Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pentax-nikon-sigma choices: choices

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • pentax-nikon-sigma choices: choices

    Hello all.

    Mijn queeste naar een degelijke DSLR is bijna rond.
    Het gaat nog K10D of D80.
    Lichte voorkeur voor de K10 -op basis van de beeldstabilisatie en spatwaterdichtheid- maar de lenzen gaan uiteindelijk de doorslag geven.
    Vandaar: Hoe kan ik de kitlenzen (17-55 en 50-200) van pentax vergelijken met Sigma alternatieven? Aangezien ik nog een analoge zoom kan scoren voor Nikon, (ik dacht dat die omgerekend een bereik geeft in de orde van van 50-150) is concreet de vraag:
    1. D80+ kit 18-70 (600+316€) en daddy's ouwe tele
    2. K10 met 2 pentax kitlenzen (865 bij the bunnies)
    3. K10 met pentax 16-45 en sigma 55-200 (630+320+157)

    Heb al een verslagje gelezen van de 17-55 kitlens van Pentax en dat leek me goed mee te vallen. De 18-70 van Nikkor heeft ook nogal wat bijval.
    Is de 16-45 van pentax de moeite om 200€ extra aan te geven?
    Hoe staat de pentax kitlens 55-200 tegenover de sigma 50-200?

    Veel leuke vragen voor de lenzenkenners om eens mee te denken.....
    http://www.effieweg.tk

  • #2
    Re: pentax-nikon-sigma choices: choices

    Ik weet niets van de pentax lenzen, alleen dat je met nikon meer keuze hebt en dat de nikon 18-70 een prachtige lens is. Waarom koop je geen d80 body met een tamron 17-50 f2.8 deze is lichtsterker en scherper.

    De nikon heeft een 55-200VR deze is ook beter dan de sigma 50-200 en kost niet heel veel.

    Groeten Davy
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

    Comment


    • #3
      Re: pentax-nikon-sigma choices: choices

      Sluit me hier bij aan, de pentax zal absoluut een zeer degelijk toestel zijn, maar met nikon, ga je een grotere diversiteit en betere 2de hands en -nieuwe lenzen vinden.
      Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

      https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

      Comment


      • #4
        Re: pentax-nikon-sigma choices: choices

        Ik sluit me volledig aan bij Davy en MDY.

        Welke onderwerpen wil je fotograferen met je nieuw toestel?

        MVG,

        Comment


        • #5
          Re: pentax-nikon-sigma choices: choices

          De 18-55 van Pentax is goed, beter dan de Nikon versie. Maar de 18-70 van Nikon is wel beter dan de 18-55 van Pentax.
          En de 16-45 van Pentax vind ik dan weer een tikkeltje beter dan de 18-70 van Nikon. 18-70 en 16-45 zijn beide optisch zeer goed, maar ik heb liever dat beetje meer breedhoek dan tele.

          Ik heb een tijd geleden ook getwijfeld tussen de D80 en de K10D. Het is dus de K10D geworden. De D80 is ongetwijfeld een zeer goed toestel, maar voor mij persoonlijk was de K10D de betere body.
          Welke keuze je ook maakt, je zal er zeker plezier aan beleven.

          grts

          Comment


          • #6
            Re: pentax-nikon-sigma choices: choices

            ruimheid van aanbod is niet erg doorslaggevend. Ik ben niet van plan een hele bibliotheek aan te leggen van lenzen. Fotografie is maar 1 van de hobbies, en dan eigenlijk eerder een middel dan een doel. Ik probeer nu gewoon een zo goed mogelijk compromis samen te stellen voor mn budget en dat moet een jaartje of 4 a 5 dienst doen.

            that said, blijkt mn vader in t diepst van de schuif nog een 28mm prime liggen te hebben. Ouder dan ikzelf maar nog in goeie staat. uiteraard was dat op een volledig manuele K1000 een lensje met manuele focus. Ik neem aan dat die op een K10 nog altijd manueel focust? Of hoe werkt dat precies?

            ik ga -op basis van de bovenstaande commentaren eens mn rekensommetjes maken en wat knopen doorhakken.
            http://www.effieweg.tk

            Comment


            • #7
              Re: pentax-nikon-sigma choices: choices

              Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
              Sluit me hier bij aan, de pentax zal absoluut een zeer degelijk toestel zijn, maar met nikon, ga je een grotere diversiteit en betere 2de hands en -nieuwe lenzen vinden.
              Dit zou voor mij ook doorslaggevend zijn.
              Een collega van mij heeft de Pentax gekocht, terwijl ik hem vooraf vertelde dat het 2e hands lenzenaanbod minder is.
              Nu, een paar weken verder heeft hij er al spijt van en mij nog aansprak dat ik achteraf toch gelijk had.
              Maarja, een nederlands spreekwoord zegt:
              "Achteraf kijk je een koe in zijn kont"

              Ga voor de Nikon is mijn advies, JUIST voor de lenskeuze, nieuw of 2e hands.

