Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2

    Hallo, Ik heb een nikon d750 met een Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2 lens, Ik heb het gevoel dat mijn diafragma niet werkt. Hoe kan ik dit testen? Wat ik bedoel is, als ik 3a4 objecten op tafel zet +- 30cm uit elkaar en ik focus met 1 focuspunt op het eerste object met f2.8, en dan terug focus maar met f22 de achterkant niet scherp wordt. Wat doe ik verkeerd.

  • #2
    Re: Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2

    Diafragma op 22 en dan in de frontlens kijken en afdrukken en als de camera een scherptedieptekontroleknopje(scrabble) heeft, kun je ook dat gebruiken. Bij het niet nemen van een foto blijft het diafragma altijd open en de scherptediepte ook altijd hetzelfde.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2

      Als ik op f22 zet en druk op de pv knop van mijn d750 wordt alles donker.
      Last edited by Philip Marien; 15 juni 2019, 13:06.

      Comment


      • #4
        Re: Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2

        Ga er dinsdag mee naar de winkel, ben niet overtuigd.

        Comment


        • #5
          Re: Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2

          Oorspronkelijk geplaatst door Philip Marien Bekijk bericht
          Als ik op f22 zet en druk op de pv knop van mijn d750 wordt alles donker.
          Lijkt mij erg logisch, diafragma sluit zich en er komt minder licht binnen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2

            Wat is de afstand tussen jou en de objecten op tafel ?
            en ook : op welke brandpuntsafstand deed je de test ? (Ergens tussen 24 en 70 mm dus)
            dan heb je alle parameters om de scherptediepte te bepalen
            Peter
            Last edited by blauwzwart; 15 juni 2019, 16:54.
            mijn website : klik

            Comment


            • #7
              Re: Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2

              Als het onderwerp waarop scherpgesteld wordt vrij dicht bij de camera zit, dan heb je zelfs op f22 nog een beperkte scherptediepte.

              Bijkomend probleem is dat de foto dan in zijn geheel een stuk minder scherp wordt door diffractie (dat is ook iets waar elke lens last van heeft, ook de duurste lenzen).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2

                Zet toestel in stand manueel - en zorg dat de iso ook manueel staat (geen iso-auto)
                regel sluitertijd en diafragma zodat je lichtmeter in midden staat en neem een foto van iets
                draai dan aan het wieltje om diafragma dicht te zetten - 2 stops bvb - neem nog een foto
                Die tweede moet duidelijk donkerder zijn als de eerste
                Als je dat kan vaststellen dan werkt je diafragma wel
                mijn website : klik

                Comment


                • #9
                  Re: Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2

                  Waarom zo moeilijk? Je kan het diafragma gewoon zien sluiten als je voor in de lens kijkt als je afdrukt.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2

                    Lag inderdaad aan mezelf, stond nogal dicht bij mijn onderwerp. Alles werkt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2

                      Het is mooi dat u ons laat weten wat het euvel nu was.

                      Ik ben ooit in m'n beginjaren op een miniatuurtreintjesbeurs geweest en heb m'n beercan moeten gebruiken - omdat ook de 80-200f2.8 een MFD van 2m had en dat was gewoon niet bruikbaar (was ik blij dat ik toen die lens bij had). Toen had ik geluk - tegenwoodig neem ik meer risico's - en ga ik vaak maar met één stuk glas op stap.

                      De minimale focus afstand heeft menig fotograaf al bij de "piep" gehad. En ja - het lag zo voor de hand dat wij er ook niet aan gedacht hebben.

                      Comment

                      Working...
                      X