Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Speciale lens D.A.K-lens in analogie van de tilde-shift.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Speciale lens D.A.K-lens in analogie van de tilde-shift.

    Momenteel heb ik nogal wat opdrachten en vragen om foto's te nemen van gebouwen, landschappen maar ik zit met een ernstig probleem.
    Meestal worden foto's genomen vanop de vloer en bij groothoek en bij architectuur zit de vervorming aardig wat stokken in de wielen te steken.
    Kubussen worden trapeziums en nadien moet er softwarematig aardig wat worden recht getrokken. Komt daar nog bij dat een lens ook nog wat kromming veroorzaakt en je snapt wel als ik zeg dat er uren tijd dienen gespendeerd wil met een nagenoeg foutloos beeld op te leveren.
    Bij de grondfotografie kan je dus de beeldvervorming en de lensvervorming via software aanpassen, maar je kan ook breoep doen op een tilde-shift-lens.
    Deze laatste laat je dan toe om de foto zo te nemen dat je nadien geen correcties dient te doen aan je beelden.
    Helaas,
    Gezien de vraag naar foto's die ik krijg en het type beelden dat me gevraagd wordt te maken, bevind ik me niet gelijkvloers, maar vaak op heel grote hoogte. De beelden worden omgekeerd vervormd. Ik bedoel, ze zijn trapezium-vormig maar nu staat het breedtste deel aan de dakrand van een gebouw, pano Dit in tegenstelling van de gelijkvloerse gebouwenfotografie waar het gebouw eerder achterover valt.
    Bij deze ben ik dan ook op zoek naar tilde-shift-analoge lens die me toelaat om zonder al teveel nabewerking in fotoshop correct gevormde beelden op te nemen. Ergens heb ik gelezen dat d.A.k.-lenzen dit zouden toe laten maar ik wil toch eerst even de aap uit de mouw kijken en zien of er hier mensen zijn met ervaring met dat type lenzen en hoe de prijs-kwaliteit-verhouding zit. Merknaam hoeft niet specifiek, maar zou toch wel handig zijn. maw; op een Nikon een nikon-lens.
    Kan iemand me helpen, of heeft iemand een idee hoe dat type lens werkt ?
    PS. Ik heb een Nikon D007 en een Ds3 en een hele glasbak gaande van vensterglas tot geslepen speigelglas, kristal zit er ook bij.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: Speciale lens D.A.K-lens in analogie van de tilde-shift.

    vertekening, geen vervorming.

    dat voorkom je of versterk je met een tilt/shift lens, Bij Nikon heten die PC-lenzen (Perspectief Correctie). Jouw dAk lens (wat het ook moge zijn) zal wel net hetzelfde doen, aangezien een shift zowat de enige mogelijke manier is om je perspectief optisch te corrigeren.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Speciale lens D.A.K-lens in analogie van de tilde-shift.

      De goedkoopste manier om perpectief vertekening te voorkomen: camera rechthouden.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Speciale lens D.A.K-lens in analogie van de tilde-shift.

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        De goedkoopste manier om perpectief vertekening te voorkomen: camera rechthouden.
        Probeer eens een flatgebouw van 25 verdiepingen recht te krijgen... Dan moet je al een flatgebouw recht tegenover deze hebben en op de 12e/13e verdieping staan.

        Comment


        • #5
          Re: Speciale lens D.A.K-lens in analogie van de tilde-shift.

          Het gebruik van een tilt/shift-lens en optica ken ik wel. Probleem is dat we hier werken vanaf de begane grond. De vervorming is bij deze van breed naar smal achteroverhellend.
          Bij opnames vanaf een hoog of hoger gelegen punt is dit omgekeerd. Vandaar de vraag.
          Je kan het in feite vergelijken met een kikvors- en een vogelperspectief.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Speciale lens D.A.K-lens in analogie van de tilde-shift.

            Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
            Het gebruik van een tilt/shift-lens en optica ken ik wel. Probleem is dat we hier werken vanaf de begane grond. De vervorming is bij deze van breed naar smal achteroverhellend.
            Bij opnames vanaf een hoog of hoger gelegen punt is dit omgekeerd. Vandaar de vraag.
            Je kan het in feite vergelijken met een kikvors- en een vogelperspectief.
            dan shift je toch gewoon omlaag, voor iemand die de werking van T/S lenzen kent kan dat toch geen probleem zijn.

            en nogmaals: geen vervorming maar vertekening.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Speciale lens D.A.K-lens in analogie van de tilde-shift.

              Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
              Probeer eens een flatgebouw van 25 verdiepingen recht te krijgen... Dan moet je al een flatgebouw recht tegenover deze hebben en op de 12e/13e verdieping staan.
              Dat kan, maar je kan ook beslissen om de onderste helft van je foto weg te gooien.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Speciale lens D.A.K-lens in analogie van de tilde-shift.

                Wat is een d.A.k lens ? Een TS lens kan helpen. Op een ladder gaan staan en kamera recht houden gaat ook.
                En anders een TC met een lens die grote beeldcirkel heeft.

                YMMV
                Last edited by Nerdifant; 23 juli 2013, 11:52. Reden: typo
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: Speciale lens D.A.K-lens in analogie van de tilde-shift.

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  dan shift je toch gewoon omlaag, voor iemand die de werking van T/S lenzen kent kan dat toch geen probleem zijn.

                  en nogmaals: geen vervorming maar vertekening.
                  +1

                  Je kan uw T/S lens toch naar boven of naar beneden "shiften", zelfs naar links en naar rechts.

                  Je kan uw camera ook ondersteboven houden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Speciale lens D.A.K-lens in analogie van de tilde-shift.

                    Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                    +1

                    Je kan uw camera ook ondersteboven houden
                    Dit moet ik eens uit proberen. Maar, krijg je dan geen omgekeerde beelden ? Maar, dit kan toch niet ? ALs je een verrekijker 180° kantelt, blijft je beeld toch steeds rechtop staan. 't Is maar la sje zelf op je hoofd gaat staan en je kijkt dan door een verrekijker (voor zover dit dan nog lukt), dan krijg je een omgekeerd beeld te zien. Maar ook zonder verrekijker is dat al zo ...
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: Speciale lens D.A.K-lens in analogie van de tilde-shift.

                      Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                      Dit moet ik eens uit proberen. Maar, krijg je dan geen omgekeerde beelden ? Maar, dit kan toch niet ? ALs je een verrekijker 180° kantelt, blijft je beeld toch steeds rechtop staan. 't Is maar la sje zelf op je hoofd gaat staan en je kijkt dan door een verrekijker (voor zover dit dan nog lukt), dan krijg je een omgekeerd beeld te zien. Maar ook zonder verrekijker is dat al zo ...
                      Als je op de gelijksvloer omhoog shift om te corrigeren en je gaaat nu naar de n-de verdieping en je draait uw camera om dan shift je omlaag. Zonder uw T/S lens met correctie heeft het geen zin hé om uw camera om te draaien.

                      Ik zou gewoon de T/S lens omlaag shiften i.p.v. omhoog en uw camera normaal houden. Is veel gemakkelijker in de bediening en je moet achteraf uw foto niet 180° roteren in Photoshop of dergelijke.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Speciale lens D.A.K-lens in analogie van de tilde-shift.

                        misschien is dit wat:
                        Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Speciale lens D.A.K-lens in analogie van de tilde-shift.

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          misschien is dit wat:
                          Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

                          grt,bouk.
                          Dit corrigeert lensfouten maar niet de convergerende / divergerende lijnen en achterover vallende gebouwen wanneer je uw camera niet horizontaal houdt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Speciale lens D.A.K-lens in analogie van de tilde-shift.

                            Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                            ....... maar niet de convergerende / divergerende lijnen en achterover vallende gebouwen wanneer je uw camera niet horizontaal houdt.
                            OK...maar daar zijn toch tooltjes zat voor.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Speciale lens D.A.K-lens in analogie van de tilde-shift.

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              OK...maar daar zijn toch tooltjes zat voor.
                              grt,bouk.
                              Klopt maar je moet er dan rekening mee houden als je de foto maakt. Je zorgt er dan best voor dat je genoeg ruimte laat rond het gebouw want anders vallen er zaken weg die je misschien niet wil bij het corrigeren. Daarbij komt nog dat uw bv 24 megapixel foto na correctie geen 24 mp foto meer zal zijn en dat uw tool pixels zal moeten bij creëren (uitvinden) om het OK te krijgen. Je zal dus detail verliezen. Of dat uitmaakt hangt af van waar de foto voor gebruikt wordt.

                              Comment

                              Working...
                              X