Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikons 50mm 1.4 G en 50mm 1.4D vs Nikons 28-70mm en 24-70mm op brandpunt 50mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikons 50mm 1.4 G en 50mm 1.4D vs Nikons 28-70mm en 24-70mm op brandpunt 50mm

    Deze wou ik hier ook nog eens laten bekijken op D800(E). Ik heb nog de oudere 50mm 1.4D naast de 50mm 1.4G die ik naast de 24-70mm 2.8 en de 28-70mm 2.8 wil laten bekijken. Allemaal op f/2.8 en de beide zooms op brandpunt 50mm.
    NEF's uit de camera en gecropt op 100%. Wat vinden jullie in het bij zonder van de zoom objectieven tov de primes ?

    Nikon 50mm 1.4G en 50mm 1.4D :

    [IMG][/IMG]

    Nikon beide Zooms :

    Last edited by enero; 4 augustus 2013, 20:32.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  • #2
    Re: Nikons 50mm 1.4 G en 50mm 1.4D vs Nikons 28-70mm en 24-70mm op brandpunt 50mm

    Gebruik de zoomlenzen maar, die zijn beter op f2,8.
    Die foto's zijn ook wel wat lichter, eigenlijk moet je een vergelijking maken waarbij het licht 100% hetzelfde blijft.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Nikons 50mm 1.4 G en 50mm 1.4D vs Nikons 28-70mm en 24-70mm op brandpunt 50mm

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Gebruik de zoomlenzen maar, die zijn beter op f2,8.
      Die foto's zijn ook wel wat lichter, eigenlijk moet je een vergelijking maken waarbij het licht 100% hetzelfde blijft.
      Ja het licht heb ik inderdaad niet gelijk kunnen houden. De foto's zijn buiten genomen onder een zonnekap, de 50mm primes al wat later den de zooms. Ik heb ze zelfs alle genomen met belichtingscorrectie +1 om absoluut de geen belichtingscorrectie te moeten uitvoeren in de postprocessing.
      Het is toch frappant dat de zooms hier beter presteren dan de primes. Dat was mijn eerste vaststelling. Men zou meestal het tegengestelde verwachten. Ik vraag mij hier weer af of dit met de D800 te maken heeft.
      Last edited by enero; 4 augustus 2013, 20:56.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        Re: Nikons 50mm 1.4 G en 50mm 1.4D vs Nikons 28-70mm en 24-70mm op brandpunt 50mm

        Heb je ook bij allemaal de AF optimaal ingesteld ?
        Want aan de achtergronden kun je zien dat die niet overal gelijk is waardoor je scherpteverschillen kan krijgen.
        Ook de grauwheid van de kleuren van de primes geeft een negatieve indruk terwijl dat door het tijdsverschil kan komen.
        D800 en een goed glasservies

        Comment


        • #5
          Re: Nikons 50mm 1.4 G en 50mm 1.4D vs Nikons 28-70mm en 24-70mm op brandpunt 50mm

          Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
          Heb je ook bij allemaal de AF optimaal ingesteld ?
          Want aan de achtergronden kun je zien dat die niet overal gelijk is waardoor je scherpteverschillen kan krijgen.
          Ook de grauwheid van de kleuren van de primes geeft een negatieve indruk terwijl dat door het tijdsverschil kan komen.
          De focus is bij alle foto's geplaatst op het rode zwaantje. Wat wel kan, is dat de focus nog een lichte fine tuning vraagt op de camera. Dit is een fenomeen dat zich bij veel lens/camera's voordoet. Het zelf doen is niet altijd evident. Merk ook op dat de crop niet bij elke foto juist op dezelfde plaats is genomen. Ik heb getracht bij alle foto's het woord 'original' erbij te tonen, maar dat is niet echt perfect afgemeten.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Nikons 50mm 1.4 G en 50mm 1.4D vs Nikons 28-70mm en 24-70mm op brandpunt 50mm

            Ik ben toch helemaal niet ontevreden over de scherpte bij mijn 50mm AF-S hoor Pol, ook een testje gemaakt,
            een 100% crop uit onderste foto, ook op f2.8 en met D800.

            Alleen ietje lichtval in de hoeken op 2.8.



            Comment


            • #7
              Re: Nikons 50mm 1.4 G en 50mm 1.4D vs Nikons 28-70mm en 24-70mm op brandpunt 50mm

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Ik ben toch helemaal niet ontevreden over de scherpte bij mijn 50mm AF-S hoor Pol, ook een testje gemaakt,
              een 100% crop uit onderste foto, ook op f2.8 en met D800.

              Alleen ietje lichtval in de hoeken op 2.8.



