Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Safari - 14-24 en 80-400?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Safari - 14-24 en 80-400?

    Ik ga in de zomer naar Tanzania voor een safari. Ik overweeg om 2 toestellen met daarop een zoomlens mee te nemen. Primes wisselen zie ik niet zitten omwille van stof en missen van cruciale momenten tijdens het wisselen.

    Ik ben niet gebonden aan een merk. Ik heb een 5D met een 35L, maar denk dat geen van beiden nuttig gaat zijn tijdens de safari.

    Ik neig momenteel naar Nikon met de combinatie D800(E) met 14-24/28 en D7100 met 80-400/4.5-5.6. Ik kan ook voor een 70-200/2.8 met TC gaan, maar betwijfel of dat nut heeft.

    Alternatief is een 5D mkIII met 16-35/2.8 en 70D met 100-400/4.5-5.6 of 70-200/2.8 met TC.

    Iemand tips?

  • #2
    Re: Safari - 14-24 en 80-400?

    Wacht nog even op de nieuwe Tamron 150-600 (bekijk eerst de reviews, die zullen er binnenkort wel komen).

    Ga je daarvoor speciaal een compleet nieuwe set kopen, of heb je nu al Nikon én Canon materiaal?
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Safari - 14-24 en 80-400?

      Ik zou alles aankopen (nieuw of tweedehands) met het oog op de reis en eventueel na de reis weer verkopen.

      Qua spiegelreflex heb ik nu enkel een 5D met 35L, maar die gebruik ik eigenlijk niet meer sinds ik een X100 heb.

      Comment


      • #4
        Re: Safari - 14-24 en 80-400?

        Als ik kijk naar de gebruikte lenzen op safari (had toen de 16-35 ook mee) merk ik toch dat ik die vrij weinig gebruikt heb (enkel Ngorogoro in de lodge, lake Manara in de logde). ik zou die 16-35 eerder op een derde body zetten. Ik zou eerder de 5D op de 70/200 zetten en de 100-400 op de 70D mits 2 bodies.
        EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
        www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

        Comment


        • #5
          Re: Safari - 14-24 en 80-400?

          de keuze van een 14-24 snap ik ook niet echt, een 24-70 of 28-70 zou veel meer steek houden.

          Comment


          • #6
            Re: Safari - 14-24 en 80-400?

            Oorspronkelijk geplaatst door MoFoPictures Bekijk bericht
            de keuze van een 14-24 snap ik ook niet echt, een 24-70 of 28-70 zou veel meer steek houden.
            En waarom dan wel ?
            Ook ik heb de neiging op reis naar de extremere brandpunten te gaan; ik merk gewoon aan mijn exifs dat het bereik tussen pakweg 35 en 70 mm nauwelijks gebruikt wordt.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Safari - 14-24 en 80-400?

              Het standaardbereik tussen 35 en 70 heeft me nooit veel gezegd. Ik heb vroeger een 10-22 op crop gehad, die ik eigenlijk alleen aan de 10mm kant gebruikte. Een 14-24 is perfect voor wat ik zoek te doen.

              Ik zoek vooral nog een alternatief voor de 80-400 die aardig aan de prijs is en moeilijk te vinden tweedehands. Misschien toch maar voor de 70D met 100-400 gaan, naast de D800E met 14-24?

              Comment


              • #8
                Re: Safari - 14-24 en 80-400?

                Als ik denk "safari", denk ik "klein en licht".
                Je gebruikt het bereik tussen 35 en 70mm niet
                Dan zou ik eerder kiezen voor een groothoek prime (20mm?) op één body en een telezoom op de andere.
                De 14-24 zou ik nooit op safari meenemen. Extra gewicht dat bovendien een fragiel frontelement heeft...
                Nikon D700, wat glas en Sony RX100
                BD2424BE
                Klik voor meer!

                Comment


                • #9
                  Re: Safari - 14-24 en 80-400?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                  En waarom dan wel ?
                  Ook ik heb de neiging op reis naar de extremere brandpunten te gaan; ik merk gewoon aan mijn exifs dat het bereik tussen pakweg 35 en 70 mm nauwelijks gebruikt wordt.
                  waarom dan wel? omdat 70-200 bij safari wel eens te lang kan zijn en een 14-24 volgens mij te kort zal zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Safari - 14-24 en 80-400?

                    Ik ga deze nazomer ook naar Afrika, naar Oeganda en Tanzania.
                    Momenteel heb ik 2 maal een Nikon D300 met een 18-200 lens + een nieuwe Nikon 80-400 lens.
                    Ik ben volop aan het twijfelen om de 2 d300 cameras te verkopen en te vervangen door 2 maal de D7100.
                    Anderzijds had ik liever een D400 gekocht, maar ik kan niet blijven wachten....
                    Wat zouden jullie doen ?

