Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectief neemt foto's scherp bij flitsen en soft bij niet-flitsen, kan dit?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • objectief neemt foto's scherp bij flitsen en soft bij niet-flitsen, kan dit?

    Even jullie raad...
    schoonpa zijn tamron 28-75 geeft mooie foto's bij invulflits.
    Echter indien ik met deze lens foto's neem blijven foto's onscherp volgens mij.
    Met daarna USM toe te passen krijg ik dit al iets beter?

    Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
    Lens probleem?

    op 2.8 is dit normaal dacht ik .. maar op 5.6 zou dit volgesn mij toch niet meer mogen of toch?
    Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

  • #2
    Re: objectief neemt foto's scherp bij flitsen en soft bij niet-flitsen, kan dit?

    Hoi,

    Misschien kan je best een voorbeeld posten, samen met de EXIF informatie.

    mvg,
    Kristof

    Comment


    • #3
      Re: objectief neemt foto's scherp bij flitsen en soft bij niet-flitsen, kan dit?

      Ben je zeker dat de sluitertijd kort genoeg is wanneer er niet geflitst wordt?

      Als er niet erg veel licht is, en je zet het diafragma wat verder dicht, dan wordt de sluitertijd misschien ook te lang, en krijg je bewegingsonscherpte.

      Werk je dan manueel, of in diafragmavoorkeuze?
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: objectief neemt foto's scherp bij flitsen en soft bij niet-flitsen, kan dit?

        Oorspronkelijk geplaatst door stroedel Bekijk bericht
        Even jullie raad...
        schoonpa zijn tamron 28-75 geeft mooie foto's bij invulflits.
        Echter indien ik met deze lens foto's neem blijven foto's onscherp volgens mij.
        Met daarna USM toe te passen krijg ik dit al iets beter?

        Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
        Lens probleem?

        op 2.8 is dit normaal dacht ik .. maar op 5.6 zou dit volgesn mij toch niet meer mogen of toch?
        Dit is redelijk normaal, als je flitst heb je meer licht, en zal je foto scherper zijn, een van de basisregels van fotografie.

        Comment


        • #5
          Re: objectief neemt foto's scherp bij flitsen en soft bij niet-flitsen, kan dit?

          in welke omstandigheden neem je de foto's?

          Een externe flitser kan helpen voor een betere autofocus, allee dacht ik toch


          Erik

          Comment


          • #6
            Re: objectief neemt foto's scherp bij flitsen en soft bij niet-flitsen, kan dit?

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
            Dit is redelijk normaal, als je flitst heb je meer licht, en zal je foto scherper zijn, een van de basisregels van fotografie.
            Rudy heeft inderdaad gelijk. Zelfs al is het onderwerp een compleet stilstaand voorwerp gefotografeerd vanop een statief en perfect gefocust dan nog zal de foto zonder flits onscherper zijn dan met flits. Dit is dus zeker geen lensprobleem maar een logisch gevolg van het gebrek aan licht. Dezelfde reden dus ook waarom je minder detail kan onderscheiden (met je ogen) naarmate het donkerder wordt. Tevens krijg je bij minder licht en zonder flits langere sluitertijden en als gevolg hiervan meer ruis waardoor de scherpte ook afneemt.

            Comment

            Working...
            X