Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opzoek naar een goede standaard lens voor mijn nieuwe Canon 7D mark II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opzoek naar een goede standaard lens voor mijn nieuwe Canon 7D mark II

    Hallo,

    Ik ben redelijk nieuw hier. Ik ben ongeveer 3 jaar met basis fotografie bezig en nu bezig met cursus via avondonderwijs
    en ben op zoek naar een beetje goede raad.
    Ik ben sinds enkele weken overgestapt van mijn oude canon 600D naar de canon 7D mark II.
    Voorlopig gebruik ik als standaard lens een EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM omdat ik die op de 600D ook gebruikte.
    Nu zou ik graag een stapje hoger gaan en een iets lichtgevoeligere lens aanschaffen.
    Zelf had ik aan een EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM.
    Heeft er iemand een ander idee?

  • #2
    Re: opzoek naar een goede standaard lens voor mijn nieuwe Canon 7D mark II

    Dat je een cursus volgt is leuk om weten (en vooral ook nuttig voor jezelf) maar als je graag raad wil om een lens te kopen, zou het wel heel interessant zijn als je aan zou geven wat je bij voorkeur wil fotograferen.
    Als je vaak indoor fotografeert heb je wellicht nood aan een snelle lens, als je voornamelijk landschappen fotografeert dan hoeft dat mijns inziens niet. Of eerder straatfotografie, of wildlife ? Of gaat je voorkeur naar macro ?
    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

    Comment


    • #3
      Re: opzoek naar een goede standaard lens voor mijn nieuwe Canon 7D mark II

      Ik kan deze keuze niet volgen.... bekijk dus eerst hoe je objectieven in bereik wilt opbouwen... in relatie tot welke beelden je wilt gaan maken - welk genre fotografie -

      Comment


      • #4
        Re: opzoek naar een goede standaard lens voor mijn nieuwe Canon 7D mark II

        Bedankt al voor jullie antwoord.
        Ik zou de nieuwe lens meer voor landschapsfotografie willen gebruiken.
        Voor macro heb ik reeds een EF 100mm f/2.8 L en verder heb ik nog een EF 50mm f/1.8 maar die gebruik ik niet veel.

        Comment


        • #5
          Re: opzoek naar een goede standaard lens voor mijn nieuwe Canon 7D mark II

          Kijk dan naar een 16-35 en misschien is een tele ergens in de range 100-400mm ook wel interessant voor het landschap

          Comment


          • #6
            Re: opzoek naar een goede standaard lens voor mijn nieuwe Canon 7D mark II

            Hallo,

            de EF-S 17-55 2.8 is een hele goeie EF-S lens. Alleszins beter dan de EF-S 17-85. Maar voor landschappen schiet die nog altijd te kort.

            Ikzelf heb voor de brede kant een EF-S 10-22 bijgekocht - die komt kwa bereik overeen met de 16-35 in full frame.

            let wel, met de 17-55 verlies je een deeltje van de dichtbije tele. Je kan best dus eens door je bestaande foto's lopen en kijken welk percentage van de foto's voorbij 55 mm genomen zijn. Via exiftool kan dit o.a.

            M.v.g.
            twdigit.

            PS. zelf heb ik mijn kapotte 17-85 vervangen door de 15-85 omdat ik toch redelijk wat van het telebereik gebruik.
            EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
            EOS 10 Glas 28-105 70-210

            Comment


            • #7
              Re: opzoek naar een goede standaard lens voor mijn nieuwe Canon 7D mark II

              Oorspronkelijk geplaatst door Minpe Bekijk bericht
              Hallo,

              Ik ben redelijk nieuw hier. Ik ben ongeveer 3 jaar met basis fotografie bezig en nu bezig met cursus via avondonderwijs
              en ben op zoek naar een beetje goede raad.
              Ik ben sinds enkele weken overgestapt van mijn oude canon 600D naar de canon 7D mark II.
              Voorlopig gebruik ik als standaard lens een EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM omdat ik die op de 600D ook gebruikte.
              Nu zou ik graag een stapje hoger gaan en een iets lichtgevoeligere lens aanschaffen.
              Zelf had ik aan een EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM.
              Heeft er iemand een ander idee?
              Een veel betere standaardlens is de Canon EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM (699 euro)

              Alleen, voor dat geld koop je een lichtsterkere Sigma 17-50mm F/2.8 EX DC OS (399 euro) + een Canon 10-18 IS STM (249 euro) of een leuk statief ....

