Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 180mm apo macro vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 180mm apo macro vraagje

    Een vraag aan de gebruikers van deze lens.
    Is macro-fotograferen uit de losse hand nog mogelijk gezien de omvang/het gewicht van deze lens. Of moet je steeds een statief meesleuren?
    Meer foto's op mijn website

  • #2
    Re: Sigma 180mm apo macro vraagje

    Oorspronkelijk geplaatst door pendragon
    Een vraag aan de gebruikers van deze lens.
    Is macro-fotograferen uit de losse hand nog mogelijk gezien de omvang/het gewicht van deze lens. Of moet je steeds een statief meesleuren?
    Hallo Pendragon, voor mij kan het nog net. Maar, zeg ik er direct bij, de laatste tijd gebruik ik 'em liever met statief.

    Eigenlijk komt het erop neer dat het cadreren en strak houden van een DSLR met een SIGMA 180 uiteindelijk evenveel energie vraagt als het sleuren met statief...
    En een statief zorgt niet alleen voor 'stabielere' opnames, maar uit ondervinding leer ik ook dat mijn cadrages ook veel beter, 'bewuster' zijn...
    Dus met statief : rustiger cadreren, stabielere opname, niet lastig tijdens het wachten op ideale omstandigheden (tot de rups uiteindelijk besluit zijn kopke te draaien)...
    Zonder statief : veel kortere reactietijd, snellere cadrage, sneller veranderen van opnameplaats en camerastandpunt...

    't Is zoals altijd, d'er is altijd een 'voor' en een 'tegen'
    En dan spreek ik nog niet van de 'tussenoplossing' : de monopod

    Greetz, Kariboe
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 180mm apo macro vraagje

      Bof, zelfs op een 1D MkII lukt dat nog best hoor. Voor vlinders vb.

      Toch heeft Kariboe gelijk. Een statief is eigenlijk een must voor goed macrowerk, met eender welke lens. Je moet toch manueel focussen en op een statief neem je gewoon twee bewegingen al weg (trillen van de hand in 't vlak van de sensor (L,R,B en O) en het vooruit achteruit schommelen). Dus veel minder problemen om scherp te stellen.

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 180mm apo macro vraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door pendragon
        Een vraag aan de gebruikers van deze lens.
        Is macro-fotograferen uit de losse hand nog mogelijk gezien de omvang/het gewicht van deze lens. Of moet je steeds een statief meesleuren?
        Ik heb deze lens onlangs aangeschaft, en ondervind toch ook dat met statief de resultaten beter zijn, vooral het "schommelen" is voor mij een beperkende factor om zonder statief te werken. Aan de andere kant is er bvb iemand zoals Parakiet hier op BD, die deze lens bijna constant zonder statief gebruikt dacht ik.

        mvg,

        Francis
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 180mm apo macro vraagje

          yup, ik gebruik ze constant zonder statief.

          ik voel me teveel gebonden met men statief! dat ding opstellen,camera erop en dan?

          kevertjes en andere insecten verplaatsen zich constant!
          ik zeg niet dat ik altijd haarscherpe foto's heb, en het bewegen is inderdaad een probleem. maar niet onoverkomelijk. eerst en vooral: rugzak uit, anders wordt het echt zweten.

          adem in houden of wat proberen te concentreren. als je ziet dat het gaat mislopen dan druk je gewoon niet af. een leuke truk is om onmiddelijk doortedrukken. niet wachten op biep! zo heb je AF en dan je foto.
          MF gebruik ik soms, maar niet veel.

          met flits gebruik ik altijd 1/160ste of 1/200ste.
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 180mm apo macro vraagje

            Perrush gebruikt hem meestal ook zonder statief dacht ik

            Ik gebruik mijn 150mm trouwens ook nooit op statief, je bent er idd veel te veel aan gebonden; loopt het beestje wat verder kan je heel je boeltje oppakken en opnieuw beginnen...
            [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 180mm apo macro vraagje

