Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opbouw lenzenset

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opbouw lenzenset

    Ik ben nu toch al wel een paar jaren bezig met fotografie, volg nu ook lessen. Zeg maar startende hobbyfotograaf. Lenzenset vooral opgebouwd rond crop Canon camera. Nu sinds 2 jaar een 90D camera en in bezit van lenzen Canon EFS 10-18; Sigma 18-35 1.8; Canon 55-250 en Canon EF 100-400L II.

    Ben nu op zoek naar een lichtsterke portretlens (Sigma 50 mm art f1.4?). EFS lenzen koop ik niet meer want de kans zit er wel in dat ik binnen een paar jaar een mirrorless, zeg maar R6 zal kopen. Waarbij ik de eerste drie lenzen dus niet meer kan inzetten. Hoe dergelijke overgang best aanpakken? Heeft het zin om nu nog EF lenzen te gaan kopen die ik op mijn 90D kan gebruiken een tweetal jaar bv. of toch slimmer om te wachten en eerst die camera te kopen en dan een RF lenzenset uitbouwen? Ik zie op internet toch velen die hun EF lenzenset van de hand doen.

  • #2
    Re: Opbouw lenzenset

    Geld dat je zou besteden aan lenzen: vast zetten en dan een nieuwe R-set kopen of een set 2de hands EF's aanschaffen, de hele goede, en verder je hele leven met een adapter werken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Opbouw lenzenset

      Het is niet zo dom om EF lenzen te gaan kopen nog.
      Mits wat zoeken kan je tweedehands erg goede zaakjes doen nu.
      Reden is idd dat veel overstappen naar de systeemtoestellen.

      Ik ben een matig voorstander van de systeemtoestellen. Het is me bekend welke voor en nadelen er aan vast hangen.
      Voor mij hoeft het voorlopig niet om over te stappen.
      Ik kan prima alle productie halen met de DSLR.

      Moet je zelf over oordelen of dat voor jou ook zo is.
      Je kan desgevallend er nog vele jaren van genieten en idd lenzen overnemen als je ooit gaat overstappen.
      Die adapter er tussen is niet echt een nadeel.

      Comment


      • #4
        Re: Opbouw lenzenset

        Oorspronkelijk geplaatst door gvw Bekijk bericht
        EFS lenzen koop ik niet meer want de kans zit er wel in dat ik binnen een paar jaar een mirrorless, zeg maar R6 zal kopen. Waarbij ik de eerste drie lenzen dus niet meer kan inzetten. Hoe dergelijke overgang best aanpakken? Heeft het zin om nu nog EF lenzen te gaan kopen die ik op mijn 90D kan gebruiken een tweetal jaar bv.
        De adapter van de Canon EOS R reeks kan ook EFS lenzen aan.
        Zelf gebruik ik mijn oude canon EF-s 18-200mm op de EOS R, wat dan mijn config is voor familiereisjes en uitstappen. Licht en een grote range.
        OK je verliest aan resolutie, de EOS R heeft dan nog 12 megapixel over wat voor vakantiekiekjes meer dan voldoende is.
        Je gaat wel moeten nakijken of je EF-s lenzen compatibel zijn, ik heb bvb mijn Tamron 150-600 weg gedaan omdat die niet met de EOS R compatibel is (gaf foutmeldingen).
        Rudy,

        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

        Comment


        • #5
          Re: Opbouw lenzenset

          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
          ...
          Je gaat wel moeten nakijken of je EF-s lenzen compatibel zijn, ik heb bvb mijn Tamron 150-600 weg gedaan omdat die niet met de EOS R compatibel is (gaf foutmeldingen).
          Was er voor die lens geen update beschikbaar?

          Comment


          • #6
            Re: Opbouw lenzenset

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
            De adapter van de Canon EOS R reeks kan ook EFS lenzen aan.
            Zelf gebruik ik mijn oude canon EF-s 18-200mm op de EOS R, wat dan mijn config is voor familiereisjes en uitstappen. Licht en een grote range.
            OK je verliest aan resolutie, de EOS R heeft dan nog 12 megapixel over wat voor vakantiekiekjes meer dan voldoende is.
            Je gaat wel moeten nakijken of je EF-s lenzen compatibel zijn, ik heb bvb mijn Tamron 150-600 weg gedaan omdat die niet met de EOS R compatibel is (gaf foutmeldingen).
            Dus als ik het goed begrijp heeft een FF systeemcamera geen zwarte randen ivm kleiner beeld door de APS-C lenzen. Beeld wordt uitvergroot en verliest aan resolutie? Dat zou de overgang wat geleidelijker aan kunnen laten verlopen. In ieder geval zit ik nu te kijken naar een SIGMA 50 mm 1.4 art als portretlens/straatfotografie op mijn Canon 90D. Iemand ervaring mee? Ik heb al de Sigma 18-35 1.8 en vindt het een fantastische lens, hou van de bouw, design van die lens. Alhoewel mijn verstand zegt, blijf bij het merk van je camera...

            Comment


            • #7
              Re: Opbouw lenzenset

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Was er voor die lens geen update beschikbaar?
              Ja die volgens de invoerder niets kost, maar gezien ik die via Kamera Express kocht moet die naar een labo in NL en wat het gaat kosten dat wisten ze niet bij Kamera Express.
              Dus een blanco cheque voor een lens van 8 jaar. Heb ze voor een goede prijs kunnen verkopen.

              Oorspronkelijk geplaatst door gvw Bekijk bericht
              Dus als ik het goed begrijp heeft een FF systeemcamera geen zwarte randen ivm kleiner beeld door de APS-C lenzen. Beeld wordt uitvergroot en verliest aan resolutie? Dat zou de overgang wat geleidelijker aan kunnen laten verlopen. In ieder geval zit ik nu te kijken naar een SIGMA 50 mm 1.4 art als portretlens/straatfotografie op mijn Canon 90D. Iemand ervaring mee? Ik heb al de Sigma 18-35 1.8 en vindt het een fantastische lens, hou van de bouw, design van die lens. Alhoewel mijn verstand zegt, blijf bij het merk van je camera...
              Als je een EF-s lens via een adapter op je EOS R zet dan gaat die een kleinere zone op de sensor gebruiken, vergelijkbaar met een crop sensor.
              In mijn geval met de EOS R wordt de 30 Megapixel een 12 Mpixel bij gebruik van EF-s lenzen. M.a.w. 60% van de sensor wordt niet gebruikt.
              Rudy,

              Hier vind je meer Astrofotografie werk.

              Comment


              • #8
                Re: Opbouw lenzenset

                Qua portretlens denk ik dat je zeker niet kan misdoen met een sigma 50mm 1.4 art, prachtlens die ikzelf ook bezit!

                Als je al weet dat je uiteindelijk naar fullframe zal overschakelen is het idd slim dit mee te laten bepalen in je lenskeuzes!

                Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Opbouw lenzenset

                  50mm is eigenlijk nooit een slechte keuze.
                  Ik heb daar ook jaren mee gewerkt.

                  Alhoewel ik meer fan ben van 35mm.
                  Zeker op APS is die meer ruim inzetbaar. En ook erg prettige beeldhoek op kleinbeeld FF later.
                  Denk maar aan beelden maken in kleine woonkamers. Ben je beter af met lichte breedhoek zoals 35mm.

                  Comment

                  Working...
                  X