Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SAMYANG 100mm f/2.8 Macro ( X-vatting )

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SAMYANG 100mm f/2.8 Macro ( X-vatting )

    Heeft er iemand ervaring met hogervermelde macro-lens ?
    Ik ben er mij van bewust dat dit manuele focus is en dat de diafragma-ring manueel in te stellen is.
    Deze is bedoeld voor mijn XT-1 maar ook gebruikservaringen van andere lens-vattingen zijn welkom.

    Ik gebruik nu de XF 60mm f/2.4 met MCEX-16, maar deze is wat kort en is maar 1:2 ( met MCEX-16 ongeveer 0,76 )
    Met MCEX-16 is deze maar beperkt bruikbaar naar focus-afstand.

    Fuji heeft wel de de XF 120mm f/2.8 Macro OIS WR op het programma staan.
    Dit is dan met AF , aut. belichting & OIS ( gaat zeker een meerwaarde voor mij zijn )
    Ik vermoed dat dit een kwalitatieve macro-lens gaat zijn, maar de "release" is blijkbaar weer uitgesteld. ( Kwaliteit is natuurlijk pas te beoordelen na de eerste reviews )
    Ik vrees ook wel een beetje dat deze lens héél duur gaat zijn. ( heb hier wel nog geen concrete informatie over gevonden )
    Ik ben wel bereid om hier € 800 à € 1.000 voor te betalen, maar vrees dat ik hiermee niet ga toekomen.
    Spijtig genoeg ga ik wel nog wat tijd hebben om te sparen

    Bedoeling zou zijn om deze Samyang 100mm - indien ze goed is - eventueel te kopen en zodra de XF 120mm uitkomt, de Samyang terug te verkopen.

    Bedankt voor jullie meningen.
    Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

  • #2
    Re: SAMYANG 100mm f/2.8 Macro ( X-vatting )

    ken de lens niet maar vanuit mijn beperkte macro ervaring is mf geen probleem. Vaak focus je manueel en naart schijnt zou dat heel makkelijk zijn op jou toestel
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: SAMYANG 100mm f/2.8 Macro ( X-vatting )

      Thunder, heb ze sedert een paar weken (had de FX 60mm en was er tevreden van als portretlens, maar als macro wat minder wegens de gekende beperkingen, ondertussen was ze wegens de 56mm in onbruik geraakt).
      Jammergenoeg, wegens tijdsgebrek nog niet echt aan de tand kunnen voelen. Dat stond op het programma van vandaag, maar gisteren mijn knie redelijk pijn gedaan in Zeeland, dus even rusten.
      Goed gebouwd, voelt stevig aan, en met focus peaking (op de X-T1 met de laatste firmware beter dan op mijn X-E2) zou dat zeker goed moeten aflopen. Misschien aanstaande woensdag, ik laat zeker iets weten.
      De testshots waren goed. Maar het werk in the field heb ik nog niet gehad.
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: SAMYANG 100mm f/2.8 Macro ( X-vatting )

        Lieven, dit ga ik ook volgen heb ook wel interesse in die Samyang
        nikon coolpix s9100

        Comment


        • #5
          Re: SAMYANG 100mm f/2.8 Macro ( X-vatting )

          Blijkbaar is er toch niet zoveel ervaring met deze lens ?
          Vermoedelijk gaat de 2de handswaarde dan ook maar beperkt zijn. Ik vraag mij af of ik dan niet beter tijdelijk zou werken met een adapter en een macro lens (100 mm) van een bekender merk. Hier zou dan wel een manuele diafragma instelling mogelijk moeten zijn. ( Altijd vol open is niet interessant voor macro ) Heeft er hier misschien iemand ervaring met een goede combinatie ?

          @ Lieven : heb jij al de kans gehad om ze in de praktijk te testen ?

          Alvast bedankt voor uw antwoord .
          Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

          Comment


          • #6
            Re: SAMYANG 100mm f/2.8 Macro ( X-vatting )

            Samyang staat bekend om hun groothoeklenzen vooral gebruikt in astrofotografie. Daar zijn ze beter dan Canon/Nikon/Sony... voor een veeeeel lagere prijs.

            De 100mm macro is hier getest door lenstip.com.
            Last edited by alex606; 26 oktober 2015, 15:27.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: SAMYANG 100mm f/2.8 Macro ( X-vatting )

              Oorspronkelijk geplaatst door Thunder Bekijk bericht

              @ Lieven : heb jij al de kans gehad om ze in de praktijk te testen ?

              Alvast bedankt voor uw antwoord .
              Te weinig, werd bestolen. :-/ Maar de lens heb ik nog.
              ...leeg...

              Comment


              • #8
                Re: SAMYANG 100mm f/2.8 Macro ( X-vatting )

                Dag Lieven,

                Op het gevaar van misschien oude koeien uit de gracht te halen, reageer ik op dit topic van enkele maanden oud. Ik ben namelijk ook geïnteresseerd in de samyang macro lens, en ik vroeg me af of je er ondertussen al wat mee kunnen werken hebt.
                Ik zou graag wat gebruikerservaring horen.

                grts

                Rudy
                Fujifilm X-T1 en X-T2

                Comment


                • #9
                  Re: SAMYANG 100mm f/2.8 Macro ( X-vatting )

                  Dat valt mee, als je al wat macro ervaring hebt, want alles manueel instellen is toch wat aanpassen, maar de resultaten zijn wel goed.
                  ...leeg...

                  Comment

                  Working...
                  X