              Het antwoord hierop is twee-ledig.
              1) indien het om bloemen, statisch stabiele items gaat is een statief een echte must. Je kan dan inderdaad mooi cadreren en spelen met het diafragma om de invloed op de dof te zien. Je hebt hier immers alle tijd. je zou zo eens tatief moeten hebben, waarbij op een knopdruk, je camera schijnbaar volledig los komt te staan, waarbij je dan in een beperkte bol, je toestel naar links, rechts, voor achter en naar boven en beneden kan bewegen. Door loslaten knop zou je dan je statief en fototoestel in een correct stabiele toestand moeten hebben. Ik vrees dat ik hier iets teeel droom.
              Met de bol, bedoel ik wel degelijk enkele vele cm en met een 3D-bewegingsvrijheid.
              2) Gezien een statief geen 3D-bewegingsvrijheid toelaat, en actief bewegende spullen nu veelal, zeg maar altijd in een 3D-bewegingsvrijheid gebruiken ben je bijna verplicht om deze uit de lossen hand te fotograferen met alle bijkomende problemen vandien. Inderdaad massa's foto's, maar dan helaas ook echt heel weinig goede. Je moet immers een snelle sluitertijd en een groot diafragmagetal hebben en dat is licht-vretend, en dat is er dan steeds onvoldoende. Jen kan dan rondsleuren met één of twee externe flitsers met extra batterijen en dan loop je rond als een spreekwoordelijke lastezel...


              Indien je dan nog verder gaat en een omgekeerd objectief plaatst voor je macro-lens, dan is de DOF nog veel gevoeliger en daar alleen al is de noodzaak van een statief bijna 100%.

              Een statief is leuk, omdat als je iets fotografeert, zeker macro, je veelal in een houding komlt te staan die nooit ideaal is. je hangt voorover, achterover, helt naar links tot op het punt om te vallen, hangt naar rechts, dient half door de knieën te buigen ... dus allemaal houdingen die niet echt voor een stabiele situatie zorgen. [off topic] Een statief laat dit wel toe, tenzij je zoals soms gebeurt je je statief en toestel zo opstelt dat je het dient omver te stoten en het in het water valt Raadpleeg hiervoor ervaringsdeskundigen [/off topic]
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 180mm apo macro vraagje

                Ik gebruik deze lens ook uit de hand als telelens met zeer goede resultaten. Bij veel licht is de lens ook voor macro wel uit de hand te gebruiken.
                Bij gebruik op statief is overigens een hoekzoeker ook interessant omdat je je niet in onmogelijke hoeken hoeft te bewegen; ik heb zelf mijn oude Chinon hoekzoeker voor dit doen een beetje verbogen en dat functioneert vrij aardig.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 180mm apo macro vraagje

                  In het beginnen is het wel effe wennen aan gebruik/gewicht. Maar dat gaat vlug over na veel gebruik... (spieren kweken... )

                  Heb er nog geen seconde spijt van gehad!!
                  -=- Light is the key...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 180mm apo macro vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
                    Perrush gebruikt hem meestal ook zonder statief dacht ik
                    ja, zelfs met een monopod ben ik altijd hopeloos te laat (lees : minder mobiel) om nog maar van statief te zwijgen.

                    Ik vind het trouwens apekool dat je goede macro's met statief moet maken. Zijn de mijn dan niet goed genoeg ?

                    Wel voor zorgen dat jeje sluitertijd hoog genoeg houdt. Das trouwens de enige reden waarom ik een mkII gekocht heb. Deze heeft minder ruis dan eender welke andere cam, dus ik kan kan een stop hoger in ISO gaan voor dezelfde ruis wat wil zeggen dat mijn sluitertijden verdubbelden door aankoop van die mkII.

                    Dus voor mij is het bijna altijd zonder statief of monopod
                    --
                    Play Drakensang - a free online mmorpg

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 180mm apo macro vraagje

                      Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
                      ja, zelfs met een monopod ben ik altijd hopeloos te laat (lees : minder mobiel) om nog maar van statief te zwijgen.

                      Ik vind het trouwens apekool dat je goede macro's met statief moet maken. Zijn de mijn dan niet goed genoeg ?

                      Wel voor zorgen dat jeje sluitertijd hoog genoeg houdt. Das trouwens de enige reden waarom ik een mkII gekocht heb. Deze heeft minder ruis dan eender welke andere cam, dus ik kan kan een stop hoger in ISO gaan voor dezelfde ruis wat wil zeggen dat mijn sluitertijden verdubbelden door aankoop van die mkII.

                      Dus voor mij is het bijna altijd zonder statief of monopod
                      ik denk eraan een tweede flits te kopen.

                      3000tal euro heb ik niet over voor foto's
                      foto als spiegel of als venster?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 180mm apo macro vraagje

                        Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
                        Ik vind het trouwens apekool dat je goede macro's met statief moet maken. Zijn de mijn dan niet goed genoeg ?
                        Ja, maar gij zijt een jonge gast met een stevige greep. Ik ben al een iets oudere aap met een beetje tremor .

