Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretlens of MacroLens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portretlens of MacroLens

    Hallo iedereen,

    ik zie door de bomen het bos niet meer.

    Binnen een aantal weken zou ik mij graag een portretlens en een Macrolens aanschaffen..

    Mijn oog is gevallen op de

    Portretlens :

    - Canon EF 50mm f/1.8 II
    of
    - Canon EF 50mm f/1.4

    Macrolens :

    - Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

    Wat zouden jullie nu doen? Voor portret en macro een apparte lens, of voor beide de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM? Ik heb al gelezen dat deze hier ook voor geschikt is..

    Grtz
    Canon EOS 550D + Canon EF-S 18-55 IS + Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II + Canon EF 50mm f/1.8 II + Canon RC6 + Benro A650FBH2 + nog wat UV filters en zonnekappen :)

  • #2
    Re: Portretlens of MacroLens

    Heel simpel gesteld: Je kan wel portretten maken met die 100mm macro, maar macro ga je nooit kunnen met die 50mm.

    Let er evenwel op dat de meeste fotografen hier (naargelang ik gelezen heb toch) liever een iets langere lens voor portretten gebruiken, zoals de 85mm of zelfs een 100 of 105mm.

    succes!!
    Camera's: Nikon D300s & Nikon D70
    Lenses: Nikkor 50 f1.8 / Sigma 28-70 f2.8 / Sigma 70-200 f2.8 / Micro Nikkor 55 f2.8
    Flash: Nikon SB-700

    Comment


    • #3
      Re: Portretlens of MacroLens

      Gewoon eerst de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, aanschaffen.
      Vermits je het toch van plan bent, om macro te gaan doen.

      En dan kijken of ze ook voor portretlens kan dienen, in Uw ervaring.
      Als het voor U goed is, hoef je geen afzonderlijke portretlens aan te schaffen.
      Voldoet de macrolens niet in Uw ervaring voor portret, kan je nog altijd één van de twee 50mm. lenzen die je in gedachten hebt aanschaffen.

      Macrolenzen tekenen heel scherp, het kan nodig zijn om het portret software matig wat verzachten,
      vooral dames zullen een foto met de scherpe macrolens niet erg op prijs stellen, zonder de nodige nabewerking.

      Alvast succes bij je keuze, en bij je macro- en portret fotografie.
      Nikon D7000, en wat glas.
      http://blog.seniorennet.be/pacha/

      Comment


      • #4
        Re: Portretlens of MacroLens

        Als je echt macro wil doen koop je een macro lens, maar voor portret heb je de 55-250 al in het bezit die je toelaat om van op afstand te werken. Zet die eens op 100mm en probeer er wat portretten mee, een 2.8 lens zal je toelaten om nog meer met DOF te spelen, met dat idee in het achterhoofd kom je er wel uit.
        Doe nadien hetzelfde op 50 mm (en voor de wijsneuzen NHke heeft de 18-55 ook) en je huiswerk is klaar.

        Comment


        • #5
          Re: Portretlens of MacroLens

          Ik heb ze beiden, ik merk in huis dat ik de 50mm 1.4 verkies, met de 100mm moet je al erg ruim wonen nl tenzij je van ferme-close-up houdt natuurlijk. De 100mm doet het super voor het doel ALS je de ruimte hebt ...
          Webstek in opbouw

          Comment


          • #6
            Re: Portretlens of MacroLens

            50 of 100mm is een behoorlijk verschil in brandpunt, houd rekening met het volgende:
            • met een 100mm ga je behoorlijk wat afstand hebben tot je model als je meer dan hoofd-schouder portretten gaat maken, het wordt in dit geval een korte tele.
            • met een 50mm kan je zowel close portretten maken als portretten ten voeten uit waarbij er nog wat van de achtergrond wordt meegenomen, soms ook wel een standaard lens genoemd.
            • een macro lens tekent heel scherp, zoals reeds hierboven gezegd, soms te (afhankelijk wat je wil bereiken), maar je kan er macro fotografie mee doen.
            • bekijk ook eens de opname hoek, wil je meer of minder achtergrond in de foto afhankelijk van wat je wil bekomen.

            Het zijn dus 2 totaal verschillende lenzen en afhankelijk van wat je wil bekomen moet je een keuze maken.

            Voor mij persoonlijk is een 50mm lens een must have.
            Vriendelijke groeten,Raf

            www.rafvandenbogaert.be

            Comment


            • #7
              Re: Portretlens of MacroLens

              Tja...sluit me aan bij alles hierboven. Het is en blijft jouw keus, maar met een 50 mm zul je nooit macro kunnen schieten. Ik gebruik mijn EF 100 macro ook regelmatig voor portretten. Tekent inderdaad iets scherper en met een klein huisje is 100mm wel redelijk lang. Daarnaast mis je toch wat lichtsterkte voor de mooie onscherpte van een portret en voor binnenshuis.
              Ik zou in jouw geval gaan voor een macro lens...daarmee kun je 2 gebieden van de fotografie ontdekken. Is portret echt je ding, dan ruil je je canon 100 gewoon in voor een 85 of 50 mm...
              Een andere optie voor macro is evt de tamron 90 mm; net 10mm korter, stukje goedkoper en qua beeldkwaliteit identiek als ik de reviews moet geloven. AF schijnt meer geluid te maken en de lens wordt groter/kleiner bij focussing.

