Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad Gevraagd: Err 01, Canon EOS 550D in combinatie met Tokina 12-24mm f4 II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raad Gevraagd: Err 01, Canon EOS 550D in combinatie met Tokina 12-24mm f4 II

    De laatste tijd krijg ik geregeld een foutmelding op mijn Canon EOS 550D.
    De melding is 'Err 01 reinig de lenscontacten'.

    Deze foutmelding krijg ik enkel in combinatie met de Tokina 12-24 F4 II. (in combinatie met een 50mm F1.4 zijn er nog geen problemen geweest.)
    Daarom heb ik enkele dagen geleden met alcohol de lenscontacten van deze lens schoongemaakt. Na het laten drogen, enz functioneerde deze lens weer perfect!
    Ik blij

    Gisteren haal ik in de auto mijn lens boven om rap een fotootje te nemen en krijg ik weer dezelfde foutmelding.
    Ik heb het probleem dan nog eens goed bekeken en kom tot de volgende conclusies.

    -Het diafragma wordt geblokkeerd op f22. Dit is duidelijk te zien als je in de lens kijkt.
    Camera aan en uitzetten lost niets op, opstarten zonder batterij heeft geen gevolg, ook de lens aan-en afkoppelen geeft geen resultaat.
    Het diafragma blijft dicht. Soms springt het weer open als ik op liveview overschakel.
    -Als het diafragma niet geblokkeerd is, kan ik foto's nemen tot en met f5.0. Vanaf f5.6 krijg ik weer de foutmelding.

    -Autofocus werkt niet. (Zou dit een gevolg kunnen zijn van het gesloten diafragma?)
    Als ik em op manuele focus zet kan ik nog wel fotograferen, (met het gesloten diafragma) maar zodra ik weer naar AF ga en zo een foto probeer te nemen, is het spel weer geblokkeerd.

    Ik zou natuurlijk de lenscontacten gewoon nog eens kunnen reinigen, maar ik ben ook wel benieuwd wat jullie me nog aanraden

    Alvast bedankt!
    EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

    Mijn Razzi account

  • #2
    Re: Raad Gevraagd: Err 01, Canon EOS 550D in combinatie met Tokina 12-24mm f4 II

    Als je google-t naar "Tokina 12-24mm f4 II err 01 canon"
    ga je een aantal hits hebben.
    Zelfs hier op BD:
    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Raad Gevraagd: Err 01, Canon EOS 550D in combinatie met Tokina 12-24mm f4 II

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Als je google-t naar "Tokina 12-24mm f4 II err 01 canon"
      ga je een aantal hits hebben.
      Zelfs hier op BD:
      http://forum.belgiumdigital.com/f35/...em-309441.html
      Ik heb er al het een en ander over gelezen, maar meestal gaat het over de eerste versie van deze lens. Daarnaast wordt er haast nooit een oplossing aangeboden
      EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

      Mijn Razzi account

      Comment


      • #4
        Re: Raad Gevraagd: Err 01, Canon EOS 550D in combinatie met Tokina 12-24mm f4 II

        De 'schuld' zou bij Tokina liggen. Nu ik ben niet technisch genoeg om te weten wat er exact mis is. Daarom hoop ik dat er iemand passeert met meer technische bagage. Ivm third-party lenzen, lees ik vaak over "herchippen" () dus ik weet niet of dat een en ander zou kunnen oplossen.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Raad Gevraagd: Err 01, Canon EOS 550D in combinatie met Tokina 12-24mm f4 II

          Inderdaad, sommige Sigma-lenzen moeten ook herchipt worden voor de nieuwere bodies, komt vaak voor.

