Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude Canon FD objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Oude Canon FD objectieven

    Ik heb een beetje (nou ja, méér dan een beetje) afgehaakt voor de oude lenzen. Ik heb ondertussen een reeks vergelijkende tests gedaan met de Sony/Sigma lenzen die ik heb en ik vind qua kwaliteit geen echte meerwaarde behalve dan het, soms tijfelachtige, plezier van old-style te moeten fotograferen. (vooral in volle zon ! zelfs met de viewfinder)

    Het enige wat ik mij nog afvraag is of het, op nivo van macro, een verbetering kan zijn om een 35-105 mm te zoeken ipv een 35-70 mm bvb deze van Minolta. De macro vergrotingen zijn echter dezelfde voor beide lenzen dus ik weet niet of het sop de kool waard is omdat ik niet snap dat de vergrotingen dezelfde zijn alhoewel de minimale afstand voor de 2 lenzen maar 10cm verschilt. Intuitief zou ik dan zeggen dat de 105 positie méér beeldvullend zou moeten werken ..
    Uit miserie (Fotodiox adapter die niet werkt met de oudere Sigma 105mm macro 1:1) heb ik dan maar terug mijn stokoude Canon 400D body uit de kast gehaald. Nu pas merkt men dan dat technologie van 10 jaar oud toch wat "flaws" heeft

    Comment


    • Re: Oude Canon FD objectieven

      Ook nog eentje van de Jupiter 11 ben aangenaam verrast door de scherpte van deze 135mm lens

      Hier heb ik zelfs nog een extension tube ertussen voor close focus

      Comment


      • Re: Oude Canon FD objectieven

        Een trio van Oeverlibel

        Canon FD 50mm f/3.5


        Helios 44-2 58mm f/2


        MOG Primoplan 58mm f/1.9
        Last edited by Bobb; 23 mei 2016, 20:42. Reden: foutje gecorrigeerd

        Comment


        • Re: Oude Canon FD objectieven

          Amai, heel mooi, elk op zijn eigen manier!
          (*je bedoelt Primoplan ipv Primotar denk ik, dat is o.a. de 135mm)
          Alleen een klein beetje teleurgesteld dat er geen swirl te zien is bij de Helios, maar dat komt wsl door de afstand tussen onderwerp en achtergrond
          Ik heb een paar dagen geleden ook nog maar eens een Helios 44-2 bij gekocht op een rommelmarktje, met (uiteraard kapotte) Zenit-B, ik had er al wel een paar, maar voor €5 kun je toch geen mooie zebra lens laten liggen als je die nog niet hebt
          Hij was wel erg vuil en onder het vuil bleek dat er een hele hoop haarfijne krasjes op zowel front als rear glas zitten, mss heb ik er ook een paar veroorzaakt met kuisen, maar ben toch héél voorzichtig te werk gegaan, maar ik denk niet dat die heel veel invloed gaan hebben op de beeldkwaliteit en voor de rest is de focusring heerlijk soepel en alles in orde, nu alleen nog eens gebruiken, want dat komt er niet meer zo van sinds ik de FD reeks heb ontdekt..

          Ik moet wel echt eens op tijd naar plaatselijke rommelmarkten beginnen gaan, want deze zondag was 90% van de kraampjes zelfs al weg en toch nog een paar andere half interessante dingen zien liggen, maar voor de rest niks gekocht omdat mijn camera nog in herstelling is en ik toch graag even test of alles min of meer werkt, zelfs al kost het bijna niks.

