Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200



    Hier is een concreet voorbeeld.
    Ik vind dus de scherpte onvoldoende alhoewel op het hemelbeestje scherpgesteld: het beestje zelf, contouren en tekeningen moesten scherper zijn toch?

    Hieronder een 2de:


    Hier mis ik ook de scherpte en de "korrel" van de "steenmaterie"...

    Tenslotte deze 3de: de druppeltjes water wou ik glashelder als doorzichtige pareltjes. Ik heb hier lange tijd op scherpgesteld vooraleer af te drukken...



    Ik veronderstel dat jullie akkoord gaan dat dit geen scherpe opnames zijn...
    Last edited by ghr; 4 mei 2014, 01:10.

    Comment


    • #32
      Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

      Manueel scherpgesteld of autofocus?
      Eventueel de autofocus kalibreren. Dat kan al een groot verschil maken in scherpte zeker wanneer je werkt met een kleine DoF.
      Mvg,

      Patric

      Comment


      • #33
        Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

        Zijn dit onbewerkte foto's?
        Indien zo, dan lijkt me dit toch al een mooi resultaat met de kitlens.

        Foto 1 met het lieveheersbeestje; ik weet niet welke instellingen je gebruikt hebt, maar het lijkt me dat je hier met bewegingsonscherpte zit.
        Bij een trage sluitertijd moet dat bloemblaadje maar een fractie wiegen door de wind, en je zit met bewegingsonscherpte.

        Foto 2 zie ik persoonlijks niets mis aan. Een beetje naverscherpen en dan zit het toch goed?

        Foto 3 is een heel moeilijke om goed scherp te krijgen, weer door bvb bewegingsonscherpte.
        Weer zonder je instellingen te kennen vermoed ik hier dat je met een open diafragma geschoten hebt, waardoor je dof heel klein is.
        Dit samen met een beetje beweging van de wind bvb maakt het een heel moeilijk onderwerp.

        Ik zou eens proberen met statische onderwerpen te kiezen, en dan liefst nog op statief, om te testen hoe het zit met je scherpte.
        Maar volgens mij verwacht je iets te veel.
        Groetjes,
        Dominic

        Comment


        • #34
          Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

          Autofocus en enkelpunts AF en met de 55-200 VR lens

          Comment


          • #35
            Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

            Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
            Zijn dit onbewerkte foto's?
            Indien zo, dan lijkt me dit toch al een mooi resultaat met de kitlens.

            Foto 1 met het lieveheersbeestje; ik weet niet welke instellingen je gebruikt hebt, maar het lijkt me dat je hier met bewegingsonscherpte zit.
            Bij een trage sluitertijd moet dat bloemblaadje maar een fractie wiegen door de wind, en je zit met bewegingsonscherpte.

            Foto 2 zie ik persoonlijks niets mis aan. Een beetje naverscherpen en dan zit het toch goed?

            Foto 3 is een heel moeilijke om goed scherp te krijgen, weer door bvb bewegingsonscherpte.
            Weer zonder je instellingen te kennen vermoed ik hier dat je met een open diafragma geschoten hebt, waardoor je dof heel klein is.
            Dit samen met een beetje beweging van de wind bvb maakt het een heel moeilijk onderwerp.

            Ik zou eens proberen met statische onderwerpen te kiezen, en dan liefst nog op statief, om te testen hoe het zit met je scherpte.
            Maar volgens mij verwacht je iets te veel.
            Helemaal eens en ik zou er aan willen toevoegen: post eens een 100% crop van het gebied waar je op scherpgesteld hebt. Zaken als zo'n lieveheersbeestje, nog los van het probleem van bewegingsonscherpte, daar moet je natuurlijk op scherpstellen met één enkel focuspunt.

            Walter
            D850

            Comment


            • #36
              Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

              toen ik van een Canon Ixus overschakelde naar een Fuji F100Sf en vervolgens naar een Nikon D7000, was ik ook ontgoocheld. Al snel wist ik dat het niet aan de aankoop lag.

              Aan je voorbeeld foto's zit één en ander niet snor kwa scherpte. Werk je vanaf statief? Neen. Dan zou ik daar eens mee beginnen.

              De lichtomstandigheden bij de eerste zullen ook niet al te best geweest zijn.
              Flickr één
              Flickr two

              Comment


              • #37
                Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                allebei van 6016 x 4000 naar 29528 x 19633 pixels


                Comment


                • #38
                  Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                  Oorspronkelijk geplaatst door ghr Bekijk bericht
                  Wees gerust dat je toestel én je lens beter kan hoor! Naast de al eerder genoemde bewegingsonscherpte heb je misschien ( want de exif ontbreekt ) een vol open diafragma gebruikt? Terwijl je voor close focus en macro gerust f8 tot f11 mag gebruiken, en meer ook. Voor zulke foto's loont het de moeite te werken op statief, en gebruik te maken van een plamp.


