Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude Canon FD objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Oude Canon FD objectieven

    Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
    Die andere lens was inderdaad de Jupiter 11 - 4 en daarvan had hij de gewone uitvoering en de rangefinder uitvoering, allebei in aluminium uitvoering want ze zijn ook te krijgen als zwart.
    Maar waar ik zo stom verbaasd van was, was de helderheid van het glas en inderdaad die heerlijke coating.
    En de Jupiler 11-4 staat nu op mijn verlanglijstje want dit is mijn favoriete brandpunt en die Jup 11-4 zeker gezien dat superieur Bokeh.
    Mooi genomen foto trouwens van het Hallerbos.
    Die onscherpte - scherpte - onscherpte heb je hier super geïllustreerd.
    Een JUPILER 11-4 ??? Als dat maar goed komt

    Comment


    • Re: Oude Canon FD objectieven

      Interessant die Jupiter! Net ook maar is ene gekocht, 50 euro fully serviced. Ben nieuwsgierig...

      Gisteren ook nog wat met de Helios gespeeld in een blauw bos
      Last edited by Bobb; 25 april 2016, 12:47.

      Comment


      • Re: Oude Canon FD objectieven

        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
        Een JUPILER 11-4 ??? Als dat maar goed komt
        't Ja, ge ziet wat geestrijke drank kan veroorzaken hé.
        Dus bij deze is het Jupiter met de T van bierkan.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • Re: Oude Canon FD objectieven

          Wat heeft deze u gekost Bobb?
          je hebt twee soorten:

          Dit is de normale:



          Dit is de zwarte uitvoering ervan:



          En dit is de rangefinder uitvoering:



          En er zijn er nog hoor. De twee eerste cijfers van het serienummer is het bouwjaar.
          Vergeten te vermelden dat de diafragmaring traploos is, er zijn dus geen 'klikjes' voelbaar.
          Last edited by Red Falcon; 25 april 2016, 13:04.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • Re: Oude Canon FD objectieven

            De zilveren preset uit '65. Lijkt op jouw eerste foto, maar dan de preset versie. 57 dollar all-in (verzending en M39-M42 adapter) uit Oekraine.

            Comment


            • Re: Oude Canon FD objectieven

              Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
              Haha, klopt en dan heb je het nog niet over de geur van russische olie gehad! Enkele van mijn russische lenzen zaten in zo'n harde plastieken (of bakelieten?) goed afgesloten koker en die geur heeft echt iets speciaals



              En to slot nog een eerste beeld van mijn uitstap naar het Hallerbos vorige week, met de 35mm TS 1:2.8 SSC:


              DSC02278_1920px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr

              Ps: ze mochten daar staan van de (overigens zeer vriendelijke) boswachter, of het werd in ieder geval gedoogd, zo lang je maar zeker niet op de voorjaarsbloeiers gaat staan.
              Het was een groep fotografen uit Hongarije die speciaal hiervoor (en voor Brugge) naar hier waren gekomen voor enkele dagen.
              Is deze foto nabewerkt op een of andere manier ? want die foto heeft een curieuze optische (lens?)anomalie ...

              Comment


              • Re: Oude Canon FD objectieven

                Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                ...
                Die onscherpte - scherpte - onscherpte heb je hier super geïllustreerd.
                ... maar daar is IMHO een serieuze scherf af ...

                Comment


                • Re: Oude Canon FD objectieven

                  Dit is een 35 mm TS (tilt en shift).
                  En hij heeft zijn tilt gebruikt,vandaar de wazige voor- en achtergrond.

                  Comment


                  • Re: Oude Canon FD objectieven



                    De Jupiter 11/4 Fatboy M42 (1970) is een schitterende lens.

                    Comment


                    • Re: Oude Canon FD objectieven

                      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                      Dit is een 35 mm TS (tilt en shift).
                      En hij heeft zijn tilt gebruikt,vandaar de wazige voor- en achtergrond.
                      ah I see ... weird ! .. enkel een beperkte min of meer ovale zone is in focus ... en dan nog "slecht" optisch gecadreerd, niet echt mijn ding, voor mij komt dit als onnatuurlijk over vandaar ook mijn verbazing

                      Comment


                      • Re: Oude Canon FD objectieven

                        Bedankt LG, en laat dat Jupke smaken!

                        Bob: is dat gewoon de Helios 44 of de 40? Goeie swirl in ieder geval.

                        Klopt demuro, dit is uiteraard niet met een gsm app gedaan ofzo (dan had ik dat wel vermeld) maar met mijn TS lens dus, het stond er trouwens boven

                        Hahaha regulus, na de resize nochtans enkel de normale usm met 0.3px 35% toegepast en deze keer ook 1% contrast toegevoegd en 15% saturatie!

