Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude Canon FD objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Oude Canon FD objectieven

    Amai, vandaag nog eens serieus geluk gehad bij Grobet (en een beetje pech ook)

    Er was een aanbieding verschenen van allerlei uitzonderlijk FD gerief voor een bijna belachelijk lage prijs, de pech was dat er al wel wat verkocht was toen ik pakweg 20 min later daar stond, waaronder een F1 + vanalles erbij voor €199 waar ik niet direct interesse in had, behalve mss de 50mm die er ook bij zat, waar geen verdere info over stond, maar wellicht ook een f/1.2.
    En helaas ook de FD 85 mm F1.2 L S.S.C. voor €99

    Maar wat ik wel nog te pakken kreeg:

    FD 55 mm 1:1.2 S.S.C. die voor € 79 weg mocht, wat ze er echter niet bij hadden gezet was dat het de ASPHERICAL versie betreft die mss niet véél beter is, maar wel zo'n 4x zo veel waard is (als je benieuwd bent hoe veel zoek maar eens op ebay naar sold listings, het is gemiddeld zelfs meer dan die 85 blijkbaar )
    TS 35 mm S.S.C. voor €89: ook een vrij veel gezochte en gewaardeerde Tilt&Shift lens (met originele lederen hoes, wat wel handig is voor een lens waar vanalles uitsteekt).

    Beiden in prima (licht) gebruikte staat (en geen vergeeld glas, ondanks de radioactieve coating )!

    Verder nog een paar redelijk interessante lenzen laten liggen, waaronder de 50 F3.5 macro (€39) en de 24-35 F3.5 L (€69) die ik wel eens had willen testen, maar die 5 min later ook al weg was, ik denk dat de hele FD set binnen een uur de deur uit was!

    Tot mijn grote verbazing hadden ze bij Grobet nu gewoon adapters voor FD-FE (Sony A7) op voorraad, dik pluspunt voor hun, de B.I.G. adapter zelf lijkt me prima, zeker voor €35, wellicht voor nog veel minder online te vinden, maar ach, geef mij maar persoonlijke service, en toch al een pak goedkoper dan mijn eerdere 'domme' EF- en N- adapters die ik in België in winkels heb moeten bestellen voor +- €100.

    Het was al donker, maar doordat ze die adapter hadden kon ik de 1.2 uiteraard binnen direct even testen en op het eerste zicht heeft die een heel wat hoger contrast dan mijn Minolta Rokkor 58mm f/1.2 waardoor hij veel scherper lijkt, en dat denk ik ook is in het midden van het beeld, maar verder uit het center lijkt de Rokkor wat scherper, maar dat was wel bij scherpstelling in het midden van het beeld (en uit de hand), wellicht heeft die gewoon minder field curvature, morgen allemaal eens verder uittesten, samen met de TS
    Door het hogere contrast is hij in ieder geval nog makkelijker correct te focussen in de Sony zoeker, zelfs in het donker uit de hand zonder in te zoomen!
    Verder vind ik FD voorlopig wel een vrij lastig systeem om aan te sluiten, maar ach, dat nemen we er maar bij zeker
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

    Comment


    • #47
      Re: Oude Canon FD objectieven

      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      Net een Vivitar 28mm f2.8 FD vatting, op de kop getikt voor een prikje ... even afwachten, lens ziet er splinternieuw uit en is volgens de verkopen idd nooit gebruikt, komt in originele verpakking, eens zien of die de 20 € (+ verzending kiala LOL) waard is
      gechareld .. verkoper heeft geen flauw benul hoe een lens te testen op schimmel .. hij zet 'm op een body en neemt een paar fotos .. bugger ..

      Hoe krijg ik die lens open ? Ik krijg (voorlopig?) de naamring niet los .. heb al een ton dingen gelezen maar is mogelijk een splinternieuw exemplaar (idd !) voor de vuilnisbak ... de straf om blind te kopen !!(?)

      Comment


      • #48
        Re: Oude Canon FD objectieven

        Ai, das niet leuk.

        Ik heb meer sjans gehad. Net mn Russische Helios 44-2 aangekregen uit Litouwen. Echt in topstaat! Je ruikt de olie nog, dus die verkoper demonteert en smeert. Alles ziet er op eerste zicht netjes uit. Nu nog wachten op mn adapter om de lens echt te testen...

        Bij die Grobet kunt ge blijkbaar echt wel koopjes doen...

        Comment


        • #49
          Re: Oude Canon FD objectieven

          Hmm ... alhoewel ik geen ervaring heb met het probleem maar na lectuur van ettelijke (lees ontzettend véél) verhalen over "olie op de diafragma bladen, en hoe te herstellen", zou ik liever een objectief kopen dat niet naar olie ruikt LOL ! (.. en uiteraard zonder schimmel !! de straf voor blind vertrouwen !)

          Comment


          • #50
            Re: Oude Canon FD objectieven

            Klinkt idd erger dan het is. Diafragmabladen zijn netjes. Denk eerder dan de focus en diafragma ring zijn gesmeerd. Is iig in heel nette staat. Ken nog zo iemand uit het Leuvense die minolta's demonteert, reinigt en smeert en die zijn in betere staat dan wanneer ze uit het fabriek kwamen.

            Comment


            • #51
              Re: Oude Canon FD objectieven

              Kan je mij de coordinaten van die persoon eens doorgeven aub ? eventueel via PM ?

              Comment


              • #52
                Re: Oude Canon FD objectieven

                Van de helios of de minoltas?

