Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Samyang 650-1300/8.0-16.0

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Samyang 650-1300/8.0-16.0

    N.a.v. een topic over goedkope lenzen, heb ik voor de lol een Samyang 650-1300mm IF MC f/8.0-16.0 gekocht voor 205 €.

    Deze namiddag heb ik vanuit de living (doorheen stopsol beglazing) wat foto's van mijn ondergesneeuwde tuin gemaakt.
    Hoewel ik er eigenlijk weinig of niks van verwachtte, vind ik de opnames behoorlijk goed.
    Er zijn geen opvallende lensfouten zoals onscherpte (manuele scherpstelling), onvoldoende contrast, verkleuring, chromatische aberratie of vignetting.
    Ook de constructie van het objectief is vrij degelijk : absoluut geen plastic of iets dat aan verluchtigspijpen zou doen denken en het geheel kan zeer stevig op een statief worden bevestigd. Het zoommechanisme is wel vrij primitief : je moet 2 ineengeschoven buizen gewoon manueel uit elkaar trekken. Ondanks een borgring die toelaat de gekozen lengte (brandpuntsafstand) te fixeren, zit er enige speling op, doch die is niet van aard om bewegingsonscherpte te veroorzaken.
    Merkwaardig vind ik ook dat de kortste instelafstand (ca. 5 m) bereikt wordt op 1300 mm en dat deze op 650 mm misschien wel 10 meter bedraagt (doch gelukkig snel afneemt vanaf 700 mm).

    Enkele voorbeeldjes met 800 en 1600 mm (niet genoteerd en evenmin in exif - tenzij dan "35 mm" als foutief ingestelde f-waarde voor de shake-reduction).



    ex-goudsbloem op ca. 25 m afstand


    kat van de buren op ca. 30 m


    kruin van oude perenboom op ca. 40 m
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

  • #2
    Re: Samyang 650-1300/8.0-16.0

    Interessant.

    Maar ik zie wel duidelijk CA. Vooral in 3 & 2. Het zijn natuurlijk hoge contrasten, maar het is er wel.

    Alle randen hebben een paarsblauwe gloed.

    Zie bovenste rand van hoopje sneeuw op de voorgrond in foto 1.
    Zie onderrug kat helemaal onderaan, tegen sneeuw.
    Zie ongeveer àlle takken in foto 3

    Lijkt mij ook beetje soft, maar kan natuurlijk bewegingsonscherpte zijn van de lens zelf. Uiterst gevoelig, logisch.

    Comment


    • #3
      Re: Samyang 650-1300/8.0-16.0

      Om eerlijk te zijn ben ik toch niet zo overtuigd van de kwaliteit moet ik zeggen...
      Echt scherpte is er niet vind ik en veel paarse randjes.
      Nu ja, voor die prijs kan je natuurlijk geen wonderen verwachten he!
      Het belangrijkste is natuurlijk dat je er zelf tevreden over bent

      Comment


      • #4
        Re: Samyang 650-1300/8.0-16.0

        Praktisch gezien alleen te gebruiken voor statische onderwerpen met behulp van statief . Je zit nu al met een sluitertijd van 1/45s , dus bewegingsonscherpte
        heb je hier zeker en dat zie je. De Chromatische abberatie is sterk aanwezig maar je hebt wel de slechtste situatie uitgekozen om de max te zien te krijgen

        ... mijn vraag is: wanneer ga je dit lensje gebruiken? voor de maan, een zonnende filmster op het strand?

        https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

        http://wim-meeus.blogspot.com/
        https://1x.com/wimmeeus/

        Comment


        • #5
          Re: Samyang 650-1300/8.0-16.0

          Tja, een foto nemen door dubbele beglazing, dat is om te beginnen al om problemen vragen he.
          Om scherp te stellen op statief gebruik je best de live view 8x.
          En gooi die ISO maar gerust wat hoger, en natuurlijk SR uitschakelen. Dat laatste doet de K20D automatisch bij mirror lock-up of afstandsbediening met 3 sec. vertraging).
          Maar uw SR instellen op 35mm. voor een lens van 650-1300 mm., dat zal niet goedkomen .
          Deze lens moet je gebruiken voor wat ze gemaakt is: foto's maken die je met een andere lens niet kan maken.
          Reigers die véél te ver zitten langs de andere oever van het water, schuwe aalscholvers die in de verte op een dukdalf hun veren laten drogen in het zonnetje...
          Mijn bigma met 1.5x Kenko ertussen schieten vaak tekort.
          Maar ja, ik ben ook geen type die uren in een schuiltentje op een vogeltje zit te wachten natuurlijk
          Groetjes van tozumi

          Bezoek hier mijn webstek

          Comment


          • #6
            Re: Samyang 650-1300/8.0-16.0

            Het is niet om aan te zien, of dat door de ruit komt, door de lens, of door beide is zo niet vast te stellen.
            Het is wel goed nieuws voor Steve (dit voor de leden die het forum al een tijdje volgen, met name lenzen met 100x tele).
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Samyang 650-1300/8.0-16.0

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Het is niet om aan te zien, of dat door de ruit komt, door de lens, of door beide is zo niet vast te stellen.
              Het is wel goed nieuws voor Steve (dit voor de leden die het forum al een tijdje volgen, met name lenzen met 100x tele).
              foto's zijn idd niet om aan te zien, te veel soepwerk achteraf!


              hmm jah de steve, lang geleden
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: Samyang 650-1300/8.0-16.0

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                Het is niet om aan te zien, of dat door de ruit komt, door de lens, of door beide is zo niet vast te stellen.
                De ruit houdt eigenlijk vooral licht tegen (door spiegeling) en omdat dat niet in dezelfde mate gebeurt voor alle golflengtes, is er ook enige verkleuring (die ik zo goed als ik kon heb gecompenseerd met de witbalans). Op de scherpte is de invloed minimaal.