              Eigenlijk een beetje zonde van die 7D mark II.

              Tokina AT-X F4 12-24 mm PRO DX II + Tamron 24-70 2.8 VC + Canon 70-200 II 2.8 IS ... dat zou een leuk trio zijn.
              Last edited by Empe; 6 maart 2016, 22:46.

              Comment


              • #8
                Re: opzoek naar een goede standaard lens voor mijn nieuwe Canon 7D mark II

                Bedankt voor je antwoord Empe maar waarom zonde van de 7D m2?
                Is het niet zo dat merk eigen lenzen scherper zijn?


                Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Re: opzoek naar een goede standaard lens voor mijn nieuwe Canon 7D mark II

                  Oorspronkelijk geplaatst door Minpe Bekijk bericht
                  Bedankt voor je antwoord Empe maar waarom zonde van de 7D m2?
                  Ach, trek het je niet aan, het is maar mijn mening, mijn gevoel. Een 7DII lijkt mij meer iets voor snelle sporten, aktie, vogels in vlucht, ... we weten niet waar jij je voorkeur legt.

                  Is het niet zo dat merk eigen lenzen scherper zijn?
                  Niet noodzakelijk. Wel altijd veilig om op een goede Canon de goede Canon te zetten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: opzoek naar een goede standaard lens voor mijn nieuwe Canon 7D mark II

                    Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat ik juist wil. Wat macro, wat stadsfotografie en wat landschapsfotografie en dieren. Wat ik vooral niet ga trekken zijn portretten.


                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                    Comment


                    • #11
                      Re: opzoek naar een goede standaard lens voor mijn nieuwe Canon 7D mark II

                      Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                      Een veel betere standaardlens is de Canon EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM (699 euro)

                      Alleen, voor dat geld koop je een lichtsterkere Sigma 17-50mm F/2.8 EX DC OS (399 euro) + een Canon 10-18 IS STM (249 euro) of een leuk statief ....

                      Eigenlijk een beetje zonde van die 7D mark II.

                      Tokina AT-X F4 12-24 mm PRO DX II + Tamron 24-70 2.8 VC + Canon 70-200 II 2.8 IS ... dat zou een leuk trio zijn.
                      Als je maar één lens kan kopen misschien wel, maar dan heb je vis noch vlees.

                      De 17-55 is f/2.8 over heel het bereik, wat een behoorlijk verschil maakt.
                      Nog altijd veruit de beste standaard lens voor een Canon crop, en bovendien, omdat binnenkort de laatste lezer op dit forum het nodig vindt om een FF te kopen, zeer betaalbaar tweedehands (aan de prijs van een nieuwe Sigma, die daar ver achter komt).
                      Voor wat je uitspaart tov de € 699 van hierboven koop je een inderdaad tweedehands UWA 10-22 of nog beter een nieuwe 10-18 erbij.

                      Als je de snelheid van de 7D II echt niet nodig hebt zijn er ondertussen crops met een betere sensor, of dezelfde voor minder geld.

                      PS: een statief is geen onmisbare uitrusting meer, hiervoor moet je niet uitsparen op lenzen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: opzoek naar een goede standaard lens voor mijn nieuwe Canon 7D mark II

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        7
                        Nog altijd veruit de beste standaard lens voor een Canon crop, en bovendien, omdat binnenkort de laatste lezer op dit forum het nodig vindt om een FF te kopen, zeer betaalbaar tweedehands (aan de prijs van een nieuwe Sigma, die daar ver achter komt).
                        De Sigma die ver achter de Canon 17-55 komt ???