              Gr Kees
              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

              Comment


              • #8
                Re: pentax-nikon-sigma choices: choices

                Tja, meer lenskeuze heb je idd bij de grotere twee... Maar of dit nu een doorslaggevend argument is? Hangt er grotendeels vanaf wat je nodig hebt. Op deze moment heb je bij pentax aan de telezijde niet veel keus. Maar dit zal opgelost geraken. Ik heb liever dat ze er wat langer over doen maar dat de kwaliteit goed zit, dan dat ze nu dadelijk iets uitbrengen dat maar half in orde is om toch maar de marketing machine te laten draaien.
                Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: pentax-nikon-sigma choices: choices

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
                  Maar dit zal opgelost geraken.
                  Deze zin zegt al genoeg.
                  Dat bedoel ik nou.
                  Je bent gewoon beperkt, zo blijkt het.
                  Waarom wachten met onzekerheid, terwijl Nikon alles al heeft?
                  Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                  Comment


                  • #10
                    Re: pentax-nikon-sigma choices: choices

                    Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                    Deze zin zegt al genoeg.
                    Dat bedoel ik nou.
                    Je bent gewoon beperkt, zo blijkt het.
                    Waarom wachten met onzekerheid, terwijl Nikon alles al heeft?
                    De term droomobjectieven krijgt in dit opzicht een volledig andere betekenis...

                    MVG,

                    Comment


                    • #11
                      Re: pentax-nikon-sigma choices: choices

                      Kijk. Ik stel de hoogste fotografische verwachtingen voor onze reizen. we gaan vaak en graag ver weg. Zonder aan namedropping te doen: we waren de laatse 3 jaar in Mongolie, China, Vietnam, Laos, Cambodia, Thailand, Nepal, Ladakh, Kyrgyzstan en Kenia. Binnenkort Suriname; en deze zomer zijn de kanshebbers Tadjikistan, Peru en West Canada. De reden waarom ik me in fotografie verdiep is om het verhaal van die reizen te kunnen vertellen. (zie www.effieweg.tk, eventueel doorklikken naar de foto's)

                      Voor dit gebruik wil ik het hele objectieven-aanbod vrolijk nuanceren.
                      Omwille van gewicht en kostprijs, maar ook wegens beperkt talent: Ik wil met 2 MAX 3 -betaalbare- vazen 'werken': max 2 zoompjes van +/-16 tot minimum 200. En op middellange termijn een een prime van 28 a 35. Ik ben geen pro, en heb niet die ambitie. De zoom hoeft niet bloedig lichtsterk te zijn, de landen waar we heengaan hebben meestal teveel licht dan te weinig.

                      Mijn vraag is dus niet: zijn er buiten de objectieven in mn eerste post nog erg veel modellen die buiten mn budget liggen. Wél: welke allround combinatie is de betere: (Pentax 16-45 met Sigma 50-200) tegenover Nikon 18-70 met een 50-200 (eventueel VR of 50-300). Welke alternatieven in dezelfde prijsklasse zijn eventueel nóg interessanter? het prijskaartje van de hele glasboel mag niet (ver) boven de 500€ uitkomen. Heel mooi dus als Nikkor een 10-500 heeft met lichtsterkte 1.1, of een 18-20 die zelf licht geeft, zulk spul ga ik toch niet kopen of meesleuren.

                      Maar Ik hou wel van fisheyes. En daar zit nu net het enige punt waar het (occasie) lensaanbod op termijn nog van pas kan komen. Ditte en die prime
                      http://www.effieweg.tk

                      Comment


                      • #12
                        Re: pentax-nikon-sigma choices: choices

                        Ik heb mijn K10D nog maar een maandje of 8. gekocht met 1 lens. Ik heb er nu al 10. Dus ik denk dat het wel meevalt om aan lenzen te geraken voor Pentax.

                        In het geval van de topicstarter zou ik 100% zeker voor de Pentax K10D met de 16-45 en 50-200 (pentax) gaan. De Pentax smc DA 10-17 fisheye is later hier de perfecte aanvulling op.

                        grts

                        Comment


                        • #13
                          Re: pentax-nikon-sigma choices: choices

                          Ik schiet nu bijna 2 jaar met een Pentax en heb die beperktheid van lenzen nog nooit gevoeld hoor... integendeel, heb meer lenzen dan goed voor me is.

                          Let wel op, ik koop vooral manuele lenzen. Op pentax kan je die met volledig automatische belichting gebruiken (wel manuele focus natuurlijk).
                          De 2dehands markt is hier overvol van, en je betaalt een pak minder dan voor het AF equivalent van gelijk welk merk.

                          Als je autofocus objectieven wilt, dan ga je evenveel betalen als Nikon, maar je gaat ze inderdaad sneller nieuw vinden dan tweedehands.

                          Maar onthou gewoon het woord: wiezoektievindt

                          Met de recente support van pentax voor HSM/SDM, hoe je het ook wil noemen, is de kans wel groot dat er wat meer autofocus lensjes op de 2dehands markt komen...

                          Tom
                          ~TDN
                          fotoblog: www.tdn9.be

                          Comment

                          Working...
                          X