Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

    De laatste 3 jaar gebruikte ik een SAMSUNG NX10 met een 1:3.5-5.6 18-55mm OIS en een 1:4-5.6 50-200mm ED OIS lenzen maar was soms niet tevreden met de scherpte van de foto's. Laatst ging ik in op een Nikon kit aanbod zijnde de 3200 met AF-S NIKKOR 18-55mm 1:3.5-5.6G + de AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED, allebei VR lenzen.
    Na een 200-tal experimentele foto's gemaakt te hebben blijf ik op mijn honger zitten! Ik had gehoopt dat de foto's nu een stuk scherper zouden zijn...
    Wat is nu de oorzaak? De body of de lenzen? Heb ik "te goedkoop" aangekocht? En daarboven spijt het mij nu ook al terug met 2 lenzen te zitten in plaats van een meer "allround" lens.

    Hopelijk kan iemand hier mij DE oplossing voorstellen...

  • #2
    Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

    Oorzaak zit hem bij jou lenzen.
    U werkt met de bijgeleverde Kit lenzen, en denk dat daar het struikelblok zit.
    Vaak zit het probleem niet bij de body maar de lens.
    Bv de duurdere d7000 met een 18-55 kitlens zal minder beelden leveren, dan een d3200 met bv een tamron 17-50mm f2.8.
    Probeer eens bv een tamron 17-50 mm f2,8 te scoren.
    Deze vind je aan prijzen rond de 200 euro op de 2de hands markt.

    Beter een goedkope body, met beter glas. Dan een dure body met goedkoop glas.
    Dat vind je overal zo een beetje terug.

    Comment


    • #3
      Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

      Hoewel het klopt dat je met beter glas (doorgaans) betere foto's zult hebben, zou je toch exact moeten nagaan wat de oorzaak van je onscherpte is. Ben je voldoende vertrouwd met de belichtingsdriehoek om te zeggen dat het geen bewegingsonscherpte is, of onscherpte ten gevolge van te weinig DoF? Er zijn zeker nog mogelijke oorzaken van je "onscherpte", maar dat zijn de twee waaraan ik het eerste denk. Ook met je kitlenzen moet je in staat zijn om een scherpe foto af te leveren.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

        Oorspronkelijk geplaatst door ghr Bekijk bericht
        ....Hopelijk kan iemand hier mij DE oplossing voorstellen...
        plaats wat opnamen met uitgebreide exif.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

          Plaats je camera eens op statief, VR uitschakelen, voldoende licht (dus liefst buiten in volle licht), toestel op A, diafragma ergens rond de 11, en maak een foto met automatische scherpstelling en een zonder. Laat iemand bv een meetlat vasthouden, en stel scherp op een vast punt op die lat, dan kun je ook zien of je lens last heeft van backfocus of frontfocus. Gewoon wat uittesten, en noteren waar je scherpstelpunt ligt bij de verschillende foto's. Zo kom je al een heel pak te weten. Want dikwijls is ......het mannetje de beperkende faktor ! Been there, done that !

          Comment


          • #6
            Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

            Oorspronkelijk geplaatst door ghr Bekijk bericht
            De laatste 3 jaar gebruikte ik een SAMSUNG NX10 met een 1:3.5-5.6 18-55mm OIS en een 1:4-5.6 50-200mm ED OIS lenzen maar was soms niet tevreden met de scherpte van de foto's. Laatst ging ik in op een Nikon kit aanbod zijnde de 3200 met AF-S NIKKOR 18-55mm 1:3.5-5.6G + de AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED, allebei VR lenzen.
            Na een 200-tal experimentele foto's gemaakt te hebben blijf ik op mijn honger zitten! Ik had gehoopt dat de foto's nu een stuk scherper zouden zijn...
            Wat is nu de oorzaak? De body of de lenzen? Heb ik "te goedkoop" aangekocht? En daarboven spijt het mij nu ook al terug met 2 lenzen te zitten in plaats van een meer "allround" lens.

            Hopelijk kan iemand hier mij DE oplossing voorstellen...
            Ik denk ook dat in dit geval je beter naar jezelf kunt kijken. Met dit toestel en deze lenzen moet je "in principe" goede scherpe opnamen kunnen maken. En dat is het punt, "kunnen maken". Dit bereik je door veel meer en uitvoeriger te fotograferen, en niet even 200 test-opnames te maken. Als het zo makkelijk was kon iedereen topfoto's maken. Dus oefenen, oefenen, oefenen en oefenen. En kijk niet vreemd op dat je nog zeker een tijd nodig hebt.
            De man achter de camera, is toch echt degene die alles bepaald.
            Succes, Paul

            Comment


            • #7
              Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

              Veel mensen stappen over op een DSLR en denken dat ze daar dadelijk mooie foto's mee gaan maken, maar je moet het toestel eerst gewoon geraken.
              Ik spreek me niet uit over de Nikon D3200, daar heb ik geen ervaring mee. Maar je mag toch wel aannemen dat er goede foto's uit je toestel komen na een slordige 10000 foto's, buiten de toevalstreffer gerekend dan.
              Fotografie is leren kijken.
              http://johanluyckx.weebly.com

