Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Noorderlicht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Noorderlicht

    In Februari is het dan zover, We verhuizen naar Finland!
    Natuurlijk is er het prachtige fenomeen, genaamd, het noorderlicht .
    Ik ben wat op zoek, wat kan dienen om dit het beste vast te leggen. Maar intussen tijd kijk ik ook voor dit natuurlijk te combineren met een lens voor prachtige sterrenhemels.
    Wat ik dus zoek is een lens die een grote hoek heeft en ook een hoog diafragma.

    Daarom graag wat meningen van fotografen met kennis in dit vak!
    wat heb ik gevonden:
    20mm - F/1.4 - SIGMA ART
    24mm - F/1.4 - SAMYANG (de zogenaamde 'best friend' van de astrofotografie)
    14mm - F/2.8 - SAMYANG
    15mm - F/2.4 - IRIX
    14mm - F/2.8 - NIKON FISHEYE
    10.5mm - F/2.8 - NIKON FISHEYE DX

    Zijn er andere lensen die aangeraden worden? of zoomlenzen? Wat is jullie mening over Fisheye voor dit soort van fotografie?
    Momenteel gebruik ik DX met tokina 11-16mm F/2.8, zeer tevreden, maar het is de bedoeling een FX aan te schaffen in de toekomst.
    aankoop is nog niet voor direct, maar meningen zijn al zeer gewaardeerd
    Bedankt!

  • #2
    Re: Noorderlicht

    ik vertrek nu dinsdag naar Tromso (Noorwegen) voor mijn Noorderlicht-reis.
    Voor mijn D700 ga ik een Nikon 20/1.8 gebruiken.
    Ik zie dat jij een Tokina 11-16/2.8 hebt. Die is hiervoor toch perfect.
    Fisheye kan mij voor landschap niet bekoren.
    prettige reis
    Nikon D700 + mooi glas

    Comment


    • #3
      Re: Noorderlicht

      Ik heb vooral mijn Tokina 11-16/2.8 op mijn D90 gebruikt (ook in Tromso).
      Werkt perfect.

      @Fox De zonneactiviteit neemt geleidelijk af, hopelijk blijf je er lang genoeg om Aurora te zien en zijn er geen wolken. Wij zijn al een paar keer geweest en na eerst in een hotel in het centrum te verblijven en dus 's avonds de baan op te moeten om weg te geraken van de lichtvervuiling hebben we de laatste twee keer een auto gehuurd en op 45 min. ten noorden van de stad in een cabin gelogeerd. Voordeel: internet zodat we de zonneactiviteit konden monitoren en als er iets te zien was, gewoon buiten stappen en kijken.

      Verleden jaar een teleurstellende week gehad met bewolking, regen/sneeuw en veel wind en slechts één avond een beetje activiteit. In 2013 prachtshows gezien (ook in de cabin) in 2012 twee zwakke aurora's, eentje waarbij we meer dan een uur met de bus de bewolking ontvlucht zijn en één waarbij we met een klein groepje na een korte cursus "aurora fotograferen" met een minibusje bewolking en licht achter ons lieten.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Noorderlicht

        Ik zie in je onderschrift dat je de Tokina 11-16 f2,8 in je bezit hebt
        Dan heb je volgens mij al een ideale lens om dat fenomeen vast te leggen

        op een FF is een brandpuntafstand van 16mm ideaal

        ps de fisheyes zou ik laten voor wat ze zijn, je zult veel te veel vervorming hebben om een realistische sterrenhemel vast te leggen.
        Als je daarna alles moet gaan rechttrekken zal je ook heel veel verlies van je frame hebben

        grts
        Sieg
        Last edited by Sieg; 22 november 2016, 16:31. Reden: ps
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Noorderlicht

          Hij wil in de toekomst upgraden naar FF, daar is die Tokina 11-16 niet geschikt voor dat is een DX lens.

          Vraag is meer, wat mis je aan de D7100 wat je in een FF camera wel verwacht?

          Comment


          • #6
            Re: Noorderlicht

            Je vergeet nog een optie:
            Laowa 12mm f/2.8 Zero-D

            Deze werkt ook op een full frame.

            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Noorderlicht

              Ok, dus fisheye moet ik al niet meer in mijn gedachten halen .
              Ik heb inderdaad de tokina 11-16, en zeer tevreden mee op mijn DX, maar ik had graag nog wat groter dia gehad, zoals 1.8 of 1.4, en dan later liefst passend op een FX (maar is dit wel echt nodig?). Natuurlijk zal ik volgend jaar al veel oefenen met de tokina 11-16 en kan ik resultaten delen.
              Die Laowa klinkt wel interessant, nog nooit van gehoord! Ik zal het eens goed bekijken.
              Maar voor noorderlicht in het speciaal, wat zal belangrijker zijn, de grote hoek (minder dan 20mm op FX, minder dan 14 op DX) of een getal groter dan 2.8 (1.8 of 1.4) ?
              Fox, Ik heb wel interesse ook om die foto's te zien met de Nikon 20mm 1.8

              Dit kan eventueel ook helpen voor sommigen: http://www.gi.alaska.edu/AuroraForecast/Europe/

              Wat ik mis in de D7100? Mijn toekomst gericht plan is om later een DX te hebben voor wildlife (de D7100, eventueel overstap naar D500) en dan een (zeker 2de hands) FX met bvb tamron 24-70 en daarbij een lens voor sterren.
              en 2 bodies geeft de zekerheid dat als er eens iets gebeurt, ik nog een vervanging heb .