                Scherpte en scherptediepte hangen echter af van de maximale diameter van de getolereerde verstrooiingscirkel.
                Als je een afbeelding van bv. 2000x2000 pixels kunt maken met deze lens, waar je met dure en stukken zwakkere lenzen (1200 mm t.o.v. 400 mm = realistische situatie) van hetzelfde onderwerp op dezelfde afstand niet verder komt dan 666x666 pixels, dan moet je om te vergelijken de tolerantie in 't eerste geval vermenigvuldigen met drie. Zo beoordeeld, weet ik nog niet waar je uiteindelijk de meeste details zult zien.
                Een handicap is natuurlijk de manuele scherpstelling die zelden zo precies lukt als een goede autofocus.

                Ook de chromatische aberratie is m.i. aanvaardbaar. Mijn Sigma 10-20/3.5 bijvoorbeeld, presteert op dat vlak veel slechter (doch biedt dan weer totaal andere mogelijkheden ).

                Qua prijs/kwaliteit krijgt deze Samyang "telescoop" van mij nog steeds een "uitmuntend".
                Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                Comment


                • #9
                  Re: Samyang 650-1300/8.0-16.0

                  Hallo,
                  Ik heb een paar vragen over die Samyang 650-1300mm:
                  Kan deze lens automatisch scherpstellen of moet dit handmatig worden gedaan ?
                  En is hij geschikt voor een Nikon (D300)?

                  Groetjes
                  Niels

                  Comment


                  • #10
                    Re: Samyang 650-1300/8.0-16.0

                    Oorspronkelijk geplaatst door Niels DM Bekijk bericht
                    Hallo,
                    Ik heb een paar vragen over die Samyang 650-1300mm:
                    Kan deze lens automatisch scherpstellen of moet dit handmatig worden gedaan ?
                    En is hij geschikt voor een Nikon (D300)?

                    Groetjes
                    Niels
                    100% zeker manueel!

                    F8 tot f19 is mss heel mss af op D3 body (als de lens die al ondersteunt)
                    maar veel soeps zal het nooit worden
                    nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Samyang 650-1300/8.0-16.0

                      Oorspronkelijk geplaatst door Niels DM Bekijk bericht
                      Hallo,
                      Ik heb een paar vragen over die Samyang 650-1300mm:
                      Kan deze lens automatisch scherpstellen of moet dit handmatig worden gedaan ?
                      En is hij geschikt voor een Nikon (D300)?
                      Handmatig scherpstellen. Bestaat ook voor Nikon.
                      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Samyang 650-1300/8.0-16.0

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                        De ruit houdt eigenlijk vooral licht tegen (door spiegeling) en omdat dat niet in dezelfde mate gebeurt voor alle golflengtes, is er ook enige verkleuring (die ik zo goed als ik kon heb gecompenseerd met de witbalans). Op de scherpte is de invloed minimaal.

                        Scherpte en scherptediepte hangen echter af van de maximale diameter van de getolereerde verstrooiingscirkel.
                        Als je een afbeelding van bv. 2000x2000 pixels kunt maken met deze lens, waar je met dure en stukken zwakkere lenzen (1200 mm t.o.v. 400 mm = realistische situatie) van hetzelfde onderwerp op dezelfde afstand niet verder komt dan 666x666 pixels, dan moet je om te vergelijken de tolerantie in 't eerste geval vermenigvuldigen met drie. Zo beoordeeld, weet ik nog niet waar je uiteindelijk de meeste details zult zien.
                        Een handicap is natuurlijk de manuele scherpstelling die zelden zo precies lukt als een goede autofocus.

                        Ook de chromatische aberratie is m.i. aanvaardbaar. Mijn Sigma 10-20/3.5 bijvoorbeeld, presteert op dat vlak veel slechter (doch biedt dan weer totaal andere mogelijkheden ).

                        Qua prijs/kwaliteit krijgt deze Samyang "telescoop" van mij nog steeds een "uitmuntend".
                        Uw betoog is scherper dan de getoonde foto's...
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Samyang 650-1300/8.0-16.0

                          Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                          Uw betoog is scherper dan de getoonde foto's...
                          Oke, dat komt misschien zo over, maar ik beweer toch nergens dat het een lens van superieure kwaliteit betreft. Voor mij is het gewoon leuk speelgoed.

                          Hier vind je een andere bespreking.
                          Daarbij wil ik opmerken dat je met Pentax steeds beschikt over beeldstabilisatie, hetgeen met zo'n ongestabiliseerde tele een niet te versmaden voordeel is.

                          Nog enkele voorbeelden :









                          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Samyang 650-1300/8.0-16.0

                            Oorspronkelijk geplaatst door Niels DM Bekijk bericht
                            Ik heb een paar vragen over die Samyang 650-1300mm:
                            Kan deze lens automatisch scherpstellen of moet dit handmatig worden gedaan ?
                            Bij Pentax zou je er de F1.7x AF converter tussen kunnen stoppen en zo toch een combo krijgen die AF heeft. Veel impact op de al niet zo fameuze beeldkwaliteit zou dat niet mogen hebben.

                            Wim
                            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                            Comment

                            Working...
                            X