              Dit zijn macro lenzen die zich ook lenen voor portret qua brandpuntsafstand. Een belangrijke vraag is wel wat je met je macrowerk precies wil fotograferen...voor hele kleine insecten is 100 mm niet echt de juiste lens als je het mij vraagt...voor bloemen bijvoorbeeld wel..

              hierbij een portretje met mijn EF 100 macro:

              Last edited by Fritzer; 27 februari 2012, 17:56.
              Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
              Canon powershot s120

              Comment


              • #8
                Re: Portretlens of MacroLens

                Oorspronkelijk geplaatst door NHke Bekijk bericht
                Hallo iedereen,

                ik zie door de bomen het bos niet meer.
                Ik begin hier stilaan zelfs het bos niet meer te zien.

                Wat zouden jullie nu doen? Voor portret en macro een apparte lens, of voor beide de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM? Ik heb al gelezen dat deze hier ook voor geschikt is..
                Dit is wat ik zou doen !

                Waar is die goede oude tijd waar men de handen uit de zakken haalde en iets deed, opzocht, testte en zelf verantwoordelijkheid nam in de plaats van anderen voor jou te laten kiezen.

                neem je toestel, spreek af met enkele mensen die over die lenzen beschikken en maak er een gezellige namiddag van en test het zelf uit. Als je met vieren bent en eentje heeft een 50 mm, eentje heeft bijna een 50 heeft (een tele 55-200) maar heelaas niet weet dat je die en op 55 mm kan testen en kant testen op 100mm, een ander heeft dan een macrootje und so veiter ... dan heb je zeker je handen vol.
                Na die namiddag heb je dan koffers beelden waarbij je dan zelf moet kiezen.

                ZO heb ik 85% van mijne glaswinkel gekocht. Op SD's geweest en daar lenzen geleend en getest. en goed of slecht bevonden. Zo is mijn visoog al minstens op een 50-tal toestellen geplaatst geweest om getest te worden door anderen (tijdens workshops en SD's en wie mij kent weet best wat ik bedoel). Zo zijn er al veel aan de visooglens verslaafd geworden. EN zo heb ook ik ze ooit leren smaken. Door ze te testen en er eens mee te spelen ...

                Sorry, maar dit moest er eens uit.
                Last edited by Wim.Vanmaele; 28 februari 2012, 06:19.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: Portretlens of MacroLens

                  Indien je van de regio Z-W-VL bent heb ik beide ter beschikking
                  Webstek in opbouw

                  Comment


                  • #10
                    Re: Portretlens of MacroLens

                    Régio Tongeren, jij kunt ze bij mij testen.
                    Groeten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Portretlens of MacroLens

                      Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                      Waar is die goede oude tijd waar men de handen uit de zakken haalde en iets deed, opzocht, testte en zelf verantwoordelijkheid nam in de plaats van anderen voor jou te laten kiezen.
                      Volledig mee eens. En het paradoxale is, dat de moderne media, waaronder dit forum, ons toelaten om makkelijk contacten te leggen, maar dat we daar geen verder gebruik van maken, en in ons eigen huisje blijven kniezen, dikwijls over datzelfde internet dat mensen isoleert... Dat isolement is onze eigen schuld/beslissing.
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Portretlens of MacroLens

                        Hallo iedereen,

                        bedankt voor de nuttige info.
                        Ik heb gisterenavond hier een deal gedaan en ga zondag een 50mm 1.4 ophalen

                        De macro gaat er zoiezo ook komen, als ik zie wat voor prachtige foto's hier gepost worden.. Ik moet en zal het ook leren/kunnen
                        Canon EOS 550D + Canon EF-S 18-55 IS + Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II + Canon EF 50mm f/1.8 II + Canon RC6 + Benro A650FBH2 + nog wat UV filters en zonnekappen :)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Portretlens of MacroLens

                          Gefeliciteerd met je aankoop.
                          Veel plezier ermee.
                          Nikon D7000, en wat glas.
                          http://blog.seniorennet.be/pacha/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Portretlens of MacroLens

                            Voor mensen die meelezen: ook de Canon 60mm EFS macrolens is hier een oplossing.

                            Topicstarter succes met de prima keuze om uiteindelijk 2 zeer goede objectieven te gaan gebruiken.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment

                            Working...
                            X