Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

systeemcamera's en EF-lenze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • systeemcamera's en EF-lenze

    IK begin stilaan te overwegen om m'n 7D te vervangen door een systeemcamera(bv.: M6 Mark II of iets dergelijks).
    Vraag is alléén... zal die 100-400L II nog altijd even goed zijn werk doen als nu op de 7D?
    Je leest namelijk van alles op het WWW

    Wie van jullie heeft échte ervaring met zo'n combinatie, en wil hier z'n ei kwijt?
    btw, kan ik ook nog m'n 15-85 blijven gebruiken zoals het hoort?

  • #2
    Re: systeemcamera's en EF-lenze

    Ik heb pas een Canon EOS R6 in gebruik en kan al mijn EF lenzen gebruiken met een Canon EF-Eos RF Mount Adapter. Ook een EF-s gaat.
    ik heb trouwens nog geen enkele RF-lens.

    De beeldkwaliteit lijkt mij heel goed. Maar dat ligt aan de betere camera.

    Ik heb geen ervaring met M-camera's. Maar ik vermoed dat je daarop de 15-85 zal kunnen gebruiken met een adapter.

    Comment


    • #3
      Re: systeemcamera's en EF-lenze

      EOS M heeft hetzelfde lensprotocol als EF, enkel met een kleinere bajonet (en registerafstand), er is dus geen enkel verlies van functionaliteit.
      De M6 Mark II heeft een snellere cpu, meer pixels en betere ruisprestaties dan de 7D, je foto's zullen eerder beter worden (met enige restricties voor BIF, alhoewel ik enkel met de 7DII en nooit met de 7D naast mekaar heb getest). Maar het is geen R6 of R5.

      Ik heb ongeveer alles al aan dit toestel gehangen, en vind verhalen dat de sensor te goed is voor mindere (EF-S) lenzen fel overdreven (ik heb blijkbaar enkel goede lenzen, zie de macrofoto van de bruine korenbout).

      Je verliest wel een deel van de compactheid naargelang de afmetingen van EF-lenzen, maar M-lenzen zijn niet zo duur.

      Er gaan ook verhalen de ronde dat Canon met deze reeks zou stoppen. Dat zie ik niet direct gebeuren, Canon is groot genoeg om meerdere lijnen naast mekaar in stand te houden.
      Maar waarschijnlijk zal voor de M nooit een volledige set van lenzen uitkomen als voor Fuji of Olympus, het is en blijft een klein compact systeem.
      De nadruk van Canon ligt op de R-reeks, daarvoor verwacht men lager geprijsde modellen, en wie weet ooit een APS-C.
      Last edited by palombian; 7 juni 2021, 12:41.

      Comment

      Working...
      X