Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nog nieuw glasservies: canon 50mm f1,4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nog nieuw glasservies: canon 50mm f1,4

    Wel collega's,
    Al die lovende kritiek van de 50 mm (zowel 1,4 als 1,8) heeft het doen kriebelen, en ik ben voor die 50mm f1,4 gegaan... Ik was op zoek naar een scherpe lens, voornamelijk voor portretten, dus deze zou wel eens goed van pas kunnen komen. De lens wordt vrijdag geleverd, en ik kan ze zaterdag al gebruiken voor een klasreünie van mijn moeder (kan ik ook eens zonder flitser proberen , dan verschieten ze niet zo vaak, hahaha ). Ik heb nog geen ervaring met die f1,4, maar ik vrees dat ik serieus moet oppassen met DOF, zeker bij slechte lichtomstandigheden het diafragma niet te groot maken. We zien wel. Heb 2,5 gig aan kaarten bij, en die madammen zien toch niet al te goed meer
    Greetz, York

  • #2
    Re: nog nieuw glasservies: canon 50mm f1,4

    Dag York,

    Ik denk erover me deze lens ook aan te schaffen. Ik weet niet op welke Dslr je deze lens gaat gebruiken, maar als je ook met een cropfactor van bijv 1.6 ofzo moet rekening houden, zou je me dan kunnen laten weten of je de 80mm als storend hebt ervaren? En hoe moeilijk het is om die DOF onder controle te houden?

    Alvast bedankt, hopelijk mogen we van de resultaten meegenieten.
    Veel succes met je nieuwe aankoop en tijdens de shoot van de klasreünie !!!

    Groetjes
    Trigger

    Comment


    • #3
      Re: nog nieuw glasservies: canon 50mm f1,4

      Hoi York,
      ik heb me onlangs de 50mm 1,8 aangeschaft. ( de prijs gaf wel de doorslag zulle )

      Sinds ik ze heb is ze bijna niet meer van m'n camera geweest.
      'k ga ze binnenkort ook proberen voor wa modellenwerk.

      Zeker geen miskoop

      groetjes

      Alex
      Canon 300d ; bg-E1 ; kitlens ;canon 100mm 2.0 en 50 mm 1,8 II ; Metz 54 MZ-3

      Comment


      • #4
        Re: nog nieuw glasservies: canon 50mm f1,4

        De 50 mm 1.4 was de eerste lens die ik bij mijn 10D kocht, samen met de 135 2.0. Nog geen seconde spijt van gehad. Scherp. Contrastrijk. Prachtige kleuren. Lichtsterk. Extreem kleine scherptediepte op 1.4.
        Voor mij was het een lens die ik moest leren gebruiken en waarderen, maar ik ben er super tevreden van.

        Comment


        • #5
          Re: nog nieuw glasservies: canon 50mm f1,4

          Ik heb ze vandaag aangekregen, netjes op m'n 20D gezet, en binnen wat fotookes genomen. Het doet ten eerste al heel vreemd zo aan dat wieltje te kunnen blijven draaien tot daar f1,4 staat. Scherpstellen gaat behoorlijk snel, klik en daar is die foto. Op m'n 17-85 zou ik f 5,6 gehad hebben, en was flits onontbeerlijk. De eerste indruk is heel positief. Ik kan geen foto tonen omdat m'n andere PC (met de ftp-software) in herstelling is. Maar die DOF is echt wel niet zo simpel als je heel dicht fotografeert: drie centimeters! Wel wennen (niet wenen ), maar zaterdag toch opletten als ik die grootmoeders in groep aan tafel fotografeer.
          MAAR, scherp man, scherp, daarnet is mijne vriend hier geweest om een pasfotooke te laten nemen, wow, ikke effie die foto op pc vergroot tot 300%. Dieje verschoot tot en met, iedere haartje, pikkeltje, poriën, alles scherp.
          Ik heb ook getwijfeld tussen de 1,8, die ook goed is. Maar omdat ik niet weet wat de toekomst mij brengt, en ik zeker was dat het een goede lens was, heb ik het zekere voor het onzekere genomen. Wie weet ga ik later op een 'hoger' niveau foto's nemen (jaja, wellicht kan je binnenkort zelfstandige fotograaf worden zonder opleiding fofograaf, mits vestigingswet), you never know (heeft daarstraks een hooflector fotografie mij nog gezegd), dus...
          Enfin, die 50mm met crop 1,6 valt REUZE mee, ik had eerst schrik omdat ik heel graag zoom. Maar nu is het een klein stapje naar voor of achter, en voor portretten is het ideaal, klein onopvallend lenske, licht, scherp, snel (kleuren weet ik nog niet heel goed: ben nog niet buiten geweest, maar kon niet wachten dit te schrijven). Mijn dag, eeuh, weekend kan niet meer stuk. Een tevreden mens hier!
          Greetz, York

          Comment

          Working...
          X