Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 10-20 negatieve punten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: sigma 10-20 negatieve punten

    Oorspronkelijk geplaatst door jld Bekijk bericht
    1. De filter diameter is 77mm, en als je daar een filter op wilt, dan moet je er een kopen die extra dun is, dus die speciaal is voor groothoeklenzen.
    Zo niet heb je vignetting.
    Echter is het ongebruikelijk een polarisatiefilter op deze lens te gebruiken, omdat het gebied dat gepolariseerd zal zijn, niet het hele beeldvlak zal bestrijken, dus hou daar rekening mee.
    Niet geheel waar. Zo heb ik een Hoya Super Pro filter (geen 'extra dunne') en die werkt perfect op mijn Sigma 10-20.
    Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
    Visit my Flickr

    Comment


    • #17
      Re: sigma 10-20 negatieve punten

      Denk dat de sigma 10-20 inderdaad het meest vergelijkbaar is met de tokina 12-24 (+/- zelfde prijsklasse, zogenaamde third party lenzen... dx-lenzen)

      Ik heb en Tokina waar ik tevreden over ben omwille van goed scherp. Bij tegenlicht inderdaad niet zo gemakkelijk. Maar uitstekende bouwkwaliteit en dus toch lekker fotograferen. Destijds koos ik niet voor de sigma omwille van, volgens de reviews, een tikkeltje minder scherp dan de Tokina. Hij is wel wat breder nl. 10 mm i.p.v. 2 mm. maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg, omdat je dan sowieso teveel distortie krijgt, toch bij de Tokina.

      Ik denk dat je wel tevreden zult zijn met om het even welke van de twee!

      Veel plezier ermee!

      A
      https://www.instagram.com/aschoewever/?hl=en
      https://www.flickr.com/photos/191275694@N02/

      Comment


      • #18
        Re: sigma 10-20 negatieve punten

        Blijft de Sigma 10-20 compatibel met de nieuwe toekomstige toestellen

        Zelf heb ik hier steeds wat vrees voor
        Sony A7 mkIII
        Is all I need :-)

        Comment


        • #19
          Re: sigma 10-20 negatieve punten

          Deze foto's zijn met de Sigma 10-20 gemaakt:
          Forum voor natuur- en landschapsoto's. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen..


          De eerste op 20mm, tweede op 10mm (dat ging trouwens maar net, als die lens op 11mm begon, dan had ik die foto nooit zo kunnen maken), de derde op 13mm.

          Bij de AV/SD in Thorn heb ik alle "stadsfoto's" met de 10-20 gemaakt (onder een paraplu, het was soms moeilijk om die buiten beeld te houden).

          Negatief punt, het is niet mijn scherpste lens, maar dat wil daarom niet zeggen dat ik er geen mooie foto's mee kan maken.
          De foto's hebben wel wat meer verscherping nodig dan bij de andere lenzen.

          Misschien vervang ik ze ooit wel door een Canon EF-S 10-22. Een lens die vanaf 11 of 12mm begint is voor mij geen optie. Als ik andere een breedhoeklens koop, dan moet het ook werkelijk de breedste zijn. Een fish-eye zou ook leuk zijn, maar die kan je niet zo dikwijls gebruiken.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #20
            Re: sigma 10-20 negatieve punten

            Niet superscherp maar wat photoshoppen helpt echter prijs/kwaliteit een mooie aanwinst!
            https://www.behance.net/Lynx1966

            Comment


            • #21
              Re: sigma 10-20 negatieve punten

              ik lees hier wel voortdurend last van AF,maar mijn bedoeling is niet meteen landschap en dergelijke,maar wagens,hierbij zie ik niet meteen of dit last zal geven of niet.Dat met de filters had ik ook al gezien,zijn ook meteen kostelijke filtertjes.
              @ black bandit hele mooie foto's,meer moet dat nie zijn.
              @jld dank u voor de info,dit is ongelooflijk nuttig

              er zijn idd wat negatieve puntjes aan deze lens,maar ik denk niet dat ik te klagen zal hebben voor zijn prijs.De canon zat ook eerst in mijn opties,maar het prijsverschil zat er ook meteen in,de sigma kost minder en zou ook goed presteren.Ik denk dat ik beide toch maar eens ga testen bij konijn en daar beslissen welke ik neem.Het is een hobby en dus moet het nie altijd kostelijk zijn natuurlijk.
              UnicornPictures on Facebook & Flickr

              Comment


              • #22
                Re: sigma 10-20 negatieve punten

                Oorspronkelijk geplaatst door Dynax7d Bekijk bericht
                Niet superscherp
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #23
                  Re: sigma 10-20 negatieve punten

                  Oorspronkelijk geplaatst door royv Bekijk bericht
                  Niet geheel waar. Zo heb ik een Hoya Super Pro filter (geen 'extra dunne') en die werkt perfect op mijn Sigma 10-20.
                  Deze Yoya Super Pro filter is een filter met een dunnere rand, dus deze voldoet zowiezo al ;-)
                  Pentax K10D | Pentax ist DL | Sigma 135-400 F4.5-5.6 | Sigma 17-70, F2.8-4.5 | Pentax SMC 50-200 | Sigma 28mm prime 1.8

                  Comment


                  • #24
                    Re: sigma 10-20 negatieve punten

                    is dat een crop ofzo ? ( man wat een smoel )
                    UnicornPictures on Facebook & Flickr

                    Comment


                    • #25
                      Re: sigma 10-20 negatieve punten

                      Oorspronkelijk geplaatst door jld Bekijk bericht
                      Nog geen negatieve punten gevonden.

