Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectief voor newborn babies

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Objectief voor newborn babies

    Ik heb een Nikon D750 (full frame) en (onder andere) een Nikkor 24-70/2,8 objectief, en toch ook al wat ervaring met portretfotografie van volwassenen
    Mijn dochter gaat binnenkort bevallen en ik zou een mooie reportage willen maken over haar pasgeboren kindje, en ook over latere levensfases natuurlijk
    Ik heb al een groot aantal foto's van newborn babies in fotoboeken en op websites bekeken en telkens valt mij de mooie onscherpte op bij gebruik van een zeer kleine scherptediepte.
    In de fotospecificaties zie ik dan dikwijls staan: 50mm 1,4 of 1,8 of 2, diafragmas die mijn 24-70 dus niet aankan.
    Nochtans als ik wat berekeningen doe op de Depth-of-field table dan merk ik dat de geringe scherptediepte van 50mm 1,4 of 1,8 objectieven (2 - 3 cm) ook kunnen gehaald worden met mijn 24/70 2,8 maar dan op 70mm.
    Nu vraag ik mij af of het nu nuttig is om een bijkomend 50mm 1,4 of 1,8 objectief aan te schaffen en of dit een meerwaarde gaat geven aan mijn 24-70 die bovendien de flexibiliteit van een zoomlens geeft?
    Iemand die daar ervaring mee heeft?

  • #2
    Re: Objectief voor newborn babies

    Ja hoor had tot voor kort ook de 24-70, de 50mm 1.8 heb ik nog, voor mij was dit een grote aanvulling omdat je die beperkte dof dan hebt bij 50mm, bij 70mm geeft dit simpelweg een ander beeld (vervorming, achtergrond vs onderwerp) en de beeldkwaliteit en scherpte is bij een primelens gewoon beter, zeker op de grote diafragma openingen (anders zou nooit iemand een 35 1.4 lens aanschaffen toch?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Objectief voor newborn babies

      Oorspronkelijk geplaatst door Photohero Bekijk bericht
      Nochtans als ik wat berekeningen doe op de Depth-of-field table dan merk ik dat de geringe scherptediepte van 50mm 1,4 of 1,8 objectieven (2 - 3 cm) ook kunnen gehaald worden met mijn 24/70 2,8 maar dan op 70mm.
      Waarschijnlijk klopt er iets niet helemaal in je redenering/berekening, want je kan hetzelfde resultaat eigenlijk niet behalen.
      Probeer scherptediepte te beoordelen in functie van de vergrotingsmaatstaf in je beeld. Als je een bepaald onderwerp met verschillende lenzen fotografeert waarbij de positie in het beeldkader en het gebruikte diafragma gelijk zijn, zal je in elk van die foto's ongeveer dezelfde scherptediepte krijgen. Draai die redenering om, en je begrijpt dat een kleiner diafragma (groter f-nummer) resulteert in een grotere scherptediepte. Daarom bestaan er lenzen die een stuk wijder open gaan dan f/2.8 en daarom wordt full frame voor bepaalde soorten van fotografie ook verkozen.

      Oorspronkelijk geplaatst door Photohero Bekijk bericht
      Nu vraag ik mij af of het nu nuttig is om een bijkomend 50mm 1,4 of 1,8 objectief aan te schaffen en of dit een meerwaarde gaat geven aan mijn 24-70 die bovendien de flexibiliteit van een zoomlens geeft?
      Iemand die daar ervaring mee heeft?
      Een 24-70/2.8 basiszoom is een fantastisch werkinstrument waar je enorm veel mee kan. Maar een lichtsterke prime met je favoriete brandpuntsafstand is absoluut een toegevoegde waarde. Ik hou zelf meer van 35 en 85mm maar een 50/1.8 heb je voor relatief weinig geld en is zeker goed geschikt voor baby-reportagewerk.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Objectief voor newborn babies

        35 1,4 overzicht volledig kader
        50 1,4 Gezicht + lichaam
        85 1,2 details/als je voldoende afstand kan nemen...

        Deze lenzen gebruik ik het meeste...
        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

        Comment


        • #5
          Re: Objectief voor newborn babies

          Als ik deze commentaren lees dan denk ik dat een 50mm objectief met een groot diafragma een verstandige investering is voor het soort foto's dat ik wens te maken.
          In reviews lees ik dat de Nikkor 50/1,8 op de grootste openingen zelfs iets beter presteert dan de 50/1,4 alhoewel die laatste duurder is, en de AF is ook iets sneller.
          Dan zal ik daar maar voor gaan!
          Ik heb ook reeds een 50mm makro lens met een min. afstand van 19cm waarmee ik allerlei details (vingers, teentjes, mondje, ...) in beeld kan brengen.

          Comment


          • #6
            Re: Objectief voor newborn babies

            Ik heb van Canon de 24-70 2.8 alsook de 50 1.4 among others.
            Voor baby is de 50 1.4 wel de betere lens. Zoals al gezegd, het is een prime.
            De 50 vereist wel dat je wat plaats hebt. Dus wil je bv een shot van bovenaf dan heb je mogelijks iets nodig om op te staan of je krijgt de baby niet volledig in beeld.

            Ik hou wel van die 50 1.4
            Hij is wel wat soft onder de F2 maar dat is mogelijks anders bij Nikon.

            Wou die ervaring gewoon even meegeven.

            Comment


            • #7
              Re: Objectief voor newborn babies

              goh, ik weet dat het irrelevant is maar ik heb mij destijds voor de evenementen van de geboorte van mijn kleindochter (en alles wat daarna komt) een Sony RX100M2 gekocht (na véél theoretische "gezoek" en "gevergelijk") en ik heb daar nog geen seconde spijtvan gehad. Het eerste fotoalbum was van 5 uur na haar geboorte en met de Sony RX moet j edan nooit een flash gebruiken zéér tot genoegen van de boreling
              (.. en nu dat ze een hele hoop beweeglijker is, na 2 jaar, heb ik een A6000 .. dat is pas fun! )

              Comment

              Working...
              X