          Vorige week had ik toevallig ook nog de Canon FD 50mm 1:1.4 SSC gekocht, hij stond eerst voor €39 aangeboden als
          Hele mooi Canon FD 50mm f1.4 s.s.c. met originele voor -en achterdop. Een zeer mooi exemplaar. Enkel de lamellen gaan niet open dicht.
          Ik vermoedde dat de eigenaar gewoon niet wist dat dat enkel werkt als de lens op een camera/adapter staat, maar na wat mailen bleek dat hij hem juist zelf had proberen te 'repareren' en daarbij een veertje was kwijtgespeeld..
          Uiteraard gingen er wel al de nodige alarmbellen af, maar ik heb dan €20 geboden en dat was direct goed, dus toch maar op gewaagd (door mijn moeder laten meebrengen omdat zij er toevallig vlakbij woont), eerst had hij al een lensdopje niet meegegeven (terwijl ik dat mee had ingecalculeerd om daarmee evt een deel van de prijs te kunnen recupereren als de lens waardeloos zou blijken)
          De lens zag er redelijk goed uit, maar al snel bleek dat de zilveren ring amper meer kon draaien en heel de mount nog maar met één schroefje vast zat, in een licht verwrongen schroefdraad dan nog bleek achteraf.
          Na wat gepruts heb ik de mount gelukkig terug volledig werkend gekregen (anders had ik hem wel terug gebracht) en met een paar donor-schroeven hangt alles terug stevig vast en het diafragma werkt tussen f/1.4 en +- f/5.6 door aan de sluitring op de adapter te draaien, maar hier kijk ik later nog wel eens naar als ik de lens heb kunnen testen.
          Er zit ook iets van vlekjes op een van de interne lenzen en een paar kleine krasjes op het frontglas, en de focusring krijgt ineens weerstand vlak voor oneindig en dat was niet/minder toen hij nog maar met één schroef vast zat, dus er is wsl toch meer aan de hand, al bij al behoorlijk slecht omschreven in de aanbieding dus!
          Maar als ik hem 'freelens' voor mijn 40D hou lijkt hij wel prima beelden te geven, en uiteindelijk zou ik hem toch alleen maar gebruiken wanneer ik mijn 55mm Asph niet wil riskeren, dus als de beeldkwaliteit nog in orde is op mijn A7 dan vind ik het al bij al nog wel een redelijke aankoop, maar toch weeral een zeer middelmatige ervaring met online kopen er bij.
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • Re: Oude Canon FD objectieven

            Thx

            Swirl is idd een beetje zoeken bij de Helios en in dit geval te veel afstand met achtergrond.

            Net ook nog de FD 100mm macro gekocht, want voor de insecten is het wat moeilijk isoleren met de 50mm. Jammer van de lamellen wel...als je een beetje het diafragma knijpt krijg je meteen die veelhoeken. Maar is wat meer gaan oefenen met focus stacking

            Comment


            • Re: Oude Canon FD objectieven

              De paar keer dat ik mijn vorige Helios lenzen heb gebruikt op mijn A7 kreeg ik er (ook) niet veel swirl uit eigenlijk, precies zelfs minder dan op mijn crop 40D, ik weet dat de sensor stack van de Sony bij sommige lenzen de field curvature kan benadrukken, mss is het bij de Helios net omgekeerd, ik zal er nog eens op uit moeten trekken met enkel mijn oost-Europese lenzen wanneer ik mijn camera terug heb, want in je foto op de vorige pagina komt die er blijkbaar toch wel uit
              Bij de libel zat je er idd behoorlijk dicht op met die 50mm lenzen, zeker met de macro, mss omdat het wat kouder is nu dat dat lukte, prachtig beestje trouwens!

              Ik ben echt wel fan van de Primoplan bokeh, vooral dat lichtgevend groen, heb jij toevallig ook een Pentacon 50 1.8? Ik heb de indruk dat die wsl dat effect het dichtste benadert van de lenzen die ik heb.
              Last edited by oermens; 23 mei 2016, 21:15.
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • Re: Oude Canon FD objectieven

                Pentacon komt idd het meest in de buurt

                Comment


                • Re: Oude Canon FD objectieven

                  Op Ebay schrik ik mij een bult van wat men durft te vragen voor een Canon FD/FL 35mm f/2.0 tot meer dan € 350,00!!!!
                  Zijn ze helemaal geworden?
                  De fotografie markt is bezig als een pudding in te zakken door de smartphone en dan zijn er van die clowns die zulke zotte prijzen durven te vragen.
                  Wil men nu echt de beginnende liefhebbers met alle geweld naar de smartphone doen grijpen?
                  Het heeft er alle schijn.
                  Nog geen vijf jaar geleden moest je bij Konijnenberg een nummer trekken en braafjes uw beurt af te wachten om bediend te worden, nu staan de verkopers er met hun duimen te draaien.
                  En ja, we verkopen minder dus laten we de prijzen maar verhogen, hopla.
                  Konijn is allang de goedkoopste niet meer.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • Re: Oude Canon FD objectieven

