Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met Nikkor AF-S DX 40mm f2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met Nikkor AF-S DX 40mm f2.8

    Hallo,

    Ik heb onlangs een nieuwe lens gekocht namelijk de Nikkor AF-S DX 40mm f2.8. Echter wanneer ik macro-opnames neem, lijkt de foto op het eerste gezicht geslaagd te zijn maar blijkt op de computer later de focus volledig verkeerd te liggen. Ik heb hiervoor zitten zoeken en vond het volgende op een ander fotografie forum:

    "One thing about the Nikon AF-S DX Micro-Nikkor 40mm f/2.8G lens that is likely to bother a lot of users is a rather excessive amount of focus breathing – this means that magnification changes a lot with small changes in focus distance. This is, unsurprisingly, mostly apparent when working in the macro range, and can make it hard to achieve the exact framing you have envisioned."

    Ik vermoed dat dit mijn probleem beschrijft, maar helaas kon ik er geen oplossingen bij vinden. Daarom vroeg ik mij af of jullie mij misschien kunnen helpen met tips om toch scherpe foto's te verkrijgen.

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Probleem met Nikkor AF-S DX 40mm f2.8

    Tis misschien een alternatieve oplossing maar je kan automatisch scherpstellen en dan overgaan op manueel met je schakelaar.
    Daarna trek je verschillende burst fotos terwijl je licht naar voor en achter gaat met je toestel ten opzichte van het object.
    Ongetwijfeld zit er dan wel 1 bij waar de focus goed ligt.

    Comment


    • #3
      Re: Probleem met Nikkor AF-S DX 40mm f2.8

      Oorspronkelijk geplaatst door bertbertje Bekijk bericht
      Ik vermoed dat dit mijn probleem beschrijft, maar helaas kon ik er geen oplossingen bij vinden.
      Helaas niet. Het probleem dat daar wordt beschreven, is dat bij een bepaalde afstand tussen lens en onderwerp de cadrage van het beeld (en dus de vergrotingsfactor) behoorlijk kan veranderen door kleine veranderingen in de scherpstel-afstand. Bijvoorbeeld: als je een bloempje beeldvullend cadreert, en vervolgens de focus een halve centimeter verplaatst, krijg je ineens extra ruimte rondom het onderwerp, of worden de blaadjes aan de rand afgesneden. Dat lijkt alsof je in- of uitgezoomd hebt.

      Dit effect is vrij gebruikelijk bij zooms, vooral aan de tele-kant, maar komt niet zo vaak of zo uitgesproken voor bij primes. Het scherpstelvlak wordt daar echter niet door beinvloed, dus zal je de oplossing voor je focusprobleem elders moeten zoeken. Probeer in eerste instantie eens een statief op een statisch onderwerp. Bij macro-opnamen uit de hand verplaats je al gauw de focus door zelf minimaal te bewegen.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Probleem met Nikkor AF-S DX 40mm f2.8

        Werk zelf met zo'n lens op mn d7100 en stel, voor macro, altijd manueel scherp. Statief lijkt me zeker een aanrader. Een vorm van focusshift zou ook het probleem kunnen verklaren.

        Comment

        Working...
        X