              Comment


              • #8
                Re: Noorderlicht

                Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                Maar voor noorderlicht in het speciaal, wat zal belangrijker zijn, de grote hoek (minder dan 20mm op FX, minder dan 14 op DX) of een getal groter dan 2.8 (1.8 of 1.4) ?
                Ik denk een groter hoek. Je wilt wel dat de lucht mooi scherp is. En niet dat je na het bekijken op de computer dat de focus net niet goed zat door te beperkte scherpdiepte. Zo' n opname zou ik vanaf statief maken. En dan is de sluitertijd weer iets minder van belang. Al weet ik niet hoe snel je moet zijn met de veranderde lucht.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Noorderlicht

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                  Ik denk een groter hoek. Je wilt wel dat de lucht mooi scherp is. En niet dat je na het bekijken op de computer dat de focus net niet goed zat door te beperkte scherpdiepte. Zo' n opname zou ik vanaf statief maken. En dan is de sluitertijd weer iets minder van belang. Al weet ik niet hoe snel je moet zijn met de veranderde lucht.
                  Aurora doe je sowieso vanop statief gezien de sluitertijd tussen een paar en 25 seconden kan liggen (tenzij je zeer hoog in de ISO gaat).
                  WB, scherpstelling, e.d heb ik altijd manueel ingesteld.
                  Niet vergeten dat soms het noorderlicht amper met het blote oog te zien is maar dat een camera en langere sluitertijd een mooi gordijn kan vastleggen.

                  Hou ook deze websites in het oog:

                  bye, Maurice
                  https://on4bam.com/
                  Nikon D7500

                  Comment


                  • #10
                    Re: Noorderlicht

                    Ok, dus fisheye moet ik al niet meer in mijn gedachten halen
                    juist wel

                    Comment


                    • #11
                      Re: Noorderlicht

                      Als je de 11-16 op een toekomstige full frame camera zet, dan kun je hiermee de beelden voorspellen:
                      Best digital cameras and lens reviews. If you are looking for the information about digital cameras and lenses you are in a right place. We have many professional tests of digital photography equipment.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Noorderlicht

                        Oktober 2016 waren wij op de Lofoten, N66° ongeveer, er werd een kracht van 6a7 voorspeld via verschillende weer apps, wat normaal dansend licht mocht betekenen, wel het was amper een 2.Foto genomen met een D800/ 14-24/f8 iso800, 30sec.De cyclus van de zon bedraagt 7 jaar, wel volgens experts terplaatse bevinden we ons nu in een dal van 7jaar afnemende activiteit

                        Last edited by guido.g; 24 november 2016, 00:06.
                        https://ggpics.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Noorderlicht

                          Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                          Oktober 2016 waren wij op de Lofoten, N66° ongeveer, er werd een kracht van 6a7 voorspeld via verschillende weer apps, wat normaal dansend licht mocht betekenen, wel het was amper een 2. De cyclus van de zon bedraagt 7 jaar, wel volgens experts terplaatse bevinden we ons nu in een dal van 7jaar afnemende activiteit
                          Er is nogal wat lectuur te vinden over aurora en zonneactiviteit, ik heb hier ooit een link geplaatst naar een pdf die op een eenvoudige wijze alle parameters uitlegt en hoe ze te interpreteren.
                          Het is niet alleen de index die van belang is. Snelheid zonnewind en proton "density" zijn indicatoren net als de K index. De laatste is een voorspelling die achteraf kan bijgesteld worden (een beetje als bij aardbevingen).
                          De zonnecyclus bedraagt gemiddeld 11 jaar, geen 7. De trend is al een tijdje dalend maar deze cyclus (#24) had twee hoogtepunten i.p.v. 1. De daling gaat geleidelijk naar een dieptepunt om daarna steiler terug naar een hoogtepunt te gaan en dat gaat nog wat jaren duren. Tussen cyclus 23 en 24 zat trouwens een lange "lage activiteit" periode en de activiteit van #24 was ook lager dan de vorige.
                          Door de omwenteling van de zon (27 dagen) heb je altijd meer kans dat een actieve periode na 27 dagen weer opduikt.

                          De laatste 4 solar cycles:

                          bye, Maurice
                          https://on4bam.com/
                          Nikon D7500

                          Comment


                          • #14
                            Re: Noorderlicht

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                            Als je de 11-16 op een toekomstige full frame camera zet, dan kun je hiermee de beelden voorspellen:
                            http://www.lenstip.com/379.8-Lens_re...ignetting.html
                            Goede tip! Zal ik zeker testen dan!


                            Ik weer nu waar naar uit te kijken, veel testen met de tokina 11-16, en voor ik een FX UWA koop, eerst de FX camera natuurlijk en testen met de tokina. Kijken waar voor mij persoonlijk de beperkingen liggen.
                            En betreft die 7 jaar cyclus, Ik zal wonen in Finland, dus ik kan 7 jaar oefenen voor het echte werk

                            en guido.g, mooi genomen, en dat op F/8. een F1.4 zal dus overkill zijn, behalve als je echt enkel sterren wilt.

                            Ferm geholpen, thanks community!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Noorderlicht

                              Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                              En betreft die 7 jaar cyclus,
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

                              Comment

                              Working...
                              X