Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen met scherpstelling Sigma Art 18-35 1.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Problemen met scherpstelling Sigma Art 18-35 1.8

    Beste forumleden

    Ik fotografeer al ruim 4 jaar met mijn Sigma Art 18-35 1.8-objectief in combinatie met een Nikon D500. Dat ging altijd prima, maar afgelopen maanden ervaar ik steeds meer scherpstellingsproblemen die ik niet kan verklaren. Op onderstaande beelden (link) zie je bijvoorbeeld aan een kant scherpte en aan de andere kant onscherpte, terwijl de onderwerpen zich quasi op dezelfde hoogte bevinden. Het beeld is evenwel gefotografeerd met een laag f-getal, maar dat deed ik in het verleden altijd.
    Ik hoop stiekem dat het gaat om een wijziging bij de instellingen, al vrees ik eerder een lensprobleem.
    Kan iemand het probleem verklaren of weet iemand raad? Alvast veel dank voor jullie meningen.





  • #2
    Re: Problemen met scherpstelling Sigma Art 18-35 1.8

    Bij de eerste foto (twee personen in de voorgrond) lijkt het er op dat er iets te ver naar achter is scherpgesteld, bij de andere foto staat de palet op de voorgrond het scherpst op de foto, en daar is de rechterkant inderdaad heel onscherp.
    De foto's zijn wel gemaakt op f1,8 en dan moet er echt perfect scherpgesteld worden op het juiste punt, want de scherptediepte is dan heel klein.
    Als je in dit geval niet 100% in het midden stond, dan is het normaal dat één kant van de foto een heel stuk onscherper wordt.

    Ik denk dat je best eerst een aantal testfoto's maakt om juist te zien wat er mis is, of het ligt aan de scherpstelling (front of backfocus), of aan de lens zelf (lenselement dat niet meer 100% juist zit door een schok bijvoorbeeld).

    Als je een hele groep mensen scherp in beeld wil brengen, dan is een lensopening van f1,8 veel te groot dan zal f5,6 - f8 (en hogere iso in dit geval, anders wordt de sluitertijd te lang) een veiligere keuze zijn.