Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studio/outdoor shoot objectieven?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Studio/outdoor shoot objectieven?

    Hallo allemaal,

    Ik ben me recent een beetje meer gaan verdiepen in studio- en outdoor modellen fotografie.
    Nu heb ik echter nog een onopgeloste vraag.

    Ik shoot namelijk momenteel mijn modellen met een Nikkor 18-55 kitlens. Omdat ik gewoon vind dat deze het beste meegaat.

    Nu zeggen sommige "fotografen" dat ik een andere lens zou moeten nemen. Omdat de kitlens niet echt geschikt is.
    Meeste beweren dat een Macro-objectief beter zou passen. Nu wil ik graag toch eens wat feedback van jullie.

    Alvast bedankt,
    Glenn
    Deviantart account: Klikje!

  • #2
    Re: Studio/outdoor shoot objectieven?

    Tenzij de trage AF, lensvervorming, beperkte lichtsterkte of beperkt zoombereik je parten spelen zie ik niet in waarom een kitlens niet geschikt zou zijn. Zolang je zelf tevreden bent van je materiaal hoef je het niet te vervangen.

    Comment


    • #3
      Re: Studio/outdoor shoot objectieven?

      Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
      Tenzij de trage AF, lensvervorming, beperkte lichtsterkte of beperkt zoombereik je parten spelen zie ik niet in waarom een kitlens niet geschikt zou zijn. Zolang je zelf tevreden bent van je materiaal hoef je het niet te vervangen.
      Trage AF heb ik momenteel niet echt problemen mee, lensvorming corrigeer ik in RAW. Die beperkte lichtsterkte heb ik niet helemaal en Dat zoombereik is misschien wel een tegenvaller. Maar ik heb ook een Nikkor 70-300 VRII liggen.
      Deviantart account: Klikje!

      Comment


      • #4
        Re: Studio/outdoor shoot objectieven?

        Oorspronkelijk geplaatst door KillerRu Bekijk bericht
        Ik shoot namelijk momenteel mijn modellen met een Nikkor 18-55 kitlens. Omdat ik gewoon vind dat deze het beste meegaat.

        Nu zeggen sommige "fotografen" dat ik een andere lens zou moeten nemen. Omdat de kitlens niet echt geschikt is.
        Jij vindt hem geschikt en wat anderen ervan vinden, doet weinig ter zaken. 17-55 kopen en dan op f8 gebruiken zeker?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Studio/outdoor shoot objectieven?

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Jij vindt hem geschikt en wat anderen ervan vinden, doet weinig ter zaken. 17-55 kopen en dan op f8 gebruiken zeker?
          Ok bedankt. Ik vind hem uitermate geschikt momenteel. Heb nog niet echt problemen ondervonden.
          Enkel het zoomen misschien (moet ik nogal vrij dicht komen)
          Deviantart account: Klikje!

          Comment


          • #6
            Re: Studio/outdoor shoot objectieven?

            Hangt er eerst en vooral al van af welk toestel je hebt.Fotografeer je met een crop dan moet je rekening houden met de 1.5x (Nikon) cropfactor.Met een crop vb D90 is het resultaat op de foto, net alsof je met een lens met een 1.5x langere brandpuntsafstand werkt.
            Verder is het niet echt flaterend voor het model als je met brandpuntsafstanden korter dan 50mm(FF) werkt (gezichten worden vervormd),meestal wordt boven de 80mm (FF) aangeraden (>50mm met crop).
            Verder is het leuk bij model fotografie als je de achtergrond wazig kunt maken, lange brandpuntsafstanden helpen daarbij, maar ook lichtgevoeliger lenzen(f2.8), waardoor je grotere diafragma openingen kan gebruiken.
            Vooral bij outdoor fotografie gaat men dikwijls naar grotere diafragma openingen o.a. voor een mooiere bokeh.
            Ikzelf gebruik in de studio op mijn D90 een 28-70mm f2.8 lens en een 70-200mm f2.8 lens
            De 28-70mm op mijn D90 werkt als een 42-105mm op een FF, voor studio opnamen gebruik ik die meestal tussen 50-70mm. Deze lens heeft geen beeldstabilisatie, is ook niet nodig voor studio opnames, ook al staat de sluitersnelheid op 1/125, de belichting van de foto (flits) duurt maar 1/1000sec. Dus weinig kans op bewegingsonscherpte.
            De 70-200 VRII f2.8 gebruik ik altijd voor outdoor.Niet alleen omwille van de mooie bokeh, maar ook omdat ze een heel goeie beeldstabilisatie heeft, dat heb ik echt nodig, bij outdoor speelt het omgevingslicht een veel grotere rol waardoor meer kans op bewegingsonscherpte.
            Een 80 of105mm mm f2.8 macro objectief is heel geschikt voor portret, maar als de studio wat klein is zit je redelijk beperkt in mogelijkheden, daarom gebruik ik liever zoom objectieven.
            Hier zie je de invloed korte en lange brandpuntsafstanden op de foto.
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

            Comment


            • #7
              Re: Studio/outdoor shoot objectieven?

              Ok dank je wel, handige informatie.
              Ik ga volgende keer eens een poging wagen dan met mijn 70-300 voor de outdoor shoot.

              Mvg,
              Glenn
              Deviantart account: Klikje!

              Comment


              • #8
                Re: Studio/outdoor shoot objectieven?

                TS,
                Vertekening (niet vervorming) ontstaat door een te kleine afstand camera - object. Ga je een wat krap gekaderd portret maken dan zal je merken dat je met een 55 mm op een APS-C camera zo dichtbij het model bent dat je vertekening krijgt. Dat wordt zichtbaar aan een te grote weergave van de neus t.o.v. de oren.

                Wanneer ik portretten maak dan laat ik de brandpuntsafstand afhangen van vorm van gezicht. Meestal zit ik wat boven de 100 mm bij een volformaat camera.

                Wanneer je portretten maakt conromt de portretregel, ogen en neus scherp, oorlellen onscherp, dan kan je bij een APS-C camera werken bij 4-5.6.
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Studio/outdoor shoot objectieven?

                  beste tips die ik kan geven :

                  - kijk veel naar beelden van andere fotografen
                  - filter eruit wat je mooi vindt en wat niet (stijl, onderwerpen, etc)
                  - de beelden die je mooi vindt ga je analyseren
                  - na analyse weet je welk materiaal je nodig hebt om dat soort beelden te maken

                  met andere woorden ... eerst studeren, dan kopen

                  Mvg,
                  TravelToy
                  www.christian-bailleul.be | Blog

                  Comment

                  Working...
                  X