Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus: fotograferen in 3:2 formaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus: fotograferen in 3:2 formaat

    Ik heb een tijd gewerkt met Olympus, eerst E510 en E3, later EM-1. Optiek en beeldoverdracht bij Olympus vind ik prachtig maar voor landschapsfotografie heb ik persoonlijk nooit echt kunnen wennen aan het 4:3 formaat. Eén van de redenen waarom ik overgestapt ben op Fuji. Maar wat ik aan beeldmateriaal zie van de nieuwe OM System OM-1 ziet er wel weer heel mooi uit, echter, in veel gevallen zou ik dan in het formaat 3:2 willen werken. Ik heb begrepen dat je dan wat kwaliteitsverlies krijgt omdat je de sensor moet croppen. Klopt dit en leidt dit dan ook tot verlies aan beeldkwaliteit?
    Last edited by Sjobyl; 21 december 2022, 09:39.

  • #2
    Re: Olympus: fotograferen in 3:2 formaat

    Sensor van olympus is kleiner dan deze van fuji, in principe impliceert dit minder beeldkwaliteit.
    Als je dan een 3/4 beeld nog eens gaat croppen naar 2/3 heb je nog eens extra verlies.
    Beeldkwaliteit van de 3/4 sensors is de laatste jaren wel sterk verbetert en de verschillen zijn kleiner geworden toz vd 2/3 sensors.
    Alles hangt af voor wat je de beelden wil gebruiken. Ga je grote prints maken of is het voor een fotoboek en social media.
    Hoe dan ook als je in 2/3 formaat wenst te werken is de fuji meest aangeraden, tenminste als al het om puur beeld kwaliteit gaat,
    maar oly heeft dan weer andere kwaliteiten die jij beter zult kennen dan ik, dus het is een afwegen maar oly in 2/3 is zekers doenbaar.
    www.polartha.com

    Comment


    • #3
      Re: Olympus: fotograferen in 3:2 formaat

      Dank voor je duidelijke antwoord, polartha.
      In de loop van de jaren is mijn ervaring met Olympus geworden: het kán schitterend zijn maar ook heel frustrerend. Zelfs met m'n laatste Olympus, de EM-1 Mark II had ik die ervaring. Bijvoorbeeld: met m'n Fuji kan ik in ongeveer 90% van de gevallen prima uit de voeten met Jpeg, bij die EM-1 was het precies omgekeerd: in zo'n 90% van de gevallen moest ik in Lightroom met RAW werken, had vooral te maken met dynamisch bereik en kleur, zeker in moeilijke lichtomstandigheden. En zoals ik al schreef, ook dat 4:3 formaat vind ik vaak niet mooi, wel voor b.v. portretwerk maar niet voor landschapsfotografie. Maar waar ik vooral heel blij mee was, was de 12-100/4 Pro, dat is in mijn ogen de enige all-in-one zoomlens die echt goed is; de 18-135 van Fuji kan daar in de verste verte niet aan tippen. Het punt is dat ik zo'n combinatie zoek voor lange fietstochten: body + all-in-one in je stuurtas, meer niet, want aan het wisselen van lenzen heb ik op de fiets nogal een hekel, zeker bij storm en regen. Wat ik de laatste tijd zie van die nieuwe OM System OM-1 ziet er toch wel weer goed uit, dus dacht ik aan die combinatie met 12-100, en bij voorkeur fotograferen in 3:2 formaat. Een bak geld, dus dat doe je ook niet zomaar. Vandaar mijn vraag hier. Zit ook nog te denken aan een alternatief, Nikon Z5 + 24-200.

      Comment


      • #4
        Re: Olympus: fotograferen in 3:2 formaat

        Ik werk al vele jaren met Olympus. Eerst de EM-1, dan de EM-1 Mark III, nu de OM-1. Onze hoofdonderwerpen zijn vogels en macro.

        Net als jij heb ik véél liever het 2/3 formaat, maar het heeft mij nooit gestoord dat de sensor 4/3 is. Voor jpeg staat de camera ingesteld op 2/3, in raw verander ik de verhouding in de nabewerking.

        Qua beeldkwaliteit moet je je helemaal geen zorgen maken, zeker niet als je de prima 12-100 F4 pro lens opzet. We hebben ook een tijdje, naast onze Olympus body’s een canon eos 7d mark II gehad. Dat was toen een van de beste body’s met APSC sensor om vogels in de vlucht te fotograferen en dat was iets waar onze EM-1 het moeilijk mee had. De autofocus van die canon was inderdaad wat beter, maar voor al het andere, inclusief beeldkwaliteit, stak onze EM-1 erbovenuit. We hebben de Canon dus niet lang gehad. We staan regelmatig tussen een groepje vogelfotografen op min of meer dezelfde afstand dezelfde vogel te fotograferen zodat we onze foto’s kunnen vergelijken. Tot een jaar geleden merkten we dat onze foto’s meestal evenwaardig waren aan alle andere fotografen die met gelijk welke APSC body werkten. Enkel foto’s genomen met een full frame body en een toplens opgeschroefd hadden een wat betere beeldkwaliteit. Nu we een OM-1 hebben zien we amper nog verschil met de full frame fotografen en zijn ze bijna steeds beter dan APSC.

        Ik schrijf dit om aan te tonen dat beeldkwaliteit van veel andere factoren afhankelijk is dan alleen het formaat van de sensor. De kwaliteit van de lenzen bijvoorbeeld is belangrijker. De pro-lenzen van Olympus zijn allemaal pareltjes. Een andere belangrijke factor voor ons in het beoordelen van een camera is fotoplezier. Hoe groter de sensor hoe zwaarder de camera en zijn lenzen, hoe kleiner het fotoplezier. Zeker als je een hele dag je camera schietensklaar om je schouder wil hebben zoals wij of hij in een fietstas moet passen zoals bij jou.

