Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 100-300mm blijft niet continu scherpstellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 100-300mm blijft niet continu scherpstellen

    Hallo,

    Een dikke maand geleden hebben wij ons een tweedehands Sigma 100-300mm D 1:4 APO DG HSM voor Nikon aangeschaft. Vandaag zijn we ze eindelijk kunnen gaan gebruiken waarvoor ze bedoeld was, autosport. Maar al snel dook er een probleem op. Wanneer we scherp stelde op een auto die recht naar ons toe kwam dan bleef de lens goed scherpstellen voor een seconde of 3. Dan stopt hij voor een seconde en stelde dan weer verder scherp. Maar bij autosport is die ene seconde wel belangrijk.
    Het rare is dat hij het omgekeerd wel perfect doet, als je een auto fotografeert die recht van je weg rijdt, dan blijft hij daar wel continu op scherpstellen.

    Zou iemand misschien enig idee hebben aan wat dit kan liggen?

    De lens wordt gebruikt op een Nikon D70s en D50. Beide zonder batterijgrip. Zou het misschien daaraan kunnen liggen, dat de motor niet genoeg stroom krijgt van het standaardbatterijtje om te blijven scherpstellen? Want we voelen ook geen enkele mechanische blokkering ofzo. En de onderbreking in het scherpstellen gebeurt ook altijd op een ander punt, maar wel altijd na een seconde of 3.

    Ik hoop dat iemand kan helpen.

    Alvast hartelijk dank,
    Vincent Huybrecht

  • #2
    Re: Sigma 100-300mm blijft niet continu scherpstellen

    Oorspronkelijk geplaatst door vinnih Bekijk bericht
    Hallo,

    Een dikke maand geleden hebben wij ons een tweedehands Sigma 100-300mm D 1:4 APO DG HSM voor Nikon aangeschaft. Vandaag zijn we ze eindelijk kunnen gaan gebruiken waarvoor ze bedoeld was, autosport. Maar al snel dook er een probleem op. Wanneer we scherp stelde op een auto die recht naar ons toe kwam dan bleef de lens goed scherpstellen voor een seconde of 3. Dan stopt hij voor een seconde en stelde dan weer verder scherp. Maar bij autosport is die ene seconde wel belangrijk.
    Het rare is dat hij het omgekeerd wel perfect doet, als je een auto fotografeert die recht van je weg rijdt, dan blijft hij daar wel continu op scherpstellen.

    Zou iemand misschien enig idee hebben aan wat dit kan liggen?

    De lens wordt gebruikt op een Nikon D70s en D50. Beide zonder batterijgrip. Zou het misschien daaraan kunnen liggen, dat de motor niet genoeg stroom krijgt van het standaardbatterijtje om te blijven scherpstellen? Want we voelen ook geen enkele mechanische blokkering ofzo. En de onderbreking in het scherpstellen gebeurt ook altijd op een ander punt, maar wel altijd na een seconde of 3.

    Ik hoop dat iemand kan helpen.

    Alvast hartelijk dank,
    Vincent Huybrecht
    Sta je zeker in continu af mode (af-c dacht ik) Want in dat geval, moet je het gewoon als een beperking van je body beschouwen vermoed ik. Een grip daar iets aan veranderen, twijfel ik aan, heb ik nog nooit iets van gehoord. Maar deze camera's zijn beide geen sportcameras en dus hebben ze ook geen snel autofocussysteem zoals de d200 en natuurlijk de d2 reeksen.

    Ik heb nu geen Nikon meer, en kan enkel zeggen, dat de Canon 5d / sigma 100-300 kombi het wel goed doet.

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 100-300mm blijft niet continu scherpstellen

      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
      Sta je zeker in continu af mode (af-c dacht ik) Want in dat geval, moet je het gewoon als een beperking van je body beschouwen vermoed ik. Een grip daar iets aan veranderen, twijfel ik aan, heb ik nog nooit iets van gehoord. Maar deze camera's zijn beide geen sportcameras en dus hebben ze ook geen snel autofocussysteem zoals de d200 en natuurlijk de d2 reeksen.

