Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic Lumix G Vario 100-400mm f/4.0-5.6 Asph. Mega OIS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panasonic Lumix G Vario 100-400mm f/4.0-5.6 Asph. Mega OIS

    Ik heb een vraag over de Panasonic Lumix G Vario 100-400mm f/4.0-5.6 Asph. Mega OIS

    Iemand ervaring met deze tele lens voor Olympus en Panasonic systeemcamera's?
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: Panasonic Lumix G Vario 100-400mm f/4.0-5.6 Asph. Mega OIS

    Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
    Ik heb een vraag over de Panasonic Lumix G Vario 100-400mm f/4.0-5.6 Asph. Mega OIS

    Iemand ervaring met deze tele lens voor Olympus en Panasonic systeemcamera's?
    Hier kan je alvast veel beelden terugvinden, getrokken met die lens....

    Photos taken with the Panasonic Leica DG Vario-Elmar 100-400mm f/4-6.3 ASPH. POWER O.I.S. Lens

    Comment


    • #3
      Re: Panasonic Lumix G Vario 100-400mm f/4.0-5.6 Asph. Mega OIS

      Ik heb de Panasonic Lumix G Vario 100-400mm f/4.0-5.6 Mega OIS !
      Ik gebruik die op een Panasonic GH5 tot volle tevredenheid. Door de cropfactor wordt dit een 200-800mm ! Onvoorstelbaar !
      De scherpte is voorbeeldig, zelfs op 400mm is die nog altijd voorbeeldig.

      De grote voordelen van dit objectief :
      1. De handelbaarheid. Ik werk ook met Nikon fullframe-camera's en met bv. een Nikon 300mm f/2.8. Een ongelooflijk objectief, maar zeer moeilijk te gebruiken uit de hand en bijzonder lastig om op wandelingen mee te nemen. Deze 100-400mm weegt een fractie van de 300mm ! Het objectief past in een klein rugzakje ! Je weet niet dat je het meehebt...
      2. Met dit objectief kan je zonder problemen uit de hand fotograferen, zelfs op 400mm (=800mm!). De samenwerking tussen de stabilisatie in het toestel (Pana GH5) en de stabilisatie in het objectief is onvoorstelbaar. Op 400mm kan je perfect kaderen en afdrukken.
      3. De scherpte is veel beter dan verwacht. Zelfs op 400mm kan je ongelooflijk fijne details scherp waarnemen.
      4. Het bereik is bijzonder aantrekkelijk - met één handelbaar objectief van 200 naar 800mm kunnen gaan is een onbetaalbare luxe !
      5. De in verhouding lage aankoopprijs. Akkoord, 1400 € is niet niks, maar in verhouding tot de vergelijkbare grote broers bijzonder voordelig...


      Is alles dan rozegeur en maneschijn ? Uiteraard niet :
      1. De relatief beperkte diafragma-opening. In vergelijking met de grote (en duurdere) broers verlies je één of twee stops licht. Dat is 's morgens en 's avonds een groot nadeel. Dit objectief presteert zeer goed op een heldere dag, in minder goede lichtomstandigheden moet je alles uit de 'technische kast' halen om goede foto's te schieten. Maar, eerlijk is eerlijk : het lukt !
      2. Ook door de beperkte diafragma-opening is het niet evident om foto's met weinig scherptediepte af te leveren. Boterzachte achtergronden (zoals bij de grote broers) zijn niet altijd evident. Dat is uiteraard ook te wijten aan de kleine sensor van de MFT-formaat !
      3. Sommige exemplaren van dit objectief zijn behoorlijk stroef bij het zoomen. Mijn objectief heeft daar niet echt last van. De locking-functie van het zoomen werkt echter niet efficiënt.


      Mijn besluit : ikzelf heb bijzonder lang getwijfeld om -a : een MFT-toestel en om -b: dit 100-400mm objectief aan te kopen. Hoewel ik een paar procenten kwaliteit moet inboeten, win ik ongelooflijk veel handelbaarheid en gebruiksgemak. Voor natuurfotografie 'on the go' is dit een "no-brainer" ! Dit objectief is een winner !
      En laat je niet vangen : veel eigenaars van 'superzware telelenzen' zullen altijd een beetje meewarig doen over deze lens. Weet dan dat zij slechts voor enkele procenten beter gerief hebben en dat de reactie dikwijls gestoeld is op het credo "mijn kind - schoon kind".
      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

      Comment


      • #4
        Re: Panasonic Lumix G Vario 100-400mm f/4.0-5.6 Asph. Mega OIS

        Volledig eens met Kariboe.
        We hebben ook een Olympus 300mm. Die is nog iets scherper en lichtsterker maar ook wat zwaarder. Bij slecht licht gaat die lens erop of ook als we extra moeite willen doen om het beste resultaat te krijgen. De omvang, gewicht en flexibiliteit van de Pana 100-400 zorgen er echter voor dat die toch net iets meer in dienst is de laatste tijd.
        Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
        Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

        Comment


        • #5
          Re: Panasonic Lumix G Vario 100-400mm f/4.0-5.6 Asph. Mega OIS

          Dank voor de info, daar kan ik wat mee.
          Is deze lens ook te gebruiken voor het fotograferen van insecten (minimale focus afstand)?
          www.dpix.nl event photography

          Comment


          • #6
            Re: Panasonic Lumix G Vario 100-400mm f/4.0-5.6 Asph. Mega OIS

            Je kan ze zeker gebruiken voor insecten. De minimale focusafstand ken ik niet uit het hoofd (kan het opzoeken maar dat kan jij ook) maar is heel kort voor een 100-400 lens. Toch gebruik ik de lens niet graag voor insecten. We fotograferen véél vlinders, sprinkhanen,... Daarvoor gaat de Olympus 40-150 (met 1.4 converter) er meestal op. Daarmee zijn de macro-foto's scherper, frisser,... mooier. Voor écht macrowerk (micro-vlinders, mini kevertjes,...) zijn er prima, niet te dure macrolenzen. Deze hebben echter veel minder mm dan bovengenoemde lenzen en zijn daardoor minder geschikt voor vliegerige en springerige diertjes.
            Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
            Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

            Comment


            • #7
              Re: Panasonic Lumix G Vario 100-400mm f/4.0-5.6 Asph. Mega OIS

              Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
              Dank voor de info, daar kan ik wat mee.
              Is deze lens ook te gebruiken voor het fotograferen van insecten (minimale focus afstand)?
              Inderdaad, de vergrotingsmaatstaf van dit objectief is best OK voor de grotere insecten zoals vlinders, libellen e.d.
              Ik zou het dan niet 'macrofotografie' noemen, maar 'close-up'. Ik dacht dat de kortste scherpstelafstand 1.30 meter bedraagt.
              Voor het kleine grut heb je een echt macro-objectief nodig.
              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

              Comment

              Working...
              X