                    Aan topic-starter : misschien dat deze vraag ook voor u interessant of informatief kan zijn.
                    *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

                    Comment


                    • #11
                      Re: Safari - 14-24 en 80-400?

                      Oorspronkelijk geplaatst door MoFoPictures Bekijk bericht
                      waarom dan wel? omdat 70-200 bij safari wel eens te lang kan zijn en een 14-24 volgens mij te kort zal zijn.
                      Ik kan me niet voorstellen dat een 70-200 te kort zal zijn op safari. Eerder zal je vaak méér millimeters ter beschikking willen. Bedenk ook dat je op een hoogmegapixelbody als de D800, de DX modus kan instellen ( met nog 16MP ter beschikking ) en zo je 14-14 bij 24mm een beeldhoek krijgt van 35mm. Maar dat van die kwetsbare frontlens is natuurlijk waar, al leg je maar even je camera terzijde, doe die lensdop erop en altijd uitkijken!

                      Walter
                      D850

                      Comment


                      • #12
                        Re: Safari - 14-24 en 80-400?

                        Op aanraden van iemand anders ben ik een D610 gaan halen met 14-24.

                        De D610 weegt een 100 gram minder en is wat kleiner dan de D800E. Hij ligt iets minder goed in de hand in vergelijking met de D800E, maar kost wel bijna 1.000 EUR minder. De beeldkwaliteit is subliem. Ik ben vooral onder de indruk van het dynamisch bereik, zeker in vergelijking met mijn 5D en de X100. Belichten zodat je hooglichten niet clippen en je hebt altijd een perfecte belichting, je haalt je schaduwen zonder ruis terug in lightroom. Autofocus is goed, wat te verwachten valt met een UWA erop. De bediening is wennen, maar dat is niet verkeerd.

                        De 14-24 is een flinke brok glas. Voor het fikse gewicht krijg je sublieme scherpte en prachtige kleuren terug. Het bereik bevalt me heel erg. Sterk, wat je er allemaal opkrijgt op 14mm. 24mm is daarbij genoeg 'tele' voor mijn gebruik. Ik heb wel gemerkt dat de lens nogal snel last heeft van flares, die je trouwens ook niet zomaar in post eruit haalt, als je een lichtbron in beeld hebt. De flares zijn niet heel erg zichtbaar in de zoeker, maar zie je wel duidelijk in de nabewerking. Flare veroorzaakt door de zon kan je nog weren, maar aan straatverlichting en dergelijke 's avonds kan je weinig doen. Gelukkig staan er niet al teveel verlichtingspalen in de bush.

                        Ik denk niet dat ik de combinatie te zwaar ga vinden voor de safari, maar voor standaard vakantiekiekjes erna wel. Zodra er een UWA is voor de Sony A7R komt die combinatie in de plaats.

                        Nu nog de telekant.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Safari - 14-24 en 80-400?

                          Met welke lenzen je uiteindelijk vertrekt dat ga je zelf moeten beslissen, maar je gaat toch niet met 2 verschillende systemen op stap.
                          Stel dat er 1 body problemen krijgt, dan sta je daar met alleen een groothoek of een tele. Leuk is anders.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Safari - 14-24 en 80-400?

                            Klopt. Ik ga waarschijnlijk een Tamron 150-600 en een Tamron 70-300 VC meenemen op een D7100. Handig ook om batterijen en kaartjes te kunnen uitwisselen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Safari - 14-24 en 80-400?

                              Je hebt in iedere geval minstens 2 bodies nodig op safari omdat je best niet wisselt als je onderweg bent (het Afrikaanse stof is overal)

                              Je eerste keuze is prima !

                              D800 E + 80-400 is prima voor de beestjes : Je kan FF blijven en als nodig snel overschakelen naar crop mode voor meer bereik.
                              De 70-200 met een 1.4 TC is zeker een optie, want soms is het licht in Afrika ook slecht , zodat een lichsterke lens nodig is. Maar 300mm is beperkt ook in Afrika (een bijkomende 2.0 TC versie III is een bijkomende optie)

                              Een D600 of zoiets met een 24-70 (24-120) lens is ruim voldoende voor landschap en andere zaken. 14-24 zou ik niet meenemen.
                              BD0497BE : Nikon body + glas
                              www.RudyVerrijt.info

                              Comment

                              Working...
                              X