Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

samyang 8mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • samyang 8mm

    Zelf heb ik al wat zitten rondkijken opt net en kwam tot de vaststelling dat de samyang 8mm wel een zeer degelijke lens is
    Alleen vraag ik me af of deze op mijn nikon D90 past?
    En overal lees ik diafragma en scherp stellen zelf aan te passen :s ?

  • #2
    Re: samyang 8mm

    Ik heb dit objectief niet zelf, maar aangezien het wel een objectief is dat ik in de toekomst overweeg heb ik ook al wat zitten snuffelen op het net.
    Wat betreft de vraag of ze past op een D90, dat zou normaal geen probleem mogen zijn als je er één neemt met Nikon vatting.
    Manueel scherpstellen met zo'n fisheye is ook niet zo'n groot probleem.
    Maar wat belichting betreft ben ik niet zeker dat de lichtmeter van je D90 werkt met dit objectief, dus het zou wel eens kunnen dat je een manuele lichtmeter nodig hebt, of gewoon je belichting schatten en nadien checken, en vervolgens al dan niet opnieuw proberen. Bij D300 en hoger zou lichtmeter moeten werken, maar bij de D90 ben ik niet zeker.

    Comment


    • #3
      Re: samyang 8mm

      al hun objectieven zijn zo goedkoop!

      een samyang 85 mm f1.4


      of een nikkor 85 mm 1.4 D van 989 euro...
      ik zou het wel weten, voor die 600 euro kan ik wel wat anders!
      portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
      Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

      Comment


      • #4
        Re: samyang 8mm

        Oorspronkelijk geplaatst door SjoerdNikon Bekijk bericht
        ik zou het wel weten, voor die 600 euro kan ik wel wat anders!
        Alleszins niet autofocussen, wat de toepasbaarheid van zo'n manuele lens zonder AF op f1.4 in situaties met veel beweging (trouw, concert...) zeer sterk beperkt.

        Bij een 8mm is dat uiteraard niet problematisch, wegens de enorme scherptediepte.

        Comment


        • #5
          Re: samyang 8mm

          Ik vraag me net hetzelfde af voor een canon eos 60D
          "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

          Comment


          • #6
            Re: samyang 8mm

            dan koop ik voor die 600 euro toch een body met autofocus (d90 oid) :P
            portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
            Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

            Comment


            • #7
              Re: samyang 8mm

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
              Ik heb dit objectief niet zelf, maar aangezien het wel een objectief is dat ik in de toekomst overweeg heb ik ook al wat zitten snuffelen op het net.
              Wat betreft de vraag of ze past op een D90, dat zou normaal geen probleem mogen zijn als je er één neemt met Nikon vatting.
              Manueel scherpstellen met zo'n fisheye is ook niet zo'n groot probleem.
              Maar wat belichting betreft ben ik niet zeker dat de lichtmeter van je D90 werkt met dit objectief, dus het zou wel eens kunnen dat je een manuele lichtmeter nodig hebt, of gewoon je belichting schatten en nadien checken, en vervolgens al dan niet opnieuw proberen. Bij D300 en hoger zou lichtmeter moeten werken, maar bij de D90 ben ik niet zeker.
              Wat bedoel je met die lichtmeting?

              Comment


              • #8
                Re: samyang 8mm

                Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
                Maar wat belichting betreft ben ik niet zeker dat de lichtmeter van je D90 werkt met dit objectief, dus het zou wel eens kunnen dat je een manuele lichtmeter nodig hebt, of gewoon je belichting schatten en nadien checken, en vervolgens al dan niet opnieuw proberen. Bij D300 en hoger zou lichtmeter moeten werken, maar bij de D90 ben ik niet zeker.
                Zal niet werken, enkel lens met AE zal informatie doorgeven.
                Waarom zou bij D300> wel en niet bij D90 werken als de lens geen AE heeft?ik vraag maar

                De AE-versie voor Nikon-camera's is voorzien van een elektronisch systeem waardoor informatie over het objectief doorgegeven wordt aan de body. Dat betekent dat diafragma en brandpunt worden aangegeven in de exif-informatie, automatische lichtmeting mogelijk is en het objectief gebruikt kan worden in combinatie met iTTL-flitsers.
                Never resist temptation or it could go away...
                Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

                Comment


                • #9
                  Re: samyang 8mm

                  Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                  Bij een 8mm is dat uiteraard niet problematisch, wegens de enorme scherptediepte.
                  In het dichtbij gebied heeft een FE een scherptediepte van cm, het is maar hoe je die gebruikt, maar ik zou er niet graag één hebben zonder AF.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: samyang 8mm

                    Welke fish eye lens raden jullie dan aan ? Maar liefst in dezelfde prijs klasse...

