Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstelprobleem Tamron 18-270

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpstelprobleem Tamron 18-270

    Hallo,

    Ik heb sinds kort problemen met mijn Tamron 18-270 om één of andere reden zijn alle foto's onscherp...

    Ik focus vooral op het gezicht in mijn foto's maar dat valt meestal dan onscherper uit dan de rest van de foto.

    Hier even een voorbeeld:


    Exif:
    F8
    1/125
    ISO-100

    D7000 met dus de Tamron 18-270

    Iemand gelijkaardig probleem? Of eventuele oplossingen/tips?

    Groetjes
    Glenn
    Deviantart account: Klikje!

  • #2
    Re: Scherpstelprobleem Tamron 18-270

    Zo te zien heb je scherpgesteld en de compositie verandert, want de camera heeft zo hoog geen scherpstelpunt en dan heeft er misschien iets bewogen tov het scherpstelvlak, jij of het model.

    Heb je al vastgesteld of de lens geen front- of backfocus heeft?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Scherpstelprobleem Tamron 18-270

      Ik weet eigenlijk niet hoe ik dit kan controleren? Heb al wat opgezocht maar de meeste zeggen dat je de lens dan gewoon moet binnendoen?
      Deviantart account: Klikje!

      Comment


      • #4
        Re: Scherpstelprobleem Tamron 18-270

        op hoeveel mm is de foto genomen ?

        Advies doe een test vanaf een statief.

        Comment


        • #5
          Re: Scherpstelprobleem Tamron 18-270

          heb je de PZD versie.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Scherpstelprobleem Tamron 18-270

            Jah Piezo Drive bedoel je toch hé? Die heb ik ja. En is genomen op 35mm (op een compressed)

            Thanks anyways
            Last edited by KillerRu; 11 maart 2013, 12:13.
            Deviantart account: Klikje!

            Comment


            • #7
              Re: Scherpstelprobleem Tamron 18-270

              Niemand een idee?
              Deviantart account: Klikje!

              Comment


              • #8
                Re: Scherpstelprobleem Tamron 18-270

                Het is maar een voorstel/gedacht, in de exif staat de lichtmeetmodus op centrum gemiddeld gericht, probeer eens op spotmeting , gezien het licht achter het model.Spotmetiing kan je nog herkaderen als je wil. of kies een ander scherpstelpunt in uw camera. Ik veronderstel dat door de centrum gerichte meting de camera gaat de scherpstelling op het grootste contrast. ( het rood en zwart van de body)Verder zie ik in de exif dat je het scene opname type ( portrait) gebruikt hebt. Dus weer gaat de camera op zoek naar het grootste contrast. De scene opname voor portrait kan goed zijn voor een foto van een aangezicht maar minder voor een full body.
                Cenrrum gericht is goed voor landschappen mijn gedacht.grt
                https://ggpics.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpstelprobleem Tamron 18-270

                  Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                  Het is maar een voorstel/gedacht, in de exif staat de lichtmeetmodus op centrum gemiddeld gericht, probeer eens op spotmeting , gezien het licht achter het model.Spotmetiing kan je nog herkaderen als je wil. of kies een ander scherpstelpunt in uw camera. Ik veronderstel dat door de centrum gerichte meting de camera gaat de scherpstelling op het grootste contrast. ( het rood en zwart van de body)Verder zie ik in de exif dat je het scene opname type ( portrait) gebruikt hebt. Dus weer gaat de camera op zoek naar het grootste contrast. De scene opname voor portrait kan goed zijn voor een foto van een aangezicht maar minder voor een full body.
                  Cenrrum gericht is goed voor landschappen mijn gedacht.grt
                  mss ben ik er naast maar sinds wanneer heeft je lichtmetings modus iets te maken met hoe je camera scherpstelt?

                  ot: hebt u gefocust en nadien geherkadreerd ? dus eerst gefocust op haar gezicht en nadien je camera bewogen om de gewenste compositie te krijgen ? het kan gebeuren dat als je je lens/camera teveel beweegt de scherpte niet meer licht waar je deze wil hebben.

                  of je last hebt van front of back focus kan je wel zelf opzoeken, om het te verhelpen dat hangt van je camera af. op google & youtube vind je best wel wat tips om thuis aan de slag te gaan zonder duur materiaal. Black bandit heeft hier opt forum ook al wat over geschreven. hij gebruikte batterijtje of iets dergelijks.
                  A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherpstelprobleem Tamron 18-270

                    ot: hebt u gefocust en nadien geherkadreerd ? dus eerst gefocust op haar gezicht en nadien je camera bewogen om de gewenste compositie te krijgen ? het kan gebeuren dat als je je lens/camera teveel beweegt de scherpte niet meer licht waar je deze wil hebben.
                    Dat zou idd kunnen als je met erg weinig scherptediepte werkt, maar op die afstand (ik schat dat hij toch zeker drie meter van het model staat) en die gegevens ;crop, 35mm en f8.0
                    heeft hij een scherptediepte van minstens 2.7m, (0.8 ervoor en 1.9m erachter) .
                    Hij kan hem manueel scherpzetten en als hij en het model dan op hun plek blijven moet alles scherp zijn.