                  Walter
                  Last edited by LesC; 5 mei 2014, 10:21. Reden: Foto's uit de quote gehaald, geen herhaling
                  D850

                  Comment


                  • #39
                    Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                    Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                    .......... Naast de al eerder genoemde bewegingsonscherpte heb je misschien ( want de exif ontbreekt ) een vol open diafragma gebruikt?
                    exif is aanwezig hoor..?
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #40
                      Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                      Ik heb een D3100 met 18-55 en 55-200 kitlenzen en sinds kort een 35mm AF-S 1,8G

                      Ik ben vorige zondag naar de Plantentuin in Meise geweest, waar (tenzij ik me heel erg zou vergissen) ook de foto's van TS gemaakt zijn. Ik heb een nagenoeg identieke foto als de derde foto, met dezelfde scherpte.

                      De laatste tijd begon ik ook meer en meer te twijfelen aan de camera en zeker de 35mm lens, maar de laatste week begin ik er meer van overtuigd te geraken dat het toch meer aan mezelf ligt en niet alleen aan het materiaal.
                      Natuurlijk is er een verschil tussen een crop en full frame en tussen een kit lens en een "professionele" lens, maar weten waar de sterke kanten en de beperkingen van het materiaal zitten is ook heel belangrijk.

                      De 35mm heeft een groot diafragma, fijn om te werken met een beperkte scherptediepte/dieptescherpte. Voor deze lens gebruikte ik ook mijn 55-200 lens voor een wazige achtergrond. Mijn probleem is dat ik nu zo gefixeerd werd op dat diafragma en altijd 1,8 gebruikte, zonder er rekening mee te houden dat de DOF heel beperkt is en dat de scherpte van een lens op grootste diafragma niet optimaal is.

                      Deze gegevens heb ik uit de 3e foto van TS gehaald (met Lightroom en ExifMeta-plugin):
                      • f 5,6
                      • Focal length: 201,6mm
                      • Focus distance: 1,26m


                      Als je dan de DOF berekent of bekijkt met ExifMeta in Lightroom zie je dat die maar 7mm is. Als je dan maar iets voor of achterwaarts beweegt of er een klein zuchtje wind is, heeft dit snel grote gevolgen...

                      Met programma's als ViewNX2 kan je het scherpstelpunt zien dat gebruikt werd. Bij een aantal foto's heb ik zo gezien dat er scherpgesteld werd nét naast de plaats dat ik wou.

                      Met bv Lightroom kan je foto enorm verbeteren met kleine aanpassingen, vooral wat betreft contrast en helderheid. Het voordeel van Lightroom is dat de originele foto niet verandert en je altijd opnieuw kan aanpassen, zonder dat je een hoop verschillende kopieën hebt.

                      Ik moet ook leren minder te "pixelstaren". Ik heb de neiging om te veel op 100% te kijken en me te ergeren aan een mindere scherpte, terwijl ik meer naar het totaalbeeld zou moeten kijken. Met dit materiaal kan ik geen macro-foto's maken, dus ook geen details uitvergroten. En de kans dat ik afdrukken ga maken van 120x90 is ook redelijk klein.

                      Die macrolens komt er wel eens en als ik de lotto win ook een 600mm 1.8, in afwachting probeer ik zo veel mogelijk te leren en plezier te beleven aan het fotograferen.

                      Ik heb geen concrete hulp, maar ik hoop dat je hier wat aan hebt.
                      Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
                      Mijn fotosite: www.verschaeren.org
                      Mijn website: www.computerhersteller.be

                      Comment


                      • #41
                        Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                        Het is in ieder geval verstandige praat. Pixelpeepen is een ziekte van deze tijd. Je moet naar de foto kijken, niet naar de pixels. Een totaal bewogen foto zonder scherp element kan perfect een schitterend beeld zijn.
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #42
                          Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                          Oorspronkelijk geplaatst door brunov Bekijk bericht
                          Ik ben vorige zondag naar de Plantentuin in Meise geweest, waar (tenzij ik me heel erg zou vergissen) ook de foto's van TS gemaakt zijn. Ik heb een nagenoeg identieke foto als de derde foto, met dezelfde scherpte.
                          Klopt!

                          Maar al te graag zou ik nu eens willen weten met welke lenzen de foto's in Hall of fame gemaakt zijn door Frakske, Leonide, Leviathanfd, nim en Peterr. Dààr lik ik mijn lippen van af.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                            Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                            Een totaal bewogen foto zonder scherp element kan perfect een schitterend beeld zijn.
                            Ben ik volledig mee eens maar als je de scherpte opzoekt, nastreeft, en je krijgt deze niet, dan zoek je naar de oorzaken...
                            Die 3de opname bvb: dat is binnen, geen wind, ik neem er de tijd voor, stel scherp, verschillende keren, druk tenslotte af en toch is dit niet haarscherp.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                              Camera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D3200)
                              Lens Focal Length: 200,00 mm (55-200 mm F4,0-F5,6)
                              Shutter Speed: 1/200 sec
                              F-Number: F5,6
                              ISO: 400
                              Compensation: EV 0/6

                              Bovenstaande is de exif van de 3de foto. Je moet al ferm "bibberen" om er met 1/200 sec naast te zitten!

                              Comment


                              • #45
                                Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                                Plaats eens een foto waar je niet tevreden over bent, alsook,de exif gegevens. Dan kan er waarschijnlijk een oorzaak of reden worden gevonden.
                                Mvg.

                                Comment

                                Working...
                                X