                    Comment


                    • #11
                      Re: samyang 8mm

                      Oorspronkelijk geplaatst door foto4fun Bekijk bericht
                      Zal niet werken, enkel lens met AE zal informatie doorgeven.
                      Waarom zou bij D300> wel en niet bij D90 werken als de lens geen AE heeft?ik vraag maar
                      Ik denk dat het is omwille van compatibiliteit met non-cpu lenzen. In de specificaties van een D300 lees ik: matrixlichtmeting is mogelijk bij manuele AI of AIS objectieven. Ik heb welliswaar geen non-cpu lenzen, maar ik weet dat het mogelijk is in de camera in te geven welk de brandpuntafstand is en dat in de camera een mechanisme zit dat bij het draaien van de diafragma ring op de lens, doorgeeft welk diafragma ingesteld is en zo weet de camera ook meteen wat hij met de lichtmeting moet aanvangen (ik denk dat het zo werkt, ik heb het niet uit eigen ondervinding, so correct me if I'm wrong). Zo'n mechanisme zit niet op alle Nikon camera's (waarvan ik het weet: Nikon D200, D300, D700, D3, Fuji S5), mogelijk zit het ook op de D90 en D7000 (maar dat weet ik dus niet).

                      Comment


                      • #12
                        Re: samyang 8mm

                        Oorspronkelijk geplaatst door tom034 Bekijk bericht
                        Wat bedoel je met die lichtmeting?
                        De Samyang geeft de diafragma waarde niet elektronisch door maar uitsluitend via een mechanisch systeem. Als de camera dat mechanisch systeem niet heeft, weet die ook niet welk de diafragmawaarde is, en bijgevolg geen lichtmeting.

                        Comment


                        • #13
                          Re: samyang 8mm

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
                          Ik denk dat het is omwille van compatibiliteit met non-cpu lenzen. In de specificaties van een D300 lees ik: matrixlichtmeting is mogelijk bij manuele AI of AIS objectieven. Ik heb welliswaar geen non-cpu lenzen, maar ik weet dat het mogelijk is in de camera in te geven welk de brandpuntafstand is en dat in de camera een mechanisme zit dat bij het draaien van de diafragma ring op de lens, doorgeeft welk diafragma ingesteld is en zo weet de camera ook meteen wat hij met de lichtmeting moet aanvangen (ik denk dat het zo werkt, ik heb het niet uit eigen ondervinding, so correct me if I'm wrong). Zo'n mechanisme zit niet op alle Nikon camera's (waarvan ik het weet: Nikon D200, D300, D700, D3, Fuji S5), mogelijk zit het ook op de D90 en D7000 (maar dat weet ik dus niet).
                          ha ok, heb even handleiding van D90 bij genomen en er staat het volgende over objectieven zonder CPU;
                          Compatibele objectieven zonder CPU
                          De hierboven vermelde objectieven kunnen mogelijk alleen worden gebruikt met de stand M van de
                          camera. Wanneer een andere stand wordt geselecteerd, wordt de ontspanknop geblokkeerd. Het
                          diafragma moet handmatig worden ingesteld met behulp van de diafragmaring van het objectief
                          en het autofocussysteem, de belichtingsmeters, de elektronische analoge belichtingsaanduiding,
                          het scherptedieptevoorbeeld en de i-TTL-flitssturing van de camera kunnen niet worden gebruikt
                          Dus is antwoord idd nee voor D90 en enkel in Stand M (Handmatig) te gebruiken.
                          Never resist temptation or it could go away...
                          Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

                          Comment


                          • #14
                            Re: samyang 8mm

                            dus samengevat is deze lens niet aan te raden ?
                            Welke raden jullie dan aan?

                            Comment


                            • #15
                              Re: samyang 8mm

                              Ik heb de Samyang 8mm op een Nikon D300s en vind het wel een leuk lensje. Dus heb wel lichtmeting. Een ander alternatief is er niet echt in die prijsklasse. Of je moet dubbel zo duur gaan voor een Nikkor 10.5mm f2.8 dan heb je wel ineens AF, lichtmeting en f2.8. Maar dat moet je afwegen tegenover je gebruik van de FE. Het is niet zoals een standaardzoom die je op vele vlakken kan inzetten natuurlijk.

                              Comment

                              Working...
                              X