Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Primes voor Sony Alpha

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Primes voor Sony Alpha

    Hellow,

    Eerste post op dit forum en al dadelijk een keuke vraag denk ik.

    Ik heb een a350 met de stock 18-70 sony lens.
    Enkele weken geleden een Beercan gekocht en een 28-105xi Zoom.

    Van alle lenzen ben ik eigenlijk behoordlijk tevreden. De beercan omwille van de beeldkwailiteit doorheen zijn bereik en de stevige bouw. De 28-105 is dankzij de automatische zoom erg leuk om mee te werken en eveneens gebouwd als een tank.

    Nu zoek ik dus een goeie prime. Ik zoek een snelle lens, die geen problemen heeft bij donderder licht.
    Waar ik naar aant kijken ben zijn:
    - Minolta 50mm 1.4 (is dit echt de prijs waard boven de 1.7??)
    - Minolta 50mm 1.7
    - Minolta 28mm 2.8
    - (niet echt prime maar in de range waarin ik zoek) Sigma 18-50 2.8

    Iemand met tips zou welkom zijn, want ik weet nu niet dadelijk wat te kiezen ...
    Momenteel twijfel ik het meest tussen de Sigma en 50mm 1.7, de 1.7 omwille van zijn snelheid, de Sigma omwille van zijn bereik en toch niet al te trage actie.
    Last edited by alphaybo; 27 april 2009, 07:31.
    Canon EOS 5D MkII - 50mm f/1.4 USM - 85mm f/1.2 L USM - Canon 17-40 f/4 L USM - Canon 70-200 IS f/4 L IS USM - 2* Metz 58 AF-1 (1 te koop)

  • #2
    Re: Primes voor Sony Alpha

    Zelf heb ik de tamron 17-50 F/2.8 ipv de Sigma. die vind ik erg goed.
    Daarnaast heb ik een 50 mm F/1.7. Sinds ik de Tamron heb komt die er niet zo veel meer op. Overigens is die 28-105 mm xi volgens mij geen beercan.....
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

    Comment


    • #3
      Re: Primes voor Sony Alpha

      De 28-105 is inderdaad geen beercan, maar ik heb een 28-105 (de xi) en een 70-210 beercan.

      Ik ben eveneens sterker naar de Tamron aant leunen. 1.7 scherp gebruik is vaak een probleem hoor ik en uiteindelijk denk ik dat ik dan beter af ga zijn met een 18-50 die snel is, dan een heel snelle 50mm die waarschijnlijk toch één of 2 stops trager moet gebruikt worden om mooie scherpe foto's te maken.
      Canon EOS 5D MkII - 50mm f/1.4 USM - 85mm f/1.2 L USM - Canon 17-40 f/4 L USM - Canon 70-200 IS f/4 L IS USM - 2* Metz 58 AF-1 (1 te koop)

      Comment


      • #4
        Re: Primes voor Sony Alpha

        Oorspronkelijk geplaatst door alphaybo Bekijk bericht
        De 28-105 is inderdaad geen beercan, maar ik heb een 28-105 (de xi) en een 70-210 beercan.

        Ik ben eveneens sterker naar de Tamron aant leunen. 1.7 scherp gebruik is vaak een probleem hoor ik en uiteindelijk denk ik dat ik dan beter af ga zijn met een 18-50 die snel is, dan een heel snelle 50mm die waarschijnlijk toch één of 2 stops trager moet gebruikt worden om mooie scherpe foto's te maken.
        de 50mm f1.7 is al scherp vanaf f2, vanaf f2.8 is 't helemaal super scherp, telkens hoofdzakelijk in't centrum...

        Ipv de sigma 18-50 f2.8, kijk je wellicht beter naar de tamron 17-50 f2.8...Wordt over het algemeenals de beter lens van de twee beschouwd!

        Comment


        • #5
          Re: Primes voor Sony Alpha

          Bedankt voor alle reacties.