                    Persoonlijk denk ik dat het randonscherpte is van het objectief maar op f8.0 zou dat niet echt mogen vind ik.
                    D800 en een goed glasservies

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherpstelprobleem Tamron 18-270

                      Centrum gerichte modus is een evaluatie meting van een groter geheel en daarom gaat de scherpstelling het grootste gewicht leggen bij het grootste contrast.En dan zeker bij een voorgeprogrammeerde instelling als de portrait scene. Zie hier waarom.
                      En als deze stelling welke ik geloof verkeerd is wil ik best een betere uitleg aannemen.grt
                      https://ggpics.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherpstelprobleem Tamron 18-270

                        Maak een testfoto's met verschillende lensopeningen op statief van een liniaal en stel scherp op het midden, dan zie je meteen waar het probleem is.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherpstelprobleem Tamron 18-270

                          Oorspronkelijk geplaatst door KillerRu Bekijk bericht
                          Jah Piezo Drive bedoel je toch hé? Die heb ik ja. En is genomen op 35mm (op een compressed)

                          Thanks anyways
                          Ik weet niet waar jij die 35mm haal maar als ik naar de EXIF gegevens kijk staat daar toch 46mm is dus 69mm ff maar dat maakt geen zeik uit
                          als ik een foto op 35mm neem met een crop dan zal die 35mm gegeven in de EXIF gegevens
                          EXIF IFD0
                          Camera Make {0x010F} NIKON CORPORATION
                          Camera Model {0x0110} NIKON D7000
                          Picture Orientation {0x0112} normal (1)
                          Last Modified Date/Time {0x0132} 2013:03:10 12:05:24
                          EXIF Sub IFD
                          Exposure Time (1 / Shutter Speed) {0x829A} 10/1250 second ===> 1/125 second ===> 0.008 second
                          Lens F-Number / F-Stop {0x829D} 71/10 ===> ƒ/7.1
                          ISO Speed Ratings {0x8827} 100
                          Original Date/Time {0x9003} 2013:03:09 16:58:14
                          Shutter Speed Value (APEX) {0x9201} 6965784/1000000
                          Shutter Speed (Exposure Time) 1/125 second
                          Aperture Value (APEX) {0x9202} 5655638/1000000
                          Aperture ƒ/7.1
                          Exposure Bias (EV) {0x9204} 0/6 ===> 0
                          Flash {0x9209} Flash did not fire, compulsory flash mode
                          Focal Length {0x920A} 460/10 mm ===> 46 mm
                          Image Width {0xA002} 2700 pixels
                          Image Height {0xA003} 4544 pixels

                          http://regex.info/exif
                          Spotmeting gebruiken en scherpstelen op de ogen door zelf het scherpstelpunt te bepalen en niet je toestel, toestel en jij niet meer verplaatsen of je focust is verkeerd.
                          Het probleem ligt bij ts en niet aan de lens.
                          Never resist temptation or it could go away...
                          Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherpstelprobleem Tamron 18-270

                            Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                            Centrum gerichte modus is een evaluatie meting van een groter geheel en daarom gaat de scherpstelling het grootste gewicht leggen bij het grootste contrast.En dan zeker bij een voorgeprogrammeerde instelling als de portrait scene. Zie hier waarom.
                            En als deze stelling welke ik geloof verkeerd is wil ik best een betere uitleg aannemen.grt
                            De stelling is verkeerd(ik heb Wikipedia stuk niet doorgenomen, want dat gaat alleen over AF) en de belichtingsmeting heeft niets met de AF te maken, je kan onafhankelijk van de stand van de belichtingsmetingskeuze een af-punt kiezen.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Scherpstelprobleem Tamron 18-270

                              Ik ga gewoon even met de camera naar een winkel in de buurt... Omdat iedereen wat anders zegt, ik lees op internet zelfs dat het een common problem is met de D7000 dus...

                              Alvast bedankt,
                              Glenn
                              Deviantart account: Klikje!

                              Comment

                              Working...
                              X