Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pola filter bij birders - wildlife

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pola filter bij birders - wildlife

    Ik heb even een vraagje voor wildlife shooters en birders. Zien jullie een reden om een pola filter te gebruiken op jullie lange telelenzen (via een drop-in) of zien jullie daar het nut niet van in?
    Het is zomaar eens een vraagje Zoals sommigen weten schiet ik voornamelijk in Zuid-Afrika waar er een heldere hemel is in de niet-regenmaanden en benieuwd naar jullie argumenten pro/contra.

  • #2
    Re: Pola filter bij birders - wildlife

    Bij felle zon zou een polarizer zijn nut kunnen hebben om uitgebrande vlekken te vermijden, bijvoorbeeld op de huid van een dier, of de veren van een vogel (die soms wat kunnen reflecteren). Als er water in de buurt is, of als er veel licht van bladeren reflecteert, kan het zeker een verbetering zijn voor je foto's.

    In Zuid-Afrika zal je minder snel tegen beperkt licht aanlopen - alhoewel 's ochtends en 's avonds het daar ongetwijfeld ook lastig kan zijn - maar ik vermoed dat lichtverlies (tot 2 stops?) een belangrijke reden is waarom je niet zo vaak een polarizer op een lange lens ziet. Tenslotte moet je dat verlies aan lichtsterkte dan wel elders compenseren. Ik weet niet hoe het met drop-in filters zit, maar als je een exemplaar met schroefdraad moet kopen van 86 of 95mm dan kijk je ook tegen een aardig bedrag aan.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Pola filter bij birders - wildlife

      Een reactie van iemand die het niet ergens gelezen heeft op het www, maar wel degelijk gebruikt.

      Ik gebruik de polar drop-in filter op de Canon 300 mm f2,8 en dit heeft wel degelijk veel zin
      als je foto's neemt bij heldere weersomstandigheden en je zaken fotografeert met lichte kleuren zoals witte vederdracht.
      De drop-in filter is duur, maar je hebt er veel aan.

      Groetjes,

      Dirk

      Comment

      Working...
      X