        Samengevat: ik kan me niet voorstellen dat ik een andere camera zou willen, zelfs geen ongetwijfeld fantastische Canon R3 of Sony A1 want ik heb een OM-1. Een zèèr veelzijdige camera waarmee het een plezier is om mee te werken, die een uitstekende beeldkwaliteit heeft, een uitgekiende ergonomie; waarmee ik in de pletsende regen kan blijven doorwerken omdat zijn weerafdichting heel betrouwbaar is, waar prima lenzen voor zijn die niet zwaar wegen, die functies heeft zoals “pro-capture” die je op geen andere camera vind, …. , die gewoon de beste camera is die ik ooit heb gehad.
        Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
        Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

        Comment


        • #5
          Re: Olympus: fotograferen in 3:2 formaat

          Hallo,

          Ik heb naast Sony A7II/III en Nikon ook een Olympus E-M1MkII.
          Ik fotografeer steeds in RAW, maar de beeldverhouding bij Olympus staat op 3:2.
          Als ik de foto's open in Adobe Camera Raw wordt automatisch de 3:2 crop toegepast op het 4:3 beeld - maar je kan ook de crop zelf bepalen.
          Vermits al mijn andere camera's standaard werken met 3:2 neem ik het verlies in resolutie erbij, maar dat is geen kwaliteitsverlies.
          Croppen wil dus niet zeggen dat je kwaliteitsverlies hebt, wel minder resolutie.

          Omdat ik meestal met FF Sony's fotografeer heb ik overwogen om de Olympus weg te doen, maar heb het uiteindelijk toch niet gedaan.
          De compacte en lichte body, en dito lenzen, maakten dit voor mij toch een ideale reiscamera waarbij ik van 18mm tot 600mm lenzen meeheb zonder veel gewicht.
          In vergelijking met de FF Sony's is de beeldkwaliteit - wat mij betreft - door de veel kleinere sensor toch wat minder, maar het hangt er maar net vanaf waarvoor je foto's uiteindelijk moeten dienen.
          Dus, de Olympus blijft hier nog wel even in huis

          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Re: Olympus: fotograferen in 3:2 formaat

            Dank, Wike en jaja voor de reacties. Klinkt goed allemaal. Ik ga binnenkort de OM-1 + 12-40/2.8 eerst eens voor 2 dagen huren bij https://budgetcam.nl/nl/product/om-system-om-1-body, dat is bij mij in de buurt. Zoals ik al schreef gaat het om een bak geld, vandaar

            Comment


            • #7
              Re: Olympus: fotograferen in 3:2 formaat

              Oorspronkelijk geplaatst door Sjobyl Bekijk bericht
              Dank, Wike en jaja voor de reacties. Klinkt goed allemaal. Ik ga binnenkort de OM-1 + 12-40/2.8 eerst eens voor 2 dagen huren bij https://budgetcam.nl/nl/product/om-system-om-1-body, dat is bij mij in de buurt. Zoals ik al schreef gaat het om een bak geld, vandaar
              Hallo,

              Ook niet vergeten dat Olympus enkele unieke features heeft die je bij geen enkele andere camera vind.

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: Olympus: fotograferen in 3:2 formaat

                Oorspronkelijk geplaatst door Sjobyl Bekijk bericht
                Dank, Wike en jaja voor de reacties. Klinkt goed allemaal. Ik ga binnenkort de OM-1 + 12-40/2.8 eerst eens voor 2 dagen huren bij https://budgetcam.nl/nl/product/om-system-om-1-body, dat is bij mij in de buurt. Zoals ik al schreef gaat het om een bak geld, vandaar
                Dat lijkt me een prima idee. Ik hoop dat je na die twee dagen even enthousiast bent van de camera als ik.
                Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

                Comment


                • #9
                  Re: Olympus: fotograferen in 3:2 formaat

                  Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                  Hallo,

                  Ik heb naast Sony A7II/III en Nikon ook een Olympus E-M1MkII.
                  Ik fotografeer steeds in RAW, maar de beeldverhouding bij Olympus staat op 3:2.
                  Als ik de foto's open in Adobe Camera Raw wordt automatisch de 3:2 crop toegepast op het 4:3 beeld - maar je kan ook de crop zelf bepalen.
                  Vermits al mijn andere camera's standaard werken met 3:2 neem ik het verlies in resolutie erbij, maar dat is geen kwaliteitsverlies.
                  Croppen wil dus niet zeggen dat je kwaliteitsverlies hebt, wel minder resolutie.

                  Omdat ik meestal met FF Sony's fotografeer heb ik overwogen om de Olympus weg te doen, maar heb het uiteindelijk toch niet gedaan.
                  De compacte en lichte body, en dito lenzen, maakten dit voor mij toch een ideale reiscamera waarbij ik van 18mm tot 600mm lenzen meeheb zonder veel gewicht.
                  In vergelijking met de FF Sony's is de beeldkwaliteit - wat mij betreft - door de veel kleinere sensor toch wat minder, maar het hangt er maar net vanaf waarvoor je foto's uiteindelijk moeten dienen.
                  Dus, de Olympus blijft hier nog wel even in huis

                  Jaja
                  Ik vind dit een beetje een rare gedachtengang van jou JaJa... resolutieverlies is geen kwaliteitverlies ?
                  Over het algemeen ben ik meestal wel akkoord met je mening.. maar deze is toch wat vreemd
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Olympus: fotograferen in 3:2 formaat

                    Funky,

                    We mogen het al eens niet helemaal eens zijn [emoji6]

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment

                    Working...
                    X