                      Ik heb de lens nog maar een maand (Pentax vatting) en toch al een 50-tal foto's mee gemaakt.

                      Een paar kleinigheden misschien die belangrijk zijn als je deze lens koopt - maar dat geldt voor alle groothoeklenzen natuurlijk.

                      1. De filter diameter is 77mm, en als je daar een filter op wilt, dan moet je er een kopen die extra dun is, dus die speciaal is voor groothoeklenzen.
                      Zo niet heb je vignetting.
                      Echter is het ongebruikelijk een polarisatiefilter op deze lens te gebruiken, omdat het gebied dat gepolariseerd zal zijn, niet het hele beeldvlak zal bestrijken, dus hou daar rekening mee.

                      2. Om vignetting te voorkomen steekt de toch wel aardig bolle lens toch ietsje vooruit. Om je lens te beschermen, wat hier wel handig zou zijn, zal je een UV filter moeten kopen dat ook weer speciaal dun.

                      3. AF kan soms wat lastig zijn, maar dat is ook weer typisch met een groothoek lens, alles wordt kleiner en het fototoestel heeft meer last om een AF punt te vinden dat bruikbaar is. Een stop down in diafragma lost dat meestal op.

                      4. De lens is aan de voorkant (77mm) aardig 'dik' voor een groothoek lens, en omdat het een zoomlens is, steekt die ook aardig ver uit (allé, althans voor een 10-22mm).
                      Gevolg : De ingebouwde flits van jou toestel zal niet bruikbaar zijn met deze lens, de lens zal een donkere vlek onderaan de foto's veroorzaken.
                      Enkel een externe flits met groothoekfunktie zal bruikbaar zijn.

                      Maar zoals ik al zei, dit zijn zaken die niet specifiek aan déze lens zijn.

                      In elk geval : de lens presteert beter dan wat je voor de prijs zou verwachten. Dus doe je eigenlijk een koopje met deze lens.

                      JL

                      Pentax K10D | Pentax ist DL | Sigma 135-400 F4.5-5.6 | Sigma 17-70, F2.8-4.5 | Pentax SMC 50-200 | Pentax kitlens 18-55 | Sigma 24mm prime 1.8 |
                      Tamron 90mm macro | Sigma 10-20




                      Ik heb deze Sigma 10-20 en gebruik er een gewoon Hoya circulair polafilter op van normale dikte en dus geen slim line. Geen vignettering.

                      Comment


                      • #26
                        Re: sigma 10-20 negatieve punten

                        De positieve punten ook niet vergeten
                        Hier een paar voorbeeldfotos van de Sigma 10-20 EX

                        Comment


                        • #27
                          Re: sigma 10-20 negatieve punten

                          Ik heb de lens vorige maand intensief gebruikt op vakantie in Andalusië.
                          Is natuurlijk minder scherp dan de 24 - 70 van Sigma, maar is stukken beter dan de Sigma 70 - 300, vooral in het 200 tot 300 stuk. 't Is maar om het wat te situeren.

                          Vervorming waarvan sprake op PhotoZone zal er zeker zijn, maar ik heb er geen hinder van ondervonden. Je hebt veel meer vervorming omdat je de camera niet altijd recht kan houden.

                          Het enige wat me opgevallen is, is dat flitsen heel moeilijk is met zo'n lens. Bijna alle foto's zijn onderbelicht, omdat de lens grote afstandsverschillen overbrugt waardoor het lichtverlies van de flits enorm is. (Is de formule niet afstand in het kwadraat?)
                          Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

                          Comment


                          • #28
                            Re: sigma 10-20 negatieve punten

                            Oorspronkelijk geplaatst door jld Bekijk bericht
                            3. AF kan soms wat lastig zijn, maar dat is ook weer typisch met een groothoek lens, alles wordt kleiner en het fototoestel heeft meer last om een AF punt te vinden dat bruikbaar is. Een stop down in diafragma lost dat meestal op.
                            Kan je die eens uitleggen? Welke diafragma je ook instelt, de afstandsmeting gebeurd bij volledig open diafragma, dus waarom een stop down een betere AF zou opleveren??????
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #29
                              Re: sigma 10-20 negatieve punten

                              Hij bedoelt dat je met een grotere scherptediepte meer speelruimte inbouwt om foutjes bij het scherpstellen op te vangen.

                              Je hoeft een groothoek niet extreem dicht te knijpen om alles scherp te krijgen. Met mijn Peleng (8 mm visooglens) heb ik bij een diafragma van f5.6 alles al scherp in beeld. Verder dichtknijpen heeft weinig zin.

                              Comment


                              • #30
                                Re: sigma 10-20 negatieve punten

                                Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                                Blijft de Sigma 10-20 compatibel met de nieuwe toekomstige toestellen

                                Zelf heb ik hier steeds wat vrees voor
                                Waarom niet het is een lens voor DX, APS-C formaat, dus zolang je daar bij blijft zit je goed.
                                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                                Comment

                                Working...
                                X