk geplaatst door DanyDC Bekijk bericht
            Knap werk kerel.
            Merci

            Ik heb hier trouwens nog een honderdtal testfoto's liggen van een nikkor 70-210 AF-D vs een sigma 70-300 APO DG (vs een 85mm 1.8). Een van die twee lenzen ga ik weg doen. als ik eens de tijd vind, ga ik misschien een gelijkaardige test opmaken voor deze lenzen. Ik kan wel al zeggen dat de nikkor stukken sneller is dan de sigma.
            Jeroen || OM-D EM-5

            Comment


            • #7
              Re: Test nikkor 50mm 1.4 vs 1.8

              You boys really need to get out more and use the lenses for real.

              I moved from a 501.8 to 1.4. Heard all the arguments about it being bad and plastic, and bad, and worse and more plastic.
              Guess what? It's still a very good lens and I'm using it for work. No regrets, not clients have told me it's got bad bokeh, not sharp, etc.

              oh well.

              Comment


              • #8
                Re: Test nikkor 50mm 1.4 vs 1.8

                great, you come babysitting next time and then I go out for pictures But hey, later that day I used the lens to take a picture of my daughter with her first rainbow!

                Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                You boys really need to get out more and use the lenses for real.

                I moved from a 501.8 to 1.4. Heard all the arguments about it being bad and plastic, and bad, and worse and more plastic.
                Guess what? It's still a very good lens and I'm using it for work. No regrets, not clients have told me it's got bad bokeh, not sharp, etc.

                oh well.
                Jeroen || OM-D EM-5

                Comment


                • #9
                  Re: Test nikkor 50mm 1.4 vs 1.8

                  Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                  Spijtig dat de lens dat 50mm F/1.4 pas echt bruikbaar wordt vanaf F/2.

                  Ik heb m'n 50/1.4 AFD vorige week om die reden verkocht.De scherpte onder F2.2 vond ik echt niet goed en wat baat een F1.4 lens als je ze niet volopen kan gebruiken.De 35/2 scoort op dit vlak veel beter.

                  Ik heb me nu de oude AIS 55/2.8 micro in de plaats gekocht en die is volopen op F2.8 al dadelijk erg scherp.Ze geeft ook een prachtige bokeh en heeft een erg strakke en nauwkeurige focusring zoals de 200/4,105/2.5...Een plezier om (manueel) mee te fotograferen.
                  Danny's Photosite

                  Comment

                  Working...
                  X