Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 10-20mm - f/4-5.6 EX DC HSM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 10-20mm - f/4-5.6 EX DC HSM

    Hallo,

    is er iemand met ervaring met de Sigma 10-20mm - f/4-5.6 EX DC HSM.
    Ik zit een beetje met een dilemma, ik heb weet niet goed welk type lens ik me zou moeten aanschaffen. Ik wil kiezen tussen een telelens of een groothoeklens. Dit is een vraag waar jullie me niet bij kunnen helpen. Maar waarschijnlijk wordt het de Sigma groothoeklens. Want ik ben van plan skaters te fotograferen en dan lijkt het me logisch om een groothoeklens te kopen. En volgens vele meningen kan je met een groothoeklens vele kanten op...

    Ik ben nog maar 15 jaar en moet dus naar de prijs kijken. Is er iemand met ervaring? Deze lens lijkt me het beste qua prijs kwaliteit.

    Ik koop deze lens 2dehands dus als er iemand hem zou verkopen, ik ben kandidaat-koper.

    Groetjes.
    CPPlusPhotography Flickr
    CPPlusPhotography Facebook
    CPPlusPhotography on 500 px

  • #2
    Re: Sigma 10-20mm - f/4-5.6 EX DC HSM

    hmm, groothoek en skaters lijkt mij een hele moeilijk combinatie persoonlijk

    ik vermoed dat je in bepaalde / vele gevallen op toch wel een afstand zal staan.
    bijkomende zit je dan nog met het 'probleem' dat als je skaters in beweging wilt 'bevriezen' een hele korte sluiter moet gaan gebruiken en indien het binnen is (en buiten soms ook) een groot diafragma kan gebruiken voor lichtsterkte te hebben. Daar kom je met deze lens al deels in de problemen.

    Wil je alles scherp of toch veel, moet je gaan dichtknijpen naar F8-9 en hoger. Gevolg: Inflitsen noodzakelijk of hele lange sluiter, probleem: beweging komt te voorschijn bij de langere sluiter; inflitsen is ook moeilijker, ofwel moet je 'vrij' staan ofwel moet je met specifieke modifiers (zoals PLM gaan werken) om een langere afstand te overbruggen en je toespitsen op 1 plek waar ze telkens doorkomen.

    Daarom zou ik persoonlijk eerder als het gaat om skaters in actie, opteren voor een lichtsterke tele of prime en ook een body die sluiters aankan van korter dan 1/4000ste voor de zekerheid (xxxD-reeks van canon mag je hier al vergeten, bij de andere merken weet ik het niet).

    Aan lenzen denk ik:
    - 70-200 f2.8 IS/OS (Canon / Sigma), zonder beeldstabilisatie kan ook voor de prijs
    - 85 f1.8 / 135 f2

    Eventueel kan je opteren bijkomen voor een statief (beeldstabilisatie dan ook niet nodig maar minder mobiel.

    enkel de 85mm zal budgettair nog meevallen (rond de 400 euro), de anderen die ik vernoem zitten boven de 1000 euro; in nieuwprijs dan, in occassie deels moeilijker te vinden.

    Voordeel aan deze lenzen gaat wel zijn dat je na de nodige 'missers' je correct zal kunnen gaan inschatten qua instellingen en dat je de skaters gaat isoleren door de onscherpte / DOF
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 10-20mm - f/4-5.6 EX DC HSM

      Ik heb het altijd een heel fijne lens gevonden en vond het jammer dat die wegmoest, maar is gelijk vervangen door een 15-30 voor dezelfde hoek.

      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 10-20mm - f/4-5.6 EX DC HSM

        Ik heb dit objectief ook ,vind hem zeer goed zekr voor de prijs , maar skaters met deze ?
        Volgens mij ben je beter af met een prime 35mm of zo die lichtsterk is zeker als dit in een sporthal of zo word beoefend.
        Op 10mm zijn je skaters toch wel ver van je weg als je de foto,s gaat bekijken

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 10-20mm - f/4-5.6 EX DC HSM

          Nee, voor het skaten zou ik zeker en vast voor de groothoeklens gaan en ik denk dat die sigma ideaal zal zijn daarvoor. Fotograferen van skaten gebeurt meestal buiten, soms ook binnen maar daar is minder sfeer en de omgeving is veel minder aangenaam.
          Ik heb enkele vrienden die met deze lens foto's trekken. Ik moet zeggen dat ze er super uitzien. Je zal wel niet te ver van je onderwerp moeten zitten, maar zelfs dan, kan je nog experimenteren denk ik.
          Als je demo's en dergelijke gaat trekken gaat de groothoeklens ook nog gaan, maar toch al minder omdat je dan meestal vanop afstand kijkt. Maar als het dus bedoeld is voor het skaten van jezelf en vrienden, is zo'n lens een must (in mijn ogen dan toch). Let wel, het zal geen fisheye effect geven. Er zal vervorming opzitten, maar niet zoveel. Sommigen hebben dat liever, anderen weer niet.