      Ik heb nu geen Nikon meer, en kan enkel zeggen, dat de Canon 5d / sigma 100-300 kombi het wel goed doet.
      Hey, bedankt voor je antwoord!
      Ja, de camera staat op af-c. Ik vind het vreemd dat het een beperking van de body zou zijn, want met een Sigma 70-300mm (geen hsm) doet ze het beiden wel perfect op elke afstand. Of is de beperking die je bedoeld enkel bij hsm objectieven?

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 100-300mm blijft niet continu scherpstellen

        Oorspronkelijk geplaatst door vinnih Bekijk bericht
        Hey, bedankt voor je antwoord!
        Ja, de camera staat op af-c. Ik vind het vreemd dat het een beperking van de body zou zijn, want met een Sigma 70-300mm (geen hsm) doet ze het beiden wel perfect op elke afstand. Of is de beperking die je bedoeld enkel bij hsm objectieven?
        Net omdat die 70-300 geen hsm is ga je het misschien nooit gemerkt hebben, dat ding is toch zo langzaam...

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 100-300mm blijft niet continu scherpstellen

          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
          Net omdat die 70-300 geen hsm is ga je het misschien nooit gemerkt hebben, dat ding is toch zo langzaam...
          Met deze 70-300 maken we scherpere foto's dan met de 100-300 HSM. Het is zelfs zo dat we met een oude Sigma 70-300 (15 jaar oud) sneller scherpstellen dan met de 100-300 HSM. Het probleem is echt dat als een onderwerp zich naar de lens toe beweegt, de scherpstelling na enkele seconden stopt, om daarna, ongeveer 1 seconde, gewoon verder scherp te stellen.
          Last edited by vinnih; 5 augustus 2007, 17:59.

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 100-300mm blijft niet continu scherpstellen

            Heb deze lens nog niet zo lang geleden ook tweedehands gekocht (wel voor pentax). Ik kan niet zeggen dat ik jouw probleem ook al tegengekomen ben. Het is niet dat ik de allersnelste combinatie heb (pentax ist ds, dus geen hsm). Maar dat de lens even stopt heb ik nog niet meegemaakt. Ook niet bij toekomende dingen (autos heb ik nog niet gedaan ermee, wel toekomende parachutes). Dus toch wel eerder een exemplarisch probleem misschien, nog andere 100-300 gebruikers????
            Olympus OM-D EM-5 + wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 100-300mm blijft niet continu scherpstellen

              Oorspronkelijk geplaatst door vinnih Bekijk bericht
              Met deze 70-300 maken we scherpere foto's dan met de 100-300 HSM. Het is zelfs zo dat we met een oude Sigma 70-300 (15 jaar oud) sneller scherpstellen dan met de 100-300 HSM. Het probleem is echt dat als een onderwerp zich naar de lens toe beweegt, de scherpstelling na enkele seconden stopt, om daarna, ongeveer 1 seconde, gewoon verder scherp te stellen.
              Wat doet de lens met statische onderwerpen? dan zou deze echt stukken scherper moeten zijn dan de 70-300, en ik bedoel echt stukken!!
              En als het zo is, moet je bijna een exemplarisch probleem hebben. Kan je eens op een andere body testen?

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 100-300mm blijft niet continu scherpstellen

                Mijn 100-300 van Sigma heeft geen enkel probleem met continu focussen voor langere tijden.
                Nu dacht ik wel dat accurate focustracking beperkt is tot een bepaalde snelheid (50km/u of zoiets dacht ik, en dat is een beperking van de body). De sigma op F4 heeft een veel beperktere DOF, dus misschien dat out of focus op die manier sneller zichtbaar is.

                Just my 2 cents...
                Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                Comment

                Working...
                X