Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reparatie Tokina 100mm nog de moeite?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reparatie Tokina 100mm nog de moeite?

    Ik heb sinds kort problemen met mij Tokina 100mm macro lens (AT-X pro) bij diafragma hoger dan f8 geeft de camera err01 wat erop wijst dat de diafragma sturing van het objectief defect is. Nu ben ik aan het rondkijken geweest en reparatie zou neerkomen op ongeveer de helft van de prijs van een nieuwe Tokina 100mm. Ik had liever veel duurder of goedkoper gehad want nu twijfel ik dus wat ik zal doen. Is het rendabel om te laten repareren of kan ik beter in nieuw investeren ... Iemand ervaring met dit soort reparaties? Houd het stand of ben je vrij snel toch weer terug bij af?

  • #2
    Re: Reparatie Tokina 100mm nog de moeite?

    Sluiten de lamellen niet meer als je hoger gaat dan f/8, of blijven ze hangen?
    Voor mij zou dat een uit gemaakte zaak zijn, als herstellen maar de helft is van een nieuwe dan weet ik zo dat het herstellen zal zijn.
    Maar als je veel liever meer had betaald koop dan gerust een nieuwe en heef die oude aan mij.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Reparatie Tokina 100mm nog de moeite?

      Lamellen sluiten wel, foto wordt gemaakt en dan error dus ik denk dat er op dat moment iets blijft hangen. Tsja, de helft van nieuwprijs is mijn grens dus ik ben nieuwsgierig wat anderen in dat geval zouden doen. Ik begrijp uit jou reactie dat jij voor reparatie zou gaan, dat is dan 1-0 voor reparatie ...

      Comment


      • #4
        Re: Reparatie Tokina 100mm nog de moeite?

        Moeilijk.
        Heb ooit eens een probleem gehad met mijn Bigma en ik vond het risico te groot vanwege de gelimiteerde garantie op herstelling.
        Dus heb me nadien een 100-400 aangeschaft in de plaats.

        Als de herstellingsgarantie nog doenbaar is lijkt een reparatie mij wel opportuun.
        Indien niet zou ik een andere aanschaffen.
        1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

        Comment


        • #5
          Re: Reparatie Tokina 100mm nog de moeite?

          Reparatie kan interessant zijn.
          Maar ik reken altijd de afschrijfwaarde mee in mijn overwegen of herstellen nog wel de moeite is.
          Voor lenzen reken ik 10% per jaar afschrijfwaarde.
          Dus een lens die pakweg 5 jaar oud is en de herstelling de helft van de prijs moet kosten zal ik zeer waarschijnlijk overwegen om een nieuw te kopen.
          Het voordeel van een nieuw is dat je de garantie mee hebt en dat heeft ook zijn waarde.
          Je kan de oude lens meestal nog van de hand doen voor onderdelen. Merkwaardig genoeg krijg je er nog wel wat voor. De restwaarde.

          Alternatief kan je zelf aan de slag gaan en de onderdelen zoeken op bv ebay.
          Ik heb het al gedaan om een diafragmaring te vervangen. Je kan er vanop aan dat het een stevige uitdaging is om de lens uit en terug in elkaar te krijgen.

          Comment


          • #6
            Re: Reparatie Tokina 100mm nog de moeite?

            Dank jullie wel! Tsja garantie op herstelling stelt nooit zo veel voor en als ik afschrijving mee ga tellen dan is ie total-loss
            Zelf proberen laat ik maar zitten want zo handig ben ik nu ook weer niet

            Comment


            • #7
              Re: Reparatie Tokina 100mm nog de moeite?

              Ik heb een 50mm van Sigma in de tijd laten herstellen bij Konijnenberg en kreeg daar een jaar garantie op.
              En wat is afschrijven voor een particulier?
              Normaal verslijt een lens niet, een lens zal in de meeste gevallen iets mankeren door ze een lange tijd niet gebruiken, dat was trouwens zo met die Sigma van mij.
              Ja, ik zou ze laten herstellen als het 50% van de nieuwprijs is.
              Herstellen vind ik altijd knudde maar 50% is 50%, al vind ik de herstelprijzen buiten proportie.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Reparatie Tokina 100mm nog de moeite?

                Reparaties zitten vaak tussen de 250 en 350€. Tweedehands gaan deze lenzen voor ±300€. Dus herstellen kan een optie zijn wanneer de staat van de lens verder uitstekende is en niet te oud (<15j). Dit kan je zelf het best inschatten.
                Een offerte laten maken kost u ook 60-80€ wanneer je deze niet laat herstellen. Je moet zelf overwegen of je lens dit waard is en je niet beter geld uitgeeft aan een nieuw of ander exemplaar. Gezien de nieuwprijs van de lens zou ik het zelf niet doen. Ook al vind ik dit echt wel zonde.

                De herstelkosten zijn de laatste jaren idd wat buitensporig geworden. Waar dit 15j geleden bijna steeds <200€ was gaan ze nu soms >400€. Ok de huidige lenzen zijn wel wat complexer, maar toch. Ik verdenk de firma's er zelf een beetje van de tweedehandsprijs van een lens te vragen voor een herstelling.
                Te veel lenzen en te weinig tijd.
                http://pentaxlenstest.blogspot.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Reparatie Tokina 100mm nog de moeite?

                  Of je gebruikt de lens gewoon op de diafragmawaardes die werken
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment

                  Working...
                  X