          Ondertussen kan ik een koopje doen wat betreft de 50mm f1.4 à 110€. In vergelijking met de prijzen op ebay, of richtprijzen op dyxum ed. is dat volgens mij een goede koop. (soms tot 3* zo duur)
          Alle andere opties (behalve waarschijnlijk de 28mm) zouden duurder zijn en tenslotte is en blijft dit toch een fantastische lens afgaande op de reviews (ondertussen al 10tal uitgebreide gelezen)
          Canon EOS 5D MkII - 50mm f/1.4 USM - 85mm f/1.2 L USM - Canon 17-40 f/4 L USM - Canon 70-200 IS f/4 L IS USM - 2* Metz 58 AF-1 (1 te koop)

          Comment


          • #6
            Re: Primes voor Sony Alpha

            Oorspronkelijk geplaatst door alphaybo Bekijk bericht
            Nu zoek ik dus een goeie prime. Ik zoek een snelle lens, die geen problemen heeft bij donderder licht.
            Waar ik naar aant kijken ben zijn:
            - Minolta 50mm 1.4 (is dit echt de prijs waard boven de 1.7??)
            - Minolta 50mm 1.7
            - Minolta 28mm 2.8
            - (niet echt prime maar in de range waarin ik zoek) Sigma 18-50 2.8

            Iemand met tips zou welkom zijn, want ik weet nu niet dadelijk wat te kiezen ...
            Momenteel twijfel ik het meest tussen de Sigma en 50mm 1.7, de 1.7 omwille van zijn snelheid, de Sigma omwille van zijn bereik en toch niet al te trage actie.
            De Minolta AF 28mm f/2.8 heb ik gehad, maar dit is volgens mij toch een van de mindere primes. Van de Minolta AF 50mm f/1.7 ben ik wel tevreden, al is die brandpuntafstand niet ideaal voor binnen.
            Zoals eerder gezegd zou ik ook de Tamron 17-50 boven de Sigma 18-50 plaatsen, maar een 50mm f/1.4 voor €110 lijkt me een superkoop als de verkoper te vertrouwen is (heb de 50mm f/1.7 evenveel betaald).
            about.me/stijnv

            Comment


            • #7
              Re: Primes voor Sony Alpha

              Oorspronkelijk geplaatst door alphaybo Bekijk bericht
              Ik ben eveneens sterker naar de Tamron aant leunen. 1.7 scherp gebruik is vaak een probleem hoor ik en uiteindelijk denk ik dat ik dan beter af ga zijn met een 18-50 die snel is, dan een heel snelle 50mm die waarschijnlijk toch één of 2 stops trager moet gebruikt worden om mooie scherpe foto's te maken.
              Net als bij de 50 1.4 is de Tamron ook niet echt scherp op 1.4...
              Ik heb de 50 1.4 ook en die gebruik ik toch nog voldoende sinds de Tamron.
              Als je die voor 110 kan kopen dan moet je niet twijfelen en daarna voor de tamron sparen. Die prime kan je dan nog (met een behoorlijke winst verkopen) verkopen.

              Zeker voor de Tamron gaan en NIET de sigma !

              Comment


              • #8
                Re: Primes voor Sony Alpha

                Persoonlijk vind ik een KM (of Tamron) 28-75/2.8 nog altijd een pak beter dan een 17-50/2.8...

                Ik zou dus eerder de kitlens blijven gebruiken voor breedhoek, en deze aanvullen met een lichtsterke prime (die 50/1.4 bv.) en/of een 28-75/2.8 die echt wel een topper is qua prijs/kwaliteit.

                Als een lichtsterke zoom niet hoeft, dan zou je ook je beide lenzen kunnen verkopen en vervangen door :
                CZ 16-80
                KM 50/1.4

                Persoonlijk zou ik voor 50/1.4 of 28-75/2.8 gaan (- of nog beter: beide ).
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: Primes voor Sony Alpha

                  Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                  Persoonlijk vind ik een KM (of Tamron) 28-75/2.8 nog altijd een pak beter dan een 17-50/2.8...

                  Ik zou dus eerder de kitlens blijven gebruiken voor breedhoek, en deze aanvullen met een lichtsterke prime (die 50/1.4 bv.) en/of een 28-75/2.8 die echt wel een topper is qua prijs/kwaliteit.

                  Als een lichtsterke zoom niet hoeft, dan zou je ook je beide lenzen kunnen verkopen en vervangen door :
                  CZ 16-80
                  KM 50/1.4

                  Persoonlijk zou ik voor 50/1.4 of 28-75/2.8 gaan (- of nog beter: beide ).
                  Volledig mee eens!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Primes voor Sony Alpha

                    Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                    Persoonlijk vind ik een KM (of Tamron) 28-75/2.8 nog altijd een pak beter dan een 17-50/2.8...

