Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met Canon 24-105L 4.0 MkI - connectie met camera verloren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met Canon 24-105L 4.0 MkI - connectie met camera verloren

    Sinds kort heb ik een probleem met mijn Canon 24-105L 4.0 (Mk I). Soms verschijnt er op het scherm "Probleem met connectie met de camera, gelieve de contacten te reinigen". Wat ik dan ook doe, en dan werkt dat weer even. Maar sindskort heb ik een nieuw probleem, nameliujk dat er geen foutboodschap verschijnt maar de lens begint te "focusjagen". Foto's nemen zit er dan niet meer in.
    Heeft iemand dit ook al meegemaakt?
    Al getest op 2 camera's en beide geven zelfde probleem. Andere lenzen, geen probleem.
    http://www.dannydemeyer.be

  • #2
    Re: Probleem met Canon 24-105L 4.0 MkI - connectie met camera verloren

    Dat duid er volgens mij op dat er een kabeltje / connector is logeschoten.... Objectief aanbieden bij een reparateur, vergeet daarbij niet eerst een soort van kostenplaatje te vragen.

    Comment


    • #3
      Re: Probleem met Canon 24-105L 4.0 MkI - connectie met camera verloren

      Ik ben nu mijn tweede lens van dit type aan het verslijten. Ik vind die lens niet zo top. Gezien zijn (relatief) lage waarde is herstellen niet echt een optie.
      De eerste lens die ik heb van deze reeks is ook iets mis met de focus.
      De tweede lens begint te schuren. (ik werk veel aan het strand en vermoed dat er zand in zit).

      Dus nu werk ik meer met de 24-70 2.8. Die heb ik gekocht van Tamron. Is echt een toplens en geen problemen mee tot nu.

      Comment


      • #4
        Re: Probleem met Canon 24-105L 4.0 MkI - connectie met camera verloren

        Een gekend probleem bij deze lens ( en andere grootbereikzooms met electrisch diafragma ) is dat de flexkabel van de diafragmamodule breekt. De lens is dan alleen nog volopen te gebruiken. (Namaak) flexkabeltjes zijn voor een habbekrats te koop o.a. bij een ebaychinees. Laten vervangen is al snel over de 100 Euro omdat er wel wat werk aan is en omdat ze de complete diafragmamodule vervangen en niet de naakte flexkabel.

        Comment


        • #5
          Re: Probleem met Canon 24-105L 4.0 MkI - connectie met camera verloren

          Had ik ook 360euro herstelling.
          Canon van s'morgens tot s'avonds.

          Comment


          • #6
            Re: Probleem met Canon 24-105L 4.0 MkI - connectie met camera verloren

            Flexkabel only , minder dan 2 Euro

            Voor degene die niet wil solderen incl. diafragmamodule

            Comment


            • #7
              Re: Probleem met Canon 24-105L 4.0 MkI - connectie met camera verloren

              Bedankt om dat even op te zoeken voor ons.
              Ik ga mij toch eens bekijken of ik zo die oude lens niet kan redden.

              Comment


              • #8
                Re: Probleem met Canon 24-105L 4.0 MkI - connectie met camera verloren

                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                Bedankt om dat even op te zoeken voor ons.
                Ik ga mij toch eens bekijken of ik zo die oude lens niet kan redden.
                Filmpje zoeken op YT en zien dat je kwaliteits gereedschap gebruikt.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem met Canon 24-105L 4.0 MkI - connectie met camera verloren

                  Heb 2 tal jaar geleden hetzelfde met de flexkabel mee gemaakt. Bij verder nazicht bleek dat ook de zoom geleidings-nokken uitgesleten waren.Komt ook door het intensief gebruik van 11 jaar.Als je dan de som maakt van de ter vervangen onderdelen dan kan je best een nieuwe aanschaffen( in mijn geval dan) Als deze weer 11 jaar mee gaat dan is de afschrijving nog te doen.
                  Zo objectief als mijn objectieven.....
                  bd 616 be MVG Jan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem met Canon 24-105L 4.0 MkI - connectie met camera verloren

                    Slijtage van de zoom-geleidingsnokken wordt bijna uitsluitend bepaald door het aantal zoom bewegingen.

                    Bij flexkabelbreuken speelt ook het ( statisch) verouderingssproces en de omgevingstempmeratuur een rol. ( we hebben het hier alleen over identieke lenzen /identieke flexkabels) .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem met Canon 24-105L 4.0 MkI - connectie met camera verloren

                      @Silver Roller : Bij mij was dit inderdaad ook bij de genoemde lens van de topic starter.Volgens kenners zou dit enkel voorkomen en gevoelig zijn bij de 24-105 en de 18-85 van Canon.
                      Zo objectief als mijn objectieven.....
                      bd 616 be MVG Jan

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem met Canon 24-105L 4.0 MkI - connectie met camera verloren

                        Oorspronkelijk geplaatst door je-es Bekijk bericht
                        @Silver Roller : Volgens kenners zou dit enkel voorkomen en gevoelig zijn bij de 24-105 en de 18-85 van Canon.
                        Inderdaad de 2 meest voorkomende , zie dit forumstopic voor meer info https://forum.belgiumdigital.com/f35...mm-504497.html
                        Zoals vermeld zijn ook andere EF lenzen met veel kleiner zoombereik betroffen en dit ga je ook tegenkomen bij andere volledig electrische mounts , Canon EF is meer dan 30 jaar oud en kwa aantallen veruit de grootste

                        Comment

                        Working...
                        X