                        Die 760D is een bewust keuze, want op de 7DII scoren al die lenzen slechter bij die technische tests. Vandaar mijn dubbel gevoel bij de keuze voor een 7DII als je die niet echt gaat gebruiken waarvoor die heel geschikt is (aktie).

                        Voor landschapsfotografie ben je prima af met een 70D of een 760D en die zijn in staat tot net iets beter resultaat in combinatie met een 17-55 2.8 of een Sigma 17-50 2.8.

                        En de 15-85 moet ook al niet onderdoen qua scherpte, wel qua lichtsterkte ... maar voor landschapfotografie of stedenbezoek, soit, alles overdag ... is dat een prima all round standaardlens.

                        Een statief hoeft geen noodzaak te zijn, wel een extra hulpmiddel als je bij bepaalde landschappen wat wil werken met langere sluitertijden.
                        Last edited by Empe; 8 maart 2016, 00:54.

                        Comment


                        • #13
                          Re: opzoek naar een goede standaard lens voor mijn nieuwe Canon 7D mark II

                          Ik zie dezelfde scherpte (10 P-Mpix).
                          Voor zover de ene op 21mm en de andere op 35mm mogen vergeleken worden.
                          Canon heeft veel gelijker verdeelde scherpte op f/2.8, dat is wat telt, op f/5.6 zijn alle lenzen scherp.

                          Dat de scherpstelring van de Sigma meedraait bij AF vind ik voor een lens met die ambities nogal zwak.

                          Mogelijk probleem bij de Canon is dat het diafragma kan blijven hangen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: opzoek naar een goede standaard lens voor mijn nieuwe Canon 7D mark II

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Ik zie dezelfde scherpte (10 P-Mpix).
                            Voor zover de ene op 21mm en de andere op 35mm mogen vergeleken worden.
                            Niet alles op een hoopje gooien aub.
                            De ranking van de lens is gebaseerd op alle tests, niet enkel scherpte. Brandpuntafstand waar een lens onder welbepaalde omstandigheden best presteert zal altijd variëren, heeft niets met de P-Mpix notering.

                            Die P-Mpix geeft niet zozeer de scherpte weer, het toont wel het verlies aan detail/scherpte tov. wat de sensor zou kunnen geven. Je kan dan zien hoeveel verlies er is als je dezelfde lens op 2 verschillende camera's zet met overeenkomende megapixel sensor.
                            Bijvoorbeeld een Canon 17-55 2.8 op een 70D (20.2 mp sensor) en op een 7DII (20.2 mp sensor)

                            Je zal dan zien dat op een 70D men dan van 20.2 mp terugvalt naar 11 P-Mpix en op een 7DII valt men terug naar 9 P-Mpix. Maw. de combinatie met de 70D levert betere prestatie, want minder detail verlies. Maar toch ruim 50 % verlies. Top zou zijn dat een combinatie camera + lens ZERO verlies zou hebben ... er zijn combinaties die sterk in die buurt komen, neem de Zeis Otus 85 mm op een Canon 5DIII : sensor met 22.3 MP en de P-mix waarde van 21, maw. zowat een perfekte combinatie.



                            Omdat er telkens nieuwe camera's verschijnen met alsmaar meer megapixel sensors, komen de oudere lenzen meer en meer te kort, vandaar ook upgrades in toplenzen (zie de Canon L lenzen 24-70 en 70-200 bv.)
                            En andersom werkt dat ook : lenzen met een goede reputatie verliezen van hun pluimen op de recentere hoge megapixel camera's.



                            Canon heeft veel gelijker verdeelde scherpte op f/2.8, dat is wat telt, op f/5.6 zijn alle lenzen scherp.
                            Straf.

                            Dat de scherpstelring van de Sigma meedraait bij AF vind ik voor een lens met die ambities nogal zwak.
                            Tja .... als je daarvoor 300 euro extra wil betalen ... doen !
                            Last edited by Empe; 8 maart 2016, 12:35.

                            Comment

                            Working...
                            X