                    Ik zou dus eerder de kitlens blijven gebruiken voor breedhoek, en deze aanvullen met een lichtsterke prime (die 50/1.4 bv.) en/of een 28-75/2.8 die echt wel een topper is qua prijs/kwaliteit.

                    Als een lichtsterke zoom niet hoeft, dan zou je ook je beide lenzen kunnen verkopen en vervangen door :
                    CZ 16-80
                    KM 50/1.4

                    Persoonlijk zou ik voor 50/1.4 of 28-75/2.8 gaan (- of nog beter: beide ).
                    Bezwaar van dit advies is dat de 28-75 misschien wel heel goed is, maar een vervanger is van zijn 28-105 waar hij heel tevreden van is. Dus misschien niet helemaal wat gevraagd werd.
                    Hier kun je lezen over de 1.7. De conclusie en de vergelijk met de 1.4 is wellicht interessant.
                    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                    Comment


                    • #11
                      Re: Primes voor Sony Alpha

                      Thanks voor de info allemaal!

                      Die review van de 1.4 vs. 1.7 had ik ook gelezen (toffe site voor Sony/Minolta gebruikers btw).
                      Na het lezen had ik mijn zinnen ook gezet op de 1.7, maar omwille van de prijs waarvoor ik hem kon krijgen heb ik niet langer getwijfeld.

                      De koop is gedaan, de lens zal ik maandag hebben ... kijk er naar uit.
                      Er staat nog een leuke deal op stapel voor een aantal gebruikte lenzen, 5 stuks waar ook een 28-105 bij zit en een Canon-mount Tamron. Die kan ik dus beide verkopen en waarschijnlijk de Tamron 28-75 mee financieren.

                      Ik lees er teveel goeds van en ga de Tamron dit weekend eens ergens uitproberen bij een kennis van onze buurman.
                      Canon EOS 5D MkII - 50mm f/1.4 USM - 85mm f/1.2 L USM - Canon 17-40 f/4 L USM - Canon 70-200 IS f/4 L IS USM - 2* Metz 58 AF-1 (1 te koop)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Primes voor Sony Alpha

                        ik heb in januari de KM 50 1.4 gekocht van iemand hier op het forum, en sindsdien is-ie amper van mijn toestel gegaan eigenlijk. je zult er geen spijt van hebben

                        nu het mooier weer wordt speelt alles zich wat meer buiten af, en begin ik wel meer andere (zoom)lenzen te gebruiken.
                        Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Primes voor Sony Alpha

                          Sony 50 mm f1.4 is echt wel een leuke lens hoor. Mooie scherpe beelden. Gebruik hem zelf vooral voor portret.

                          Grtz..
                          **Website** 'you can't depend on your eyes if your imagination is out of focus'

                          Comment


                          • #14
                            Re: Primes voor Sony Alpha

                            Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                            Bezwaar van dit advies is dat de 28-75 misschien wel heel goed is, maar een vervanger is van zijn 28-105 waar hij heel tevreden van is. Dus misschien niet helemaal wat gevraagd werd.
                            Hier kun je lezen over de 1.7. De conclusie en de vergelijk met de 1.4 is wellicht interessant.
                            TS dacht inderdaad niet meteen aan een 28-75, enkel aan lichtsterkte.
                            Maar ik vermoed dat bij vergelijking met die 28-105 het meestal toch wel deze laatste zal zijn die het onderspit delft en weer verkocht wordt, niet de 28-75...
                            (Voor die extra 30mm bereik moet je ze trouwens niet houden vind ik... Scherpte en detail van de 28-75 laten voldoende crop toe om een 105-mm-prentje te geraken als dat nodig is, zeker als je naar f/3.5-4 gaat.)
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Primes voor Sony Alpha

                              Oorspronkelijk geplaatst door alphaybo Bekijk bericht
                              Na het lezen had ik mijn zinnen ook gezet op de 1.7, maar omwille van de prijs waarvoor ik hem kon krijgen heb ik niet langer getwijfeld.
                              ...
                              Er staat nog een leuke deal op stapel voor een aantal gebruikte lenzen, 5 stuks waar ook een 28-105 bij zit en een Canon-mount Tamron. Die kan ik dus beide verkopen en waarschijnlijk de Tamron 28-75 mee financieren.
                              Van die 50/1.4 kan je absoluut geen spijt kregen, en al helemaal niet als je ze ook nog eens aan zo'n spotprijs kan kopen .
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X