                Comment


                • #53
                  Re: Oude Canon FD objectieven

                  Die van het Leuvense ;-)

                  Comment


                  • #54
                    Re: Oude Canon FD objectieven

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Kan er iemand mij vertellen of een Tamron lens met een "adaptall" makkelijk om te bouwen is naar een FD mount of eerder direct naar NEX misschien ... ? Ik heb al zitten lezen (heel goede info sites voor Tamron) en youtube filmpjes bekeken maar ik ken deze materie niet echt goed ....
                    De logica is om de "adaptall" er af te halen en te vervangen door een adaptall naar NEX .. ja toch ?
                    Is "adaptall" compatibel met "adaptall 2" ?
                    Hier veel info over Adaptall:

                    Comment


                    • #55
                      Re: Oude Canon FD objectieven

                      Dank u maar die heb ik een tijdje terug al gevonden

                      Comment


                      • #56
                        Re: Oude Canon FD objectieven

                        Wat betreft die Vivitar 28 mm zou ik er toch ook niet te veel geld insteken, afhankelijk van welke versie het is zijn het best wel goede lenzen, maar die €20 is wel zowat de normale prijs voor een perfect exemplaar denk ik. Ik heb de Komine versie 28mm f/2.8 Close Focus (serienummer beginnend met: 28xxxxx) ook voor die prijs gekocht, volledig nieuw in de doos bij Foto Video Spectrum Merksem. Wel leuk project om zelf wat mee te prutsen, of anders evt geld terugvragen wegens verborgen gebreken oid..
                        Wat betreft die russische lens: volgens mij ruiken die altijd naar olie, zeker de preset modellen, waar de diafragmabladen vaak ook geolied zijn, ze moeten toch niet héél snel kunnen openen en sluiten. Ik hou wel van die geur eigenlijk
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                        Comment


                        • #57
                          Re: Oude Canon FD objectieven

                          Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                          Wat betreft die russische lens: volgens mij ruiken die altijd naar olie, zeker de preset modellen, waar de diafragmabladen vaak ook geolied zijn, ze moeten toch niet héél snel kunnen openen en sluiten. Ik hou wel van die geur eigenlijk
                          Ah ok, weer wat bijgeleerd 👍

                          Comment


                          • #58
                            Re: Oude Canon FD objectieven

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            gechareld .. verkoper heeft geen flauw benul hoe een lens te testen op schimmel .. hij zet 'm op een body en neemt een paar fotos .. bugger ..

                            Hoe krijg ik die lens open ? Ik krijg (voorlopig?) de naamring niet los .. heb al een ton dingen gelezen maar is mogelijk een splinternieuw exemplaar (idd !) voor de vuilnisbak ... de straf om blind te kopen !!(?)
                            Als je bij een foto ziet dat er schimmel is moet het wel héééél erg zijn. Die naamringen zijn niet altijd even goed los te krijgen natuurlijk.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Oude Canon FD objectieven

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Als je bij een foto ziet dat er schimmel is moet het wel héééél erg zijn. Die naamringen zijn niet altijd even goed los te krijgen natuurlijk.
                              Ok .. globaal antwoord

                              Ik heb de lens open gekregen (volgens een youtube video'ke) maar ik denk dat mijn beide polsen gebroken zijn LOVL !!

                              Ok .. zoals op bijgevoegd schema .. de groepen 1 & 2 zijn makkelijk te demonteren (eens je die vervloekte naamring los krijgt) ... groep 3 zit vast in de body en moet met een speciale "spanner" via inkepingen in de lensgroep body losgevezen worden. Dat is duidelijk 2-ledig. Er zitten inkepingen in de externe ring en ook in de interne. Ik vermoed dat de ganse groep er uit schroeft en dat men dan die groep kan openen. Ik heb zo'n geen spanner en om daar nu voor één maal 40-50 € aan uit te geven ? ... maar die vervloekte schimmel zit dus tussen de lengroepen in (zie pijltjes), begrijpe wie kan !!

                              Een vuilnisbak operatie ? tenzij ik zo een spanner ding kan vinden en dan wat krassen kan maken op het achterste element of zo ..

                              .. en voor wie twijfelt of er schimmel in zit ... quick & dirty foto'tjes erbij ... op 2 nivos !!





                              Comment


                              • #60
                                Re: Oude Canon FD objectieven

                                Dat ziet er idd niet zo gezond uit, gelukkig zo te zien geen 'cemented lenses' in dat objectief, anders kon je er helemaal niet aan.

                                Even een paar eerste beeldjes met mijn nieuwe lenzen

                                TS 35mm 1:2.8 S.S.C.

                                Tilt:



                                Shift:



                                Heerlijk die grote elektronische zoeker met levels
                                Ps: Die kraan staat daar niet voor artistieke doeleinden zo gekaderd
                                Bijna geen perspectief vervorming dankzij de shift (volgende keer op statief normaal géén meer)! Wel duidelijk te zien dat het beeld wat verslechtert in de bovenste uiterste hoeken, maar dat is enkel bij +- maximum shift.

                                En nog een beeldje van de 55mm 1:1.2 S.S.C. ASPHERICAL op f/1.2:



                                Wel CA te zien tussen de takken, maar ook goed scherp in het midden en met vrij veel contrast voor f/1.2, en bij f/1.4 à 1.8 verdwijnt de CA al grotendeels.
                                Hier nog een echte marteltest, ook op 1.2 die hij volgens mij zeer goed doorstaat!

                                Alle beelden zijn onbewerkte jpg's zo uit de camera, enkel verkleind met faststone resizer (verscherping: 60, 0.2 px), ik hoop dat de beelden te zien zijn (was weer een gesukkel met de dropbox links) en volgens de nieuwe forumregels (1920px met balk?)
                                Als er een balk komt best even op klikken voor betere kwaliteit.
                                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                                Comment

                                Working...
                                X