Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen met scherpstelling Sigma Art 18-35 1.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Problemen met scherpstelling Sigma Art 18-35 1.8

    Beste forumleden

    Ik fotografeer al ruim 4 jaar met mijn Sigma Art 18-35 1.8-objectief in combinatie met een Nikon D500. Dat ging altijd prima, maar afgelopen maanden ervaar ik steeds meer scherpstellingsproblemen die ik niet kan verklaren. Op onderstaande beelden (link) zie je bijvoorbeeld aan een kant scherpte en aan de andere kant onscherpte, terwijl de onderwerpen zich quasi op dezelfde hoogte bevinden. Het beeld is evenwel gefotografeerd met een laag f-getal, maar dat deed ik in het verleden altijd.
    Ik hoop stiekem dat het gaat om een wijziging bij de instellingen, al vrees ik eerder een lensprobleem.
    Kan iemand het probleem verklaren of weet iemand raad? Alvast veel dank voor jullie meningen.





  • #2
    Re: Problemen met scherpstelling Sigma Art 18-35 1.8

    Bij de eerste foto (twee personen in de voorgrond) lijkt het er op dat er iets te ver naar achter is scherpgesteld, bij de andere foto staat de palet op de voorgrond het scherpst op de foto, en daar is de rechterkant inderdaad heel onscherp.
    De foto's zijn wel gemaakt op f1,8 en dan moet er echt perfect scherpgesteld worden op het juiste punt, want de scherptediepte is dan heel klein.
    Als je in dit geval niet 100% in het midden stond, dan is het normaal dat één kant van de foto een heel stuk onscherper wordt.

    Ik denk dat je best eerst een aantal testfoto's maakt om juist te zien wat er mis is, of het ligt aan de scherpstelling (front of backfocus), of aan de lens zelf (lenselement dat niet meer 100% juist zit door een schok bijvoorbeeld).

    Als je een hele groep mensen scherp in beeld wil brengen, dan is een lensopening van f1,8 veel te groot dan zal f5,6 - f8 (en hogere iso in dit geval, anders wordt de sluitertijd te lang) een veiligere keuze zijn.
    Maar bij de tweede foto zou je hier wel ongeveer de hele voorste rij redelijk scherp moeten hebben op f1,8 als je er recht voor staat.
    Bij dit soort foto's zal ik zelf zelden werken met het diafragma helemaal open, omdat het hier belangrijk is dat de mensen er scherp op staan.
    Bij modelfotografie neem je rustig de tijd, en kan je meerdere foto's maken, bij een evenement (familiefeest) krijg je gewoonlijk geen tweede kans, en daarom speel je beter op veilig door het diafragma wat verder dicht te zetten.
    Maar als er toch een probleem is met de lens (of de camera) dan zal dat nog niet veel helpen.
    Daarom is het belangrijk dat je nu testfoto's maakt van onderwerpen waarbij je goed kan zien waar de scherpte zit, en of dat scherpste punt dan ook echt overeen komt met het punt dat jij gekozen hebt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Problemen met scherpstelling Sigma Art 18-35 1.8

      Volg de suggestie hierboven.
      Fotografeer een bakstenen muur,of een muur met links en rechts een kader of een voorwerp dat vlak op die muur zich bevindt.Niet iets van een halve meter dik,zodat DOF geen belang heeft.
      Toestel evenwijdig met de muur.Eventueel manueel scherpstellen.
      Als rechts wazig is,zit het hem in de lens (of combo lens camera.Test ook even met andere lens)
      Last edited by demuro; 1 juni 2023, 09:28.

      Comment


      • #4
        Re: Problemen met scherpstelling Sigma Art 18-35 1.8

        Je hebt het probleem niet met een ander objectief veronderstel ik ?
        Is inderdaad bizar - dat een kant wazig is en andere niet.
        Een objectief is een opeenvolging van evenwijdige stukken glas.
        Op die foto is boven die wazige mensen wel een soort rook te zien
        Is de lens helder als je er door kijkt - zou er misschien vocht in geraakt kunnen zijn ?
        Peter
        mijn website : klik

        Comment


        • #5
          Re: Problemen met scherpstelling Sigma Art 18-35 1.8

          Is uw toestel gevallen of een goeie tik gehad ? Het kan zijn dat de bajonetvatting geplooid is waardoor uw lens er schuin opstaat ( je kan dat amper zien ).
          Probeer eens een paar testfoto's te maken met andere lenzen en als het ook zo is, toestel binnen doen voor herstelling.
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

          Comment


          • #6
            Re: Problemen met scherpstelling Sigma Art 18-35 1.8

            Best eens testen op een vlakke muur op statief met verschillende lenzen op volle opening, 5,6 en 11.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Problemen met scherpstelling Sigma Art 18-35 1.8

              Ik volg Lieven.
              Mijn vermoeden is ook dat er iets scheef staat. In het objectief of het objectief zelf staat vermoedelijk scheef.

              Comment


              • #8
                Re: Problemen met scherpstelling Sigma Art 18-35 1.8

                Je kan eventueel de lens ook eens testen op een andere camera.

                Mvg Yves.
                What you see is what you get

                Comment

                Working...
                X