                        Edit:
                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        ah I see ... weird ! .. enkel een beperkte min of meer ovale zone is in focus ... en dan nog "slecht" optisch gecadreerd, niet echt mijn ding, voor mij komt dit als onnatuurlijk over vandaar ook mijn verbazing
                        Dat is natuurlijk je goed recht om dat te vinden (en onnatuurlijk is het alleszins dat zal niemand ontkennen), maar interessanter is om dan ipv te zeggen ""slecht" optisch gecadreerd" hoe jij het gedaan zou hebben, ik heb nog steeds niet veel echte foto's van jou gezien trouwens..

                        Ik vond hem vooral grappig hoe ze daar allemaal staan met hun lange lenzen, precies tijdens een sportevent of aan't wachten tot een of andere vip voorbij komt, maar ze waren net als ik enkel op het licht aan het wachten
                        De voorgrond bokeh komt wat harder over dan normaal omdat dat in dit geval de normale achtergrond bokeh is, door de maximum tilt is dat hier omgedraaid, maar zonder tilt komt een foto als dit helemaal niet over, dan verdwijnen ze gewoon in het bos, of je moet met een lange tele werken, maar dan krijg je in een bos nooit zo'n groep mensen er op.
                        Ik heb hier gekozen om alle mensen scherp te krijgen en voor de rest zo weinig mogelijk, denk niet dat er andere oplossingen voor zijn dan zoals hier dus voor mij is de opzet geslaagd, maar dat dat niet iedereen zijn ding is is logisch, maar ik denk dat je eens aan de manier van commentaar geven moet werken, je wekt erg vaak (wellicht ongewild) ergernis op bij mij en wsl ook bij anderen, vaak dan nog uit eigen onwetendheid (denk aan de discussie met de 'vierkante' zonnekap bvb)..

                        Nog een paar beelden met deze lens:

                        Eerste zonder t/s:

                        DSC02412_1920px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr

                        +-Zelfde beeld met tilt:

                        DSC02413_1920px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr

                        2 onderwerpen op verschillende afstand scherp:

                        DSC02456_1920px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr

                        Heel speciale diafragmavorm trouwens vanaf ~f/8:

                        DSC02239_1920px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr

                        Heerlijke lens vind ik, wel niet zo goedkoop (+- €500 lijkt de gemiddelde prijs zowat) en iets minder scherp dan de gewone FD 35mm lenzen: http://phillipreeve.net/blog/shootou...d-35mm-lenses/
                        Wat niet onlogisch is, deze lens is vergelijkbaar ontwikkeld als een extreme breedhoeklens voor middenformaat en dus veel moeilijker te corrigeren, ik denk wel dat mijn hoeken zonder t/s iets beter zijn dan zijn exemplaar, maar het hele beeld is net een tikje minder scherp dan veel andere lenzen, maar op normale kijkgroottes zijn de beelden perfect en met wat nabewerking ook op 100%.

                        Analoog waren dit wel een erg moeilijke lenzen om te leren gebruiken denk ik en dan wsl echt enkel op statief bruikbaar, nu met de elektronische zoeker en focus peaking is het wel doenbaar uit de hand, maar om het echt perfect te krijgen is een statief wsl wel aan te raden.
                        Last edited by oermens; 25 april 2016, 16:19.
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                        Comment


                        • Re: Oude Canon FD objectieven

                          De originele 44-2. De 40-2 spreekt nochtans ook wel aan [emoji39] maar te duur voor wat het is. Heb nog wat andere dingen op mn verlanglijstje staan.

                          Comment


                          • Oude Canon FD objectieven

                            Net toch ook maar toegegeven aan de Jupiter 8 prachtig gepolijst exemplaar gevonden hier http://www.benl.ebay.be/usr/gloryukr...53.m1438.l2754

                            Prijs/kwaliteit het dichts dat ik bij een Trioplan bokeh zal geraken [emoji6]
                            Last edited by Bobb; 30 april 2016, 20:26.

                            Comment


                            • Re: Oude Canon FD objectieven

                              Mooie lens en die verkoper lijkt me best redelijk van prijzen!

                              Maar ik vrees dat je wel teleurgesteld gaat zijn wat bokeh betreft, deze lens lijkt me wat dat betreft eerlijk gezegd bijna het tegenovergestelde van de trioplan, heel zachte bokeh ipv bubbels?

                              Trioplan en andere lenzen die zo'n bokeh geven: http://forum.mflenses.com/lens-with-...-8-t69119.html

                              Jupiter-8: http://forum.mflenses.com/spring-wit...-8-t74787.html

                              Een van mijn 'no-name' zoomlenzen geeft ook een redelijk bokeh bubbel effect op sommige focuslengtes als ik me goed herinner (trouwens gewoon een teken van over- of ondergecorrigeerde sferische aberraties), maar ik weet niet meer juist welke, zal hem nog eens terug proberen op te zoeken.
                              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                              Comment


                              • Re: Oude Canon FD objectieven

                                We zien wel [emoji6] ik heb er vertrouwen in dat het wel goed zit en anders heb ik er een mooie prime bij

                                Comment

                                Working...
                                X