Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A7III groothoeklens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony A7III groothoeklens

    Ik zoek een groothoeklens voor de Sony A7III. Momenteel werk ik met de Tokina 11-16 op een Nikon D5200, ik zou dus graag niets inleveren kwa bereik.
    Voorlopig kom ik uit bij de Sony 10-18 en de Samyang 14mm.





    De Samyang is de goedkoopste, maar heeft niet de mogelijkheid een filter te monteren en is fixed 14mm.

    De Sony lichtjes duurder, maar ik las ergens dat deze niet ontwikeld is voor full frame cameras. Zou ik dan telkens moeten croppen?

    Iemand die ervaring heeft met een van beide of evt een andere mogelijkheid kent?

    Alvast bedankt voor de hulp,

    Rob
    Be humble to see your mistakes, courageous to admit them, and wise enough to correct them

  • #2
    Re: Sony A7III groothoeklens

    Je kan de camera instellen voor aps-c als je die 10-18 wil (dus de camera zal dan automatisch slechts het aps-c-deel van de sensor gebruikt). Dat is echter wel zonde van het geld dat je aan de FF-camera gegeven hebt vind ik.

    Persoonlijk zou ik iets meer betalen voor de lens als ik jou was en kijken naar een tweedehands Sony 16-35/4 G. Ik was daar heel tevreden van.
    Die Samsung is inderdaad ook een FF-lens.
    Straks komt er ook een Tamron 17-28 F2.8 Di III RXD die heel goed schijnt te gaan worden...

    Verder interessant als je info wil over lenzen voor Sony en hun prestaties :
    - https://www.dxomark.com/category/lens-reviews/
    - https://www.dyxum.com/lenses/ (kies E-mount, merk, enz. en je krijgt voor elke lens links naar review- en testsites)
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Sony A7III groothoeklens

      Ik weet niet wat je budget is en hoeveel breedhoek je wil hebben maar voor inderdaad een beetje meer geld heb je de Tamron 17-28 F2.8. Ik kan er alleen maar positieve dingen over zeggen. Geweldige scherpte, compact en lichtgewicht. Ook de minimale focusafstand is geweldig klein waarmee je hele leuke beelden kan maken. Voor filmen werkt ze ook prima en je hoort geen geluid van het scherpstellen.

      Groetjes, Marchristan.

      Comment


      • #4
        Re: Sony A7III groothoeklens

        Deze blog post is ook interessant: https://phillipreeve.net/blog/user-g...lpha-7-series/
        Maar de Tamron staat daar nog niet tussen, de Samyang wel.

        Als je nog meer lenzen van je Nikon 'over' hebt zou je mss ook een adapter kunnen overwegen en je Tokina 11-16 nog even blijven gebruiken, je kunt de randen er dan idd af croppen in de camera door aps-c in te stellen, maar je kunt dat ook niet doen en zelf achteraf de randen eraf snijden in nabewerking, de kans is groot dat die lens vanaf +-14mm de hele sensor dekt, weliswaar met minder goede beeldkwaliteit in de hoeken.
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #5
          Re: Sony A7III groothoeklens

          Deze was ik nog vergeten: ook een interessante site :
          https://photojottings.com/all-lens-reviews/ (met bv. deze review: https://photojottings.com/sony-fe-16...za-oss-review/)
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Sony A7III groothoeklens

            De Tamron lijkt me een uitstekende keuze. Iets goedkoper dan de Sony 16-35/f4 en je hebt een stop meer licht.

            Als je geld wilt besparen is die Samyang ook uitstekend. Die heeft het voordeel van de 14mm en is ook een F2.8.
            Je kan altijd nog wat croppen als het nodig is. Ik heb 80% van mijn urbex foto's met een Samyang 14mm genomen. Als het beeld te wijd was dan cropte ik gewoon of ik ging dichterbij staan.
            Last edited by alex606; 5 september 2019, 20:41.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Sony A7III groothoeklens

              Wat de zooms betreft, is de Tamron een prima alternatief, maar mijn voorkeur ligt in elk geval bij de Sony 16-35: compacter dan de Tamron, uitstekende bouw- en beeldkwaliteit, f/4 is op FF ruim voldoende voor mij (- voor landschap wil ik meestal veel scherptediepte -), en houdt goed haar waarde.

              Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Sony A7III groothoeklens

                Bedankt voor de suggesties!

                Wat is het full frame equivalent van de 11mm op mijn Tokina? Het is vooral om interieurfoto's te nemen, voor landschap gebruik ik deze zelden.

                Aan een adaptorring heb ik gedacht, maar ik lijk er van E-mount naar Nikon enkel te vinden zonder autofocus.
                Be humble to see your mistakes, courageous to admit them, and wise enough to correct them

                Comment


                • #9
                  Re: Sony A7III groothoeklens

                  Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                  De Tamron lijkt me een uitstekende keuze. Iets goedkoper dan de Sony 16-35/f4 en je hebt een stop meer licht.