              Comment


              • #8
                Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                Zeker zo belangrijk als foto's nemen is deze te ontwikkelen.
                In het analoge tijdperk was dat zo en nu nog steeds.
                Bewerk je jouw foto's?
                Neem je jpeg's of foto's in raw formaat?
                MVG. Hugo

                Comment


                • #9
                  Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                  Akkoord over dat ontwikkelen, maar van een onscherpe opname kun je nooit nog een scherpe foto 'ontwikkelen' hé, TS kan met zijn apparatuur zeker een scherpe foto maken, op voorwaarde dat alles technisch OK is. Gewoon uittesten in standaardvoorwaarden. Eerst a dan b.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                    Ik kan mij gewoonweg niet inbeelden dat een Nikon 3200 geen scherpe beelden zou afleveren.
                    Wat bedoel je met ontevreden over de scherpte ? Toon eens wat voorbeeelden, zodat we kunnen een beeld hebben wat je precies bedoeld.
                    Want ook met goedkope lenzen moeten perfect scherpe beelden mogelijk zijn. Mits gebruik van de correcte techniek natuurlijk...
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                      Idem voor de Samsung NX10. Waar kwamen je beelden in scherpte tekort? Ik fotografeer zelf af en toe met een Samsung NX20 met 1:3.5-5.6 18-55mm OIS en de beelden die uit deze camera rollen zijn aardig scherp.
                      Geniet van foto's maken

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                        Na aankoop van mijn eerste DSLR kieperde ik die bijna in de vuilbak na het nemen van de eerste foto's. Het was een Canon 50D met de Canon 17-55 2.8, nochtans genen brol dus.
                        Bleek dat ik er gewoon helemaal niet kon mee werken. Ik ben niet te beroerd om dit toe te geven.
                        Na verloop van tijd, en veel gelees en gekijk hier op het forum, heb ik daar hele mooie/scherpe (voor mij toch) foto's mee gemaakt.
                        Ik wil nu niet schrijven dat U niet kan fotograferen, maar toch misschien best maar eens hier of daar foto's plaatsen met exif erbij, zodat er door verschillende mensen kan gekeken worden wat er eventueel mis gaat.
                        Groetjes enne......niet te rap opgeven.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                          Wat betreft scherpte van lenzen vind ik www.dxomark.com een goeie site.
                          Je kan zien hoe scherp de lenzen zijn op jouw apparaat.

                          Er zijn zaken die je moet voor ogen zien :

                          1) Hoe hoger het aantal pixels, hoe "onscherp" er de foto's uitzien als je gaat pixelpeepen.
                          2) Hoe hoger de pixeldichtheid, hoe meer kans op ruis en minder per pixel sharpness.
                          3) Voor een cropped sensor (DX) met 24 mpix moet je , puur fysisch gezien, scherpere lenzen hebben dan voor een FX met 24 mpix om dezelfde scherpte te krijgen.

                          Het probeem bij jou ligt em deels in de lenzen en het toestel. Met supergoeie lenzen zal je uiteraard beter resultaat hebben. Maar ook al koop je de duurste Zeiss lenzen, het toestel zal ook op zijn limieten botsen.
                          Er moet ergens een verschil zijn, meestal hoe duurder de lens, hoe beter.
                          Indien de lenzen niet perfecte focus hebben, zou je per lens kunnen met AF fine tune van -20 tot +20 de focus scherpstellen maar ik weet niet of dat op jouw D3200 staat.

                          Ik heb gemerkt als ik met minder goeie lenzen fotografeer, dat ik met "medium" stand (10 mpix) ogenschijnlijk scherpere fotos krijg.
                          Last edited by hgwells; 28 april 2014, 14:06.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                            Oorspronkelijk geplaatst door JokeV Bekijk bericht
                            Bv de duurdere d7000 met een 18-55 kitlens zal minder beelden leveren,
                            Ik gebruik deze combo met grote teveredenheid, als ik ultra licht wil reizen. Deze kitlens is volgens mij au- pair met duurdere lenzen, indien één a twee stops dicht geknepen.
                            foto genomen met kitlens:

                            YMMV
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                              Ik denk ook dat in dit geval je beter naar jezelf kunt kijken. Met dit toestel en deze lenzen moet je "in principe" goede scherpe opnamen kunnen maken. En dat is het punt, "kunnen maken". Dit bereik je door veel meer en uitvoeriger te fotograferen, en niet even 200 test-opnames te maken. Als het zo makkelijk was kon iedereen topfoto's maken. Dus oefenen, oefenen, oefenen en oefenen. En kijk niet vreemd op dat je nog zeker een tijd nodig hebt. De man achter de camera, is toch echt degene die alles bepaald.
                              Daar ben ik het nu eens helemaal mee eens.

                              (de quote is van paulmedusa)

                              Comment

                              Working...
                              X