                    Idd, maar bij fotohandelshaven kan je soms wel is koopjes doen.
                    De 35mm f2 staat daar aan 150€. Ik heb daar mijn primoplan gekocht, op ebay vragen ze 4x zoveel

                    Comment


                    • Re: Oude Canon FD objectieven

                      Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht

                      Ik moet wel echt eens op tijd naar plaatselijke rommelmarkten beginnen gaan, want deze zondag was 90% van de kraampjes zelfs al weg en toch nog een paar andere half interessante dingen zien liggen, maar voor de rest niks gekocht omdat mijn camera nog in herstelling is en ik toch graag even test of alles min of meer werkt, zelfs al kost het bijna niks.
                      Beetje vreemd om mezelf te quoten, maar ik was nog eens aan het rondkijken op die site van fotohandelFshaven en kwam deze tegen: http://mkoptics.net/m/product_info.p...oducts_id=9863, volgens mij was dat een van de lensjes die ik daar heb laten liggen, wellicht had ik die kunnen kopen voor minder dan €5
                      Ik ben niet 100% zeker, maar het was geen gewone Domiplan, maar dacht dat het een lens van de zelfde 'klasse' was... miljaar, vergissing van een kleine €1000!

                      Edit: het is http://www.fotohandeldelfshaven.nl/, wat een onmogelijk woord om te onthouden of typen is me dat
                      Last edited by oermens; 25 mei 2016, 17:44.
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • Re: Oude Canon FD objectieven

                        Ik kwam nog een erg interessante site tegen toen ik naar wat beelden van de Domiron zocht: http://sesyfl.tistory.com/category/M...%20f2.0?page=0

                        Nadeel is dat de meeste pagina's enorm groot zijn en bij mij erg traag laden, maar ik vind het wel mooie foto's met een hele hoop interessante lenzen (menu links), ik heb het niet direct ergens gelezen (met vertaling), maar denk wel dat ze relatief hard bewerkt zijn qua contrast en kleuren.

                        Voor de minder geduldigen onder ons: dit is wsl de snelste pagina om eerst te openen omdat er het minste foto's op staan: http://sesyfl.tistory.com/category/PENTACON
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                        Comment


                        • Re: Oude Canon FD objectieven

                          Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                          Beetje vreemd om mezelf te quoten, maar ik was nog eens aan het rondkijken op die site van fotohandelFshaven en kwam deze tegen: http://mkoptics.net/m/product_info.p...oducts_id=9863, volgens mij was dat een van de lensjes die ik daar heb laten liggen, wellicht had ik die kunnen kopen voor minder dan €5
                          Ik ben niet 100% zeker, maar het was geen gewone Domiplan, maar dacht dat het een lens van de zelfde 'klasse' was... miljaar, vergissing van een kleine €1000!

                          Edit: het is http://www.fotohandeldelfshaven.nl/, wat een onmogelijk woord om te onthouden of typen is me dat
                          Ja wablief zeg, € 750,00 voor een lens met zoveel gebreken.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • Re: Oude Canon FD objectieven

                            Collector items he 😉

                            Comment


                            • Re: Oude Canon FD objectieven

                              Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                              Ja wablief zeg, € 750,00 voor een lens met zoveel gebreken.
                              Ik weet niet of je dat specifieke exemplaar bedoelt, of de lens in het algemeen, maar ik geef je in beide gevallen wel gelijk
                              Op zich vind ik de beelden nog wel interessant, maar geen 750-euro-interessant.
                              Die lens had ik echt eens snel proberen te verkopen wsl, zeker omdat ik toch geen Exakta adapter heb.

                              Of mss zou ik toch een adapter kopen, uiteindelijk verkoop je die makkelijk mee.. En zo heb je dan weer een extra lens..
                              Maar helaas niet dus.
                              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                              Comment


                              • Re: Oude Canon FD objectieven

                                Als je die kon kopen voor minder dan 5 euro begrijp ik toch ni da je die laat liggen...
                                Ben al blij da ik een 50mm Trioplan heb gevonden voor 85€

                                Comment

                                Working...
                                X