Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 18 - 400

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tamron 18 - 400

    Hoi,

    Ik kocht onlangs de Tamron 18- 400 mm lens. Ik ben voorlopig niet zo tevreden over de resultaten. Ik heb veel foto's waarbij een deel van het onderwerp onscherp is.

    Ik durf te stellen dat ik toch reeds voldoende kennis heb van fotografie om te zeggen dat ik deze onscherpte niet heb veroorzaakt door verkeerde instellingen. Doch, daarmee weet ik niet wat het probleem is. Om niet zomaar de schuld aan een "lensfout" te geven, is er iets dat ik zelf kan ondernemen om dit te vermijden?

    Hierbij stuur ook een voorbeeldfoto:



    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Tamron 18 - 400

    Je zou toch best de instellingen van bovenstaande foto even meegeven, zodat die inderdaad uitgesloten kunnen worden. Op het eerste gezicht zou ik namelijk scherptediepte als reden aanhalen.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: Tamron 18 - 400

      Hoi Laurens,

      Dank je voor je antwoord. Dit waren de instellingen:

      1/1000
      F6.3
      Iso 400

      Focal length: 270mm

      Comment


      • #4
        Re: Tamron 18 - 400

        Ik heb de foto's genomen met een Nikon D3300, in RAW.

        Deze heb ik enkel naar jpg omgezet. Nabewerking heeft niet veel zin, de onscherpte is te erg.

        Ik lees op internet dat er blijkbaar een manier bestaat om de lens op de pc aan te sluiten (mits een bijkomend accessoire) en zo de focus te fine-tunen.

        Wanner het voorwerp om te fotograferen zich dichter bevind, is er geen probleem met de scherpte trouwens.
        Last edited by MerijnA; 3 mei 2019, 22:22.

        Comment


        • #5
          Re: Tamron 18 - 400

          Domme vraag maar is het gewoon niet mistig op moment van deze foto ?
          Persoonlijk denk ik van wel eigenlijk want hoe verder men kijkt hoe dichter de blauwe waas wordt
          Uitlaatgassen van vliegtuigen kunnen ook blijven hangen
          Peter
          mijn website : klik

          Comment


          • #6
            Re: Tamron 18 - 400

            Beste Peter,

            Zeker geen domme vraag! Het was niet mistig op dat ogenblik, maar het lijkt inderdaad wel zo op de foto.

            Comment


            • #7
              Re: Tamron 18 - 400

              Op een grote afstand geeft een heel klein beetje nevel al snel een "waas" over de foto.
              Door de contrasten aan beetje te verhogen kan je die meestal gemakkelijk wegwerken.

              Met een langere lens kan je onderwerpen wel "dichterbij" halen, maar de invloeden van het weer (luchtvochtigheid en extreme warmte) kunnen dan de beeldkwaliteit sterk verminderen.
              Daar ontkom je niet aan, ook de duurste lenzen en camera's hebben last van hetzelfde probleem, hoe meer "lucht" tussen de camera en het onderwerp, hoe groter het probleem wordt).
              Maar in de nabewerking kan je sommige van die slechte invloeden terug verbeteren, alleen de "trillende lucht" bij extreme hitte is niet zomaar te verbeteren.
              Ik heb ooit bij heel hoge temperaturen foto's gemaakt op een fly-in, en daar was dat effect duidelijk te zien op foto's waarbij het onderwerp wat verder van de camera verwijderd was.

              Bij deze foto zou ik eerst al eens proberen om die in een of ander fotobewerkingsprogramma te openen en dan op "auto contrast" te klikken, dat werkt niet altijd helemaal perfect, maar dikwijls geeft dat al wel een verbetering.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Tamron 18 - 400

                Ik heb de indruk dat de neus van het vliegtuig minder scherp is dan de staart,of zie ik het verkeerd??
                Kijk eens op andere foto's of dit probleem links zich herhaalt.
                Indien ja,dan zit er waarschijnlijk iets gedecentreerd in je lens.
                Verder is er nogal wat CA te zien.Probeer dat eens wat bij te werken.Wordt misschien al wat scherper.
                Eventueel iets toeknijpen.

                Comment


                • #9
                  Re: Tamron 18 - 400

                  Voor zover ik zie komt deze foto overeen met wat er over deze lens wordt geschreven in deze test: https://www.the-digital-picture.com/...-HLD-Lens.aspx

                  Zo'n superzoomlens koop je voor het gebruiksgemak, niet voor de perfecte beeldkwaliteit.
                  Spijtig genoeg geldt dat voor elke lens met een heel groot zoombereik.
                  Misschien is het technisch wel mogelijk om een betere lens te maken met zo'n groot zoombereik, maar dan moet je er niet van schrikken dat de prijs een veelvoud is van wat je er nu voor betaalt, en hoewel die dan toch al beter is zal de beeldkwaliteit nooit zo goed worden als bij de betere lenzen met een vaste brandpuntsafstand.

                  Bij de telezoomlenzen met een kleiner bereik, bijvoorbeeld een 70-300 zijn er wel te vinden die behoorlijk presteren voor een redelijke prijs.
                  Het nadeel is dan wel dat je lenzen moet wisselen als 70mm niet "breed" genoeg is.

                  Ik vraag mij wel eens af of een "bridge" camera met een heel groot zoombereik niet even goed presteert dan een DSLR in combinatie met een "superzoomlens".
                  Met voldoende licht levert deze alvast heel aanvaardbare resultaten, en het zoombereik is véél groter dan 18-400mm: https://www.dpreview.com/reviews/nikon-coolpix-p1000
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tamron 18 - 400

                    Dit soort le"nzen ken ik niet, maar "Chasseur d'Images" loopt erg op met de polyvalente Tamron 35-150 mm f/2,8-4.
                    Volgens hen is dit de ideale reisobjectief.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tamron 18 - 400

                      Nog aan iets gedacht.
                      Heb je al eens geprobeerd met live-view manueel scherp te stellen?
                      Als je dan wel scherp resultaat hebt,dan zit er een probleem in je AF en heeft zo'n doc, of hoe moet je het noemen, wel zin.
                      Krijg je het niet voldoende scherp,dan is het de lens.

                      Comment

                      Working...
                      X