Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro 1:1 of Sigma 105 mm F2,8 EX DG MACRO

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro 1:1 of Sigma 105 mm F2,8 EX DG MACRO

    De Tamron zie je maar weinig opduiken, heeft deze een mindere kwaliteit tov de Sigma? Ik ben namelijk op zoek naar een goed macro-objectief.. goed wil voor mij niet zeggen dat het een toplens moet zijn, maar toch degelijk materiaal dat mooie resultaten geeft (qua scherpte en lichtsterkte).

    De brandpuntsafstanden bij macro-objectieven, wat is er 'best'? Is die 90/105 te kortbij en moet ik dan voor de 150/180 van Sigma gaan? Ik kijk natuurlijk ook voor een groot deel naar de prijs als arm student zijnde

    Wie maakt mij (nog ) wijzer?


    Groeten,

    Oli4
    Nikon D300
    Once Upon A Day
    Website

  • #2
    Re: Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro 1:1 of Sigma 105 mm F2,8 EX DG MACRO

    Weinig opduiken? Ik denk dat al de bezitters van de Tamron-lens over deze ondertussen legendarische lens boekdelen kunnen wijden en de uitstekende kwaliteit alleen maar kunnen bevestigen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro 1:1 of Sigma 105 mm F2,8 EX DG MACRO

      Ik heb me zeer recent de Tamron 180mm macro aangeschaft en neem het van mij aan ... dit is een toplens. Je hoort me zeker niets verkeerds zeggen over de macrolenzen van Sigma, integendeel. Maar Tamron maakt wat mij betreft zijn reputatie van superscherpe en contrastrijke macrolens meer dan waar.
      Imho zit je zowel met de Tamron als de Sigma goed.

      En wat is te kortbij? Ik heb heel lang enkel met de Nikkor 60mm micro gewerkt. En dat lukt ook. De werkafstand van een 180 is natuurlijk veel comfortabeler en de dof is . Anderzijds is een kortere en lichtere lens natuurlijk veel handiger om uit de losse hand te werken. De ideale lens bestaat niet, ik bekijk de keuze van een lens vooral vanuit het standpunt "wat wil ik er mee gaan doen".
      Meer foto's op mijn website

      Comment


      • #4
        Re: Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro 1:1 of Sigma 105 mm F2,8 EX DG MACRO

        Bedankt voor de snelle reacties!!

        Met niet veel opduiken bedoelde ik hier op het forum in topics (of ik heb helemaal niet goed gezocht )

        De prijs van die tamron valt mij ook zeer goed mee, vandaar dat ik nu toch wel sterk twijfelde, en als ik zo een kwalitatief goede lens kan kopen voor die prijs, staat mijn besluit toch wel zo goed als vast. (niets slechts over Sigma natuurlijk!!)

        Ja die DOF is natuurlijk minder bij kortere brandpuntsafstanden..maar op 90mm heb je toch ook al iet of wat hé!!


        Groeten,

        Oli4
        Nikon D300
        Once Upon A Day
        Website

        Comment


        • #5
          Re: Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro 1:1 of Sigma 105 mm F2,8 EX DG MACRO

          Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
          Ik heb me zeer recent de Tamron 180mm macro aangeschaft en neem het van mij aan ... dit is een toplens........ Ik heb heel lang enkel met de Nikkor 60mm micro gewerkt.........
          Zou je eens een macro met dezelfde cadrering/compositie kunnen tonen die gemaakt is met beide lenzen, zowel de 60 mm als de 180 mm? Ik ben wel nieuwsgierig naar wat de 'vlakke perspectief' van een langere lens in praktijk nu echt betekend. Heeft een kortere lens niet het voordeel dat je als toeschouwer meer 'in de foto lijkt te staan'?

          Ik heb op het net dat soort vergelijkingen nog nooit gezien. Als het optisch verschil inderdaad interessant is, zouden we de topicstarter moeten aanraden met een goedkope korte 50 mm macro te starten en als de microbe bijt er een langere macro aan toe te voegen.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Re: Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro 1:1 of Sigma 105 mm F2,8 EX DG MACRO

            ik heb ze zelf niet, maar de Tamron staat héél hog op m'n verlanglijstje !
            zie maar enkele foto's hier op 't forum die ermee gemaakt zijn, toplens hoor
            groetjes, Bobke
            ________________________

            Comment


            • #7
              Re: Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro 1:1 of Sigma 105 mm F2,8 EX DG MACRO

              Hier eentje met de Nikkor 105mm AFS VR, zo als Jpeg uit de camera.
              Werkafstand ongeveer 1,5m, f4 1/500 sec. camera Nikon D200.

              Comment


              • #8
                Re: Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro 1:1 of Sigma 105 mm F2,8 EX DG MACRO

                Schoon madam zulle!
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro 1:1 of Sigma 105 mm F2,8 EX DG MACRO

                  Ik ben wel vrij zeker dat de microbe zal blijven hangen, ik zit zelfs nu met mijn (onscherpe) 70-300mm close-ups te maken, maar ik wil natuurlijk dichterbij en scherper.. Vandaar dat ik de aankoop van die Tamron overweeg..
                  Het is misschien met sommige insecten ed. aangenamer werken met een 150 of 180mm, maar dat is dan ineens ook weer een pak meer geld..
                  Het enige dat me nu nog tegenhoud (buiten mijn ouders ) is dat die Tamron 90mm geen IF heeft.. Is dit nu echt zo'n groot nadeel? Wordt die lens echt veel langer (3-6cm) of gaat het slechts over enkele mm?


                  Groeten,

                  Oli4
                  Nikon D300
                  Once Upon A Day
                  Website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro 1:1 of Sigma 105 mm F2,8 EX DG MACRO

                    ik heb die Tamron ook, en ze wordt toch wel een aantal centimeter langer bij het scherpstellen ( hier vind je een afbeelding die dit duidelijk laat zien)
                    maar voor mij is dit niet echt een probleem, voor andere mensen misschien wel...

                    maar hoe dan ook het blijft een prechtige lens
                    Nice pen, bet you write good stories with it.
                    Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro 1:1 of Sigma 105 mm F2,8 EX DG MACRO

                      Oorspronkelijk geplaatst door Seppe86 Bekijk bericht
                      ik heb die Tamron ook, en ze wordt toch wel een aantal centimeter langer bij het scherpstellen ( hier vind je een afbeelding die dit duidelijk laat zien)
                      maar voor mij is dit niet echt een probleem, voor andere mensen misschien wel...

                      maar hoe dan ook het blijft een prechtige lens
                      Bij de Sigma 105 Macro is dat ook het geval. Hoe meer je naar 1:1 gaat, hoe meer de inner tube uitschuift, uiteindelijk zo'n cm of 5.
                      Voor portretfoto's is dat natuurlijk niet het geval, tenzij je closeups neemt vanop 20cm afstand
                      David Leemans
                      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                      Comment

                      Working...
                      X