Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony fe 24-70mm f/4.0 za oss zeiss vario-tessar t*

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony fe 24-70mm f/4.0 za oss zeiss vario-tessar t*

    Hallo,

    Ik heb interesse in de nieuwe sony FE 24-70 Gii , ik heb nu de SONY FE 24-70MM F/4.0 ZA OSS ZEISS VARIO-TESSAR T*
    maar ik vraag me af , of het de moeite is om zoveel meer geld uit te geven
    dank

  • #2
    Re: Sony fe 24-70mm f/4.0 za oss zeiss vario-tessar t*

    Het hangt er sterk van af wat je wil fotograferen.
    Als kleine scherptediepte belangrijk is.
    Of als het kunnen werken in moeilijk licht een noodzaak is.
    Dan heeft F2.8 voorkeur om voor de hand liggende reden.

    Zit je meer in studio dan is F4 geen echt nadeel.

    De lens is idd erg duur. Het doet me denken aan de Canon versie die ook zo duur is.
    Gelukkig bestaan er alternatieven bij merken zoals Tamron die pakken goedkoper zijn maar het minstens even goed doen.

    Comment


    • #3
      Re: Sony fe 24-70mm f/4.0 za oss zeiss vario-tessar t*

      dank je wel buurmanBert , ik zag dat er nu ook een nieuwe 20-70mm sony lens te koop is en goedkoper dan de 2,8 ik fotografeer
      zowel landschap als portret

      Comment


      • #4
        Re: Sony fe 24-70mm f/4.0 za oss zeiss vario-tessar t*

        Ik heb lang de FE 24-70/4 gehad. Behalve in de hoeken is dit een lens die toch wel mooi scherp tekent, en bovendien is ze heel handig in gebruik (compact, licht, stevig gebouwd).

        In combinatie met welke camera gebruik je de lens ? Indien FF, dan is f/4 wat mij betreft bijna altijd voldoende. Voor meer scherptediepte is een prime handiger vind ik. Die hoeven trouwens ook niet superduur te zjin. Een Samyang 45/1.8 bv. is vrij goedkoop, optisch heel goed, en heel licht en compact, zeker in vergelijking met om het even welke zoom.

        Daarom is mijn zoom-set ook de volgende: 24-70/4 (of intussen 24-105/4), 70-200/4, 200-600. F/2.8-zooms vind ik gewoon te groot/zwaar om op een leuke manier een hele dag mee bezig te zijn.
        De 24-70/4 is bij mij dus na een paar jaar goede dienst als set verkocht met een van mijn camera's en vervangen door een 24-105/4. Duurder dan de 24-70/4 maar optisch een stuk beter en een groter bereik.
        https://sonyalpha.blog/2017/11/17/so...-105-f4-g-oss/

        Een andere superinteressante optie is nu ook de 20-70/4 inderdaad. Wel eveneens een pak duurder dan jouw 24-70/4, maar eveneens compact, betere prestaties, en een groter bereik.
        https://sonyalpha.blog/2023/02/09/so...lusion_English

        Waar jij het beste mee af bent, ga je zelf moeten kiezen . Ik zou zeggen, als je graag meer tele hebt, dan een 24-105. Heb je liever meer breedhoek, dan heb je de 20-70. Voor mij is 24 mm op FF echter breed genoeg. Vandaar mijn keuze voor 24-105.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Sony fe 24-70mm f/4.0 za oss zeiss vario-tessar t*

          Wat de 24-105 f4 betreft kan ik alleen maar bevestigen wat hierboven werd aangehaald. Een top lens, met toch iets meer bereik, en deze zit dan ook standaard op mijn ondertussen al iets oudere body (Sony a7ii) maar deze doet nog steeds wat ik ervan verwacht. Goedkoperen alternatieven met kwalitatief goeie resultaten, richting f2.8, ga je zeker vinden bij Tamron/Sigma en sinds kort ook Samyang. Zelf heb ik de Tamron 28-75 f2.8 waarvan recent een 2e gen is uitgebracht. 2e hands kan je de 1e gen misschien al wat vaker terugvinden? Wanneer ik die extra scherptediepte wil grijp ik wel eens naar de Tamron, maar ik merk dat die vaker in de tas blijft zitten.
          Met de Sigma of Samyang 24-70 f2.8 versies heb ik geen ervaring maar online ga je veel vergelijkingen en reviews terugvinden.
          Sony α7ii
          5OOpx

          Comment

          Working...
          X