                        Vlinders zijn ook geen extreme vorm van macro, zelden 1:1. Ik werk dikwijls op ISO 640 en heb dan nog sluitertijden lager dan 1/100ste als je een beetje wilt diafragmeren. Als ik dan nog een eind voorovergebogen moet staan met die MkII + 180mm heb ik gegarandeerd een zere rug .

                        Zijn de mijn anders ook niet goed genoeg misschien, en die zijn anders wel (bijna) allemaal met statief ?

                        Trouwens, eigenlijk is dat een nodeloze discussie. Je kan immers steeds je toestel snel losklikken van je statief indien nodig. Als je echter géén statief bij hebt kan je hem ook niet gebruiken indien wel nodig .
                        Last edited by hvr_oosterzele; 24 augustus 2005, 16:31.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma 180mm apo macro vraagje

                          @ parakiet : een flits lost het probleem niet op. Ik gebruik enkel een invulflits en werk daarom veel met het aanwezige licht. Wanneer je sterk gaat flitsen wordt je achtergrond donkerder (evt zelfs zwart) wat ook weer niet gewenst is.

                          @ Hans : idd, het wordt een heel ander verhaal wanneer je op 1:1 gaat werken, wat ik dus zelden doe.
                          --
                          Play Drakensang - a free online mmorpg

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma 180mm apo macro vraagje

                            Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
                            ja, zelfs met een monopod ben ik altijd hopeloos te laat (lees : minder mobiel) om nog maar van statief te zwijgen.

                            Ik vind het trouwens apekool dat je goede macro's met statief moet maken. Zijn de mijn dan niet goed genoeg ?

                            Wel voor zorgen dat jeje sluitertijd hoog genoeg houdt. Das trouwens de enige reden waarom ik een mkII gekocht heb. Deze heeft minder ruis dan eender welke andere cam, dus ik kan kan een stop hoger in ISO gaan voor dezelfde ruis wat wil zeggen dat mijn sluitertijden verdubbelden door aankoop van die mkII.

                            Dus voor mij is het bijna altijd zonder statief of monopod
                            Iedereen bedankt voor de uitwisseling van jullie ervaringen

                            Ik denk er aan om binnenkort een eigen macrolens te kopen. Tot nu toe gebruik ik op mijn D70 de Nikkor Micro 60mm AF 1:2.8 van mijn vader (merci papa). Dat is een schitterende lens maar iets meer werkafstand zou best welkom zijn. Of maak ik de macro's met de CP5700. Ook hier is de werkafstand niet echt ideaal. Maar ik ben niet van plan om met statief te gaan werken. Ik houd er van om mijn macro's te maken tijdens een flinke wandeling. Of vaak neem ik zelfs de motorfiets om in de polders naar interessante plaatsen te zoeken. Maar mijn grootste probleem is tijd. Daar heb ik er niet zoveel van vrij en als het even lukt wil ik snel kunnen werken.
                            En dan is zo'n statief imho wreed ambetant.

                            Ik zal eerst enkele lenzen in praktijk gaan uittesten alvorens mijn keuze te maken.
                            Meer foto's op mijn website

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sigma 180mm apo macro vraagje

                              Oorspronkelijk geplaatst door pendragon
                              Ik houd er van om mijn macro's te maken tijdens een flinke wandeling. Of vaak neem ik zelfs de motorfiets om in de polders naar interessante plaatsen te zoeken. Maar mijn grootste probleem is tijd. Daar heb ik er niet zoveel van vrij en als het even lukt wil ik snel kunnen werken.
                              En dan is zo'n statief imho wreed ambetant.
                              Op de moto is een statief niet zo evident natuurlijk maar toch dit : onlangs in Herentals een natuurwandeling gedaan en géén statief meegenomen. Prachtige groene libellen gezien in een bebost stuk, zaten mooi stil. Alle foto's mislukt natuurlijk wegens te weinig licht . Denk er ook aan dat een D70 meer ruis produceert dan een Canon, dus op hoge ISO (vb 640) trekken zal zeker niet gaan.

                              Oorspronkelijk geplaatst door pendragon
                              Ik zal eerst enkele lenzen in praktijk gaan uittesten alvorens mijn keuze te maken.
                              DAT zal een ander paar mouwen zijn vrees ik, of je moet de lenzen van BDers kunnen gebruiken. Denk er ook aan dat de variatie van lens tot lens heel dikwijls groter is dan de variatie tussen verschillende merken.

                              Comment

                              Working...
                              X