                  Als je geld wilt besparen is die Samyang ook uitstekend. Die heeft het voordeel van de 14mm en is ook een F2.8.
                  Je kan altijd nog wat croppen als het nodig is. Ik heb 80% van mijn urbex foto's met een Samyang 14mm genomen. Als het beeld te wijd was dan cropte ik gewoon of ik ging dichterbij staan.
                  Krijg je met de Samyang 14MM nog een realistisch beeld van de kamers? Of komen alle ruimtes overdreven groot over op foto? Het is vooral voor immobiliën dus het zou enigszins realistisch moeten weergegeven worden.
                  Be humble to see your mistakes, courageous to admit them, and wise enough to correct them

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony A7III groothoeklens

                    11x1.5=16.5mm FF

                    Voor urbex vond ik het een plus dat de ruimtes groter leken. Is het overdreven of niet dat kan ik niet zeggen.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony A7III groothoeklens

                      Er bestaan wel Nikon F to sony E-mount adapters met autofocus, maar die zijn mss wel wat duur om 'eens even te proberen': https://www.dpreview.com/news/124522...-on-the-market

                      Edit: oei, ik had de reactie van RObert verkeerd gelezen, je zocht er juist eentje zonder AF, die bestaan ook wel blijkbaar: https://www.diyphotography.net/three...ikon-f-sony-e/ (de eerste hier, maar kost toch nog $89), ik denk dat het probleem is dat veel lenzen (o.a.) geen diafragmaring hebben en je dan toch enige elektronische communicatie nodig hebt tss lens en camera/adapter om ze volledig te kunnen gebruiken.
                      Edit 2: amai, ik heb niet goed geslapen precies, ach ja, nog wat extra (minder nuttige) info dan maar in de vorige edit

                      Ik vind zelfs 20mm op FF vaak al wat onnatuurlijk overkomen voor binnenopnames, 't is een beetje schipperen tussen natuurlijk perspectief en er voldoende op krijgen denk ik..
                      Last edited by oermens; 7 september 2019, 15:15.
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony A7III groothoeklens

                        Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                        Ik vind zelfs 20mm op FF vaak al wat onnatuurlijk overkomen voor binnenopnames, 't is een beetje schipperen tussen natuurlijk perspectief en er voldoende op krijgen denk ik..
                        Dat is meteen ook de reden waarom ik geen 16-35 meer heb. Voor die uitzonderlijke ene keer dat ik dat meer speciale brede zicht wil, gebruik ik mijn 10-18 met a6300, maar ook die 10-18 heb ik wel al een paar keer overwogen te verkopen.

                        16-70 op aps-c of 24-70 op FF is voor mij vrijwel altijd ook meer dan ok wat breedte betreft.

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony A7III groothoeklens

                          "Ik vind zelfs 20mm op FF vaak al wat onnatuurlijk overkomen voor binnenopnames"
                          Mij is altijd gezegd geweest op een FF niet onder de 24mm te gaan wil je het natuurlijk houden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony A7III groothoeklens

                            Oorspronkelijk geplaatst door R0bert Bekijk bericht
                            Iemand die ervaring heeft met een van beide of evt een andere mogelijkheid kent?
                            Oorspronkelijk geplaatst door R0bert Bekijk bericht
                            Krijg je met de Samyang 14MM nog een realistisch beeld van de kamers? Of komen alle ruimtes overdreven groot over op foto? Het is vooral voor immobiliën dus het zou enigszins realistisch moeten weergegeven worden.
                            Zolang er geen voorwerpen heel dichtbij de camera staan blijft de vertekening voor interieur binnen de perken en blijft alles naturel (genoeg).

                            De Samyang is in combinatie met de software van PTlens zeker een heel goeie keuze voor interieurfoto's.
                            Ik gebruikte de lens voornamelijk al voor landschap en astrofoto's maar ik vond het ook enorm nuttig voor foto's van hotelkamers/restaurants/appartementen/ ... .

                            Qua scherpte/contrast/kleur moet de samyang tot op een A3 print eigenlijk niet onder doen voor de canon TSE24 II.

                            Een raar trekje aan de lens is dat de scherpstelring tot over ∞ kan draaien, maar dat stoort uitsluitend bij astrofotografie.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sony A7III groothoeklens

                              Oorspronkelijk geplaatst door PHG Bekijk bericht
                              Zolang er geen voorwerpen heel dichtbij de camera staan blijft de vertekening voor interieur binnen de perken en blijft alles naturel (genoeg).

                              De Samyang is in combinatie met de software van PTlens zeker een heel goeie keuze voor interieurfoto's.
                              Ik gebruikte de lens voornamelijk al voor landschap en astrofoto's maar ik vond het ook enorm nuttig voor foto's van hotelkamers/restaurants/appartementen/ ... .
                              Krijgt je met PTlens een beter resulaat dan bij lensprofiel + upright in Lightroom?
                              Be humble to see your mistakes, courageous to admit them, and wise enough to correct them

                              Comment

                              Working...
                              X