          Comment


          • #6
            Re: Raad Gevraagd: Err 01, Canon EOS 550D in combinatie met Tokina 12-24mm f4 II

            Ik had hetzelfde met de 12-24 versie I. Dus blijkbaar ook met versie II...
            Heb nu de Canon 10-22... werkt zonder problemen... Tokina ligt in de container. Spijtig want 12-24 was een leuke lens zolang ze het deed!
            Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

            Comment


            • #7
              Re: Raad Gevraagd: Err 01, Canon EOS 550D in combinatie met Tokina 12-24mm f4 II

              als je nog garantie hebt, binnenbrengen
              Website: http://www.svisimaging.be

              Comment


              • #8
                Re: Raad Gevraagd: Err 01, Canon EOS 550D in combinatie met Tokina 12-24mm f4 II

                Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
                als je nog garantie hebt, binnenbrengen
                Dat ben ik inderdaad van plan. Morgen zal ik eens bellen.
                EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

                Mijn Razzi account

                Comment


                • #9
                  Re: Raad Gevraagd: Err 01, Canon EOS 550D in combinatie met Tokina 12-24mm f4 II

                  Is het probleem opgelost, heb het namelijk ook met mijn 70-200 f4l van canon. Ik ga eens proberen met contact reiniger. Heb nog chemie contact 60 & 61.
                  Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Raad Gevraagd: Err 01, Canon EOS 550D in combinatie met Tokina 12-24mm f4 II

                    Oorspronkelijk geplaatst door bvphotography Bekijk bericht
                    Is het probleem opgelost, heb het namelijk ook met mijn 70-200 f4l van canon. Ik ga eens proberen met contact reiniger. Heb nog chemie contact 60 & 61.
                    Uiteindelijk heb ik de lens opgestuurd naar Digicamshop waar ik em ook heb gekocht. Zij hebben hem dan doorgestuurd naar Tokina, daar hebben ze de lens hersteld en teruggestuurd.
                    Tijd: ongeveer 3 weken dacht ik.
                    Euro's: nul Perfecte service van Digicamshop en Tokina.

                    Wat is er veranderd? Op het eerste zicht niks.
                    Als je voor de reparatie van afstand veranderde hoorde je een lichte tik.
                    Alsof er een draadje bleef hangen dat dan uiteindelijk losschoot.
                    Dat is nu verdwenen.
                    Ik vermoed dat dat kabeltje telkens een beetje beschadigd raakte. Uiteindelijk kwamen er geen gegevens meer door, wat dan een foutmelding veroorzaakte op de camera.
                    Soortgelijk verhaal had ik al elders op fora gelezen.
                    Toen ik dat vroeg aan de helpdesk bij Tokina (zeer vriendelijk en behulpzaam trouwens) zeiden ze dat ze nog nooit van dat probleem gehoord hadden. (terwijl ik het op internet toch geregeld had gevonden ) Maar dat kan ook commercieel geweest zijn...

                    Wat mij betreft dus, eind goed, al goed.

                    Maar ik vrees dat ik u er niet echt verder mee heb geholpen...
                    EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

                    Mijn Razzi account

                    Comment


                    • #11
                      Re: Raad Gevraagd: Err 01, Canon EOS 550D in combinatie met Tokina 12-24mm f4 II

                      Bij mij waren ze vuil, ik heb ze gereinigd zoals aangegeven in mijn vorige post. Zowel van mijn camerabody als van mijn objectieven met contactreiniger van chemie kontakt. Eerst met nr 60 voor het reinigen van de contacten en daarna met nr 61 voor het beschermen van de contacten tegen corrosie. Mijn AF is al een tijdje trager en kreeg ook de melding die jij kreeg met als boodschap, reinig de lenscontacten. Nu lijkt de autofocus weer beter te werken. Heb hier wel telkens een goed doordrenkt wattenstaafje voor gebruikt dus niet opde contacten gespoten.
                      Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Raad Gevraagd: Err 01, Canon EOS 550D in combinatie met Tokina 12-24mm f4 II

                        ik heb zo een oude sigma 28-105 liggen. Volgens mij is hier het probleem dat het diafragma niet goed meer werkt of blijft hangen.
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                        Comment

                        Working...
                        X