              Niet ontevreden hoor Geert, maar als je die naast de zooms vergelijkt frons je toch even het voorhoofd. Ik dacht altijd dat primes beter presteerden dan zooms. De foto's zijn dan nog op f2.8, dus daar zouden de 1.4's op zijn minst toch beter mogen scoren dan de zooms.
              Bij de test heb ik wel geen statief gebruikt, maar dit kan volgens mij geen reden zijn. Mijn camera staat op auto-iso en mijn shutterspeed is steeds ten minste 2x de brandpuntsafstand.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Nikons 50mm 1.4 G en 50mm 1.4D vs Nikons 28-70mm en 24-70mm op brandpunt 50mm

                De resultaten zouden echt opzienbarend zijn mochten ze onder identiek dezelfde lichtsituatie gebeurd zijn, dus in een studio en op statief. Nu zou ik hierover echt geen conclusie durven trekken. Ziet iemand het zitten om de test correct uit te voeren?

                De volgende vraag zal dan natuurlijk zijn hoe groot de verschillen zullen zijn tussen gelijke lenzen. Op alles zit natuurlijk spreiding.

                Groeten,

                Riho
                Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

                Comment


                • #9
                  Re: Nikons 50mm 1.4 G en 50mm 1.4D vs Nikons 28-70mm en 24-70mm op brandpunt 50mm

                  Oorspronkelijk geplaatst door Riho Bekijk bericht
                  De resultaten zouden echt opzienbarend zijn mochten ze onder identiek dezelfde lichtsituatie gebeurd zijn, dus in een studio en op statief. Nu zou ik hierover echt geen conclusie durven trekken. Ziet iemand het zitten om de test correct uit te voeren?

                  De volgende vraag zal dan natuurlijk zijn hoe groot de verschillen zullen zijn tussen gelijke lenzen. Op alles zit natuurlijk spreiding.

                  Groeten,

                  Riho
                  Zou ik graag doen, maar het probleem is dat ik momenteel herstellende ben van een Achillespeesruptuur met operatie. Alles gebeurt hier nog op krukken want ik mag nog geen enkele steun nemen op dat been.
                  Ik ben wel bereid hieraan mede te werken mocht het iemand zien zitten om bij mij aan huis te komen om één en ander te testen in ideale omstandigheden.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikons 50mm 1.4 G en 50mm 1.4D vs Nikons 28-70mm en 24-70mm op brandpunt 50mm

                    Ik heb nog enkele oude 50mm's (manuele focus), 1 ervan is even scherp als de Sigma 35 1.4 als ze op f/4 worden gebruikt.
                    Ik vind de 50 1.4G iets softer dan de 50 1.8G (dat zeer scherp is).
                    Maar in uw vergelijking lijkt het inderdaad de autofocus zijn dat mistte, van boven naar onder wordt het beeld scherper (kijkend naar de vorm van een markeerstift is het de focus dat niet goed ligt).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikons 50mm 1.4 G en 50mm 1.4D vs Nikons 28-70mm en 24-70mm op brandpunt 50mm

                      Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                      Ik heb nog enkele oude 50mm's (manuele focus), 1 ervan is even scherp als de Sigma 35 1.4 als ze op f/4 worden gebruikt.
                      Ik vind de 50 1.4G iets softer dan de 50 1.8G (dat zeer scherp is).
                      Maar in uw vergelijking lijkt het inderdaad de autofocus zijn dat mistte, van boven naar onder wordt het beeld scherper (kijkend naar de vorm van een markeerstift is het de focus dat niet goed ligt).
                      Ik sta open voor uw commentaar en ga, indien mogelijk de test overdoen met statief.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikons 50mm 1.4 G en 50mm 1.4D vs Nikons 28-70mm en 24-70mm op brandpunt 50mm

                        Ziehier dezelfde test op statief met de D800E, alles op f2.8, zelfde lichtomstandigheden, 100 crop van onbewerkte RAW files.

                        Zooms op 35mm in volgorde 24-70mm en 28-70mm :



                        Zooms op 50mm dezelfde volgorde :



                        Op 35mm doet de 28-70 het dus beter, terwijl het op 50mm et de 24-70 is.
                        Last edited by enero; 7 augustus 2013, 10:13.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikons 50mm 1.4 G en 50mm 1.4D vs Nikons 28-70mm en 24-70mm op brandpunt 50mm

                          En nu nog eens de Nikon 50mm 1.4D en de 50mm1.4G op 2.8, zelfde lichtomstandigheden, 100% crop en onbewerkte NEF-files.

                          In volgorde : 50mm 1.4D en 50mm 1.4G :




                          Nog eens 24-70 op 50mm en 28-70 op 50mm :



                          Oordeel maar...
                          Last edited by enero; 7 augustus 2013, 10:24. Reden: foto's naast mekaar
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikons 50mm 1.4 G en 50mm 1.4D vs Nikons 28-70mm en 24-70mm op brandpunt 50mm

                            Wordt tijd om eerst de Af fine tuning uit te voeren voor alle lenzen denk ik...
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikons 50mm 1.4 G en 50mm 1.4D vs Nikons 28-70mm en 24-70mm op brandpunt 50mm

                              Een voorbeeld hoe je dat kan doen:


                              Ik heb wel een probleempje met item 5
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X