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 10-20mm - f/4-5.6 EX DC HSM

            Oorspronkelijk geplaatst door Lacher Bekijk bericht
            Let wel, het zal geen fisheye effect geven. Er zal vervorming opzitten, maar niet zoveel. Sommigen hebben dat liever, anderen weer niet.
            Ja, het fisheye effect wil ik eigenlijk niet om de reden dat ik deze lens niet alleen voor het skaten wil gebruiken, maar ook voor landschappen en andere... En die vervorming past niet goed bij een landschap.

            Ook heb ik al gelezen dat je met een groothoeklens (geen fisheye) mooie effecten kan creëren door dicht bij of ver van (hangt af van wat je wilt) te staan.
            CPPlusPhotography Flickr
            CPPlusPhotography Facebook
            CPPlusPhotography on 500 px

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 10-20mm - f/4-5.6 EX DC HSM

              Ja daar kan je zeker mooie effecten mee creëren.
              Je zal moeten afwegen voor wat je ze allemaal juist wil gebruiken. Moest het enkel voor het skaten zijn en landschappen, zou ik niet twijfelen. Allé ik dan toch niet. En het hangt er ook vanaf hoe je het skaten wil fotograferen. Maar soit, dat weet jij het beste.
              Zoek er hier wat discussies van op, je vindt er ongelofelijk veel.

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 10-20mm - f/4-5.6 EX DC HSM

                Ik heb de sigma 10-20 wel eens meegenomen naar Indonesie en heb er toen redelijk wat foto's mee gemaakt. Vond het een erg fijne lens met mooie kleurweergave.
                Groeten Remco.

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 10-20mm - f/4-5.6 EX DC HSM

                  Bedankt voor al de reacties
                  CPPlusPhotography Flickr
                  CPPlusPhotography Facebook
                  CPPlusPhotography on 500 px

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 10-20mm - f/4-5.6 EX DC HSM

                    ik heb die lens al een tijdje; gebruik ze voornamelijk voor interieur en architectuur fotografie en het is een juweeltje. Zeker aan te raden.
                    Laat je niet in de war brengen door de opmerkingen over een prime of een tele.
                    Als je een beetje rondkijkt naar skate foto's zul je al wel gezien hebben dat de meesten met een groothoek of een fish-eye gemaakt zijn. Je bereikt daarmee de mooiste resultaten. het soms overdreven groothoek effect past prima bij het onderwerp. Dus, zeker doen.

                    Groeten, Bert
                    Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                    www.bertofotografie.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 10-20mm - f/4-5.6 EX DC HSM

                      Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
                      ik heb die lens al een tijdje; gebruik ze voornamelijk voor interieur en architectuur fotografie en het is een juweeltje. Zeker aan te raden.
                      Laat je niet in de war brengen door de opmerkingen over een prime of een tele.
                      Als je een beetje rondkijkt naar skate foto's zul je al wel gezien hebben dat de meesten met een groothoek of een fish-eye gemaakt zijn. Je bereikt daarmee de mooiste resultaten. het soms overdreven groothoek effect past prima bij het onderwerp. Dus, zeker doen.

                      Groeten, Bert
                      Ik heb deze lens ook, gebruik hem inderdaad vooral voor landschap maar kan ook perfect voor interieur .
                      Personen kan ook maar plaatst die dan zo veel mogelijk in het center van het beeld, naar de hoeken toe wordt er behoorlijk getrokken aan het beeld.
                      Zeker een aanrader deze lens, dit is naast mij Tokina 16-50 mijn meest gebruikte lens.
                      En vreemd genoeg is deze Sigma qua beeldkwaliteit net iets beter dan de duurdere Sigma 10-20 - f3,5
                      zie ook:http://www.the-digital-picture.com/R...mp=0&APIComp=4

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 10-20mm - f/4-5.6 EX DC HSM

                        Oké, bedankt voor de hulp, en jullie maken me alleen maar zekerder van m'n aankoop.
                        En als deze goed kan gebruikt worden bij interieur fotografie kan dat zeker geen kwaad, want ik krijg in de toekomst hier misschien een opdracht over.
                        CPPlusPhotography Flickr
                        CPPlusPhotography Facebook
                        CPPlusPhotography on 500 px

                        Comment

                        Working...
                        X