Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Standaard Nikon z series met f-vatting lenzen

Ben zo stillaan es aan het uitkijken hoe de overstap naar de nikon z series eruit gaat moeten zien voor mij....

Dé grote vraag hierbij is ofdat mijn "oude" lenzen hier met een adapter minder goed of zelfs slecht zullen presteren op een nikon z7ii bvb
    (Blijkbaar ook al 2de versie van de ftz adapter)
    En is het lens per lens verschillend???

Er zijn namelijk meerdere lenzen die ik gewoon zou willen houden, want die zijn wat ik wil, hoeven niet tegen hoge bedragen verbeterd te worden....

Mijn huidige lenzen set:
    Nikon 16-35 f4
    Sigma 12-24 f4.5-5.6 ii
    Sigma 24,35 en 50 Art series
    Nikon 85mm 1.8 afs
    Nikon 105mm 1.4 afs

Graag mensen hun ervaringen ermee vooral, het web afstruinen heb ik al gedaan

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

Standaard Re: Nikon z series met f-vatting lenzen

Hoi,

Ik heb ondertussen ongeveer een 6maanden de overstap gedaan van een D810 naar de Z6II.
    Eerst gebruikte ik de ftz (1ste versie) met de lenzen die ik had. Dit waren de af-s 24-70 f2.8, de af-s 85mm 1.8 en een tamron 35mm 1.8.
    Dit werkte perfect, enkel met de tamron heb ik een firmware update moeten laten doen bij tamron zelf (pech gehad dat het een lens was van de 1ste reeks en dit niet zelf met de tap in kon gebeuren).
    Nu ben ik overgeschakeld naar de Z lensen. De 85 s-line is een droomlens en voor de rest gebruik ik de 24-70 f4 nu. Soms mis ik de 2.8 wel maar het prijsverschil vind ik voor mezelf niet te verantwoorden
    De prime lensen van viltrox zijn niet zo scherp als de s-line lenzen, maar wel even scherp als mijn versie van de af-s die ik had.
    Voor mij was het vooral de adapter die me tegenstak voor gebruik van statief en dergelijke, maar dit is wel opgelost met de versie 2 ftz.

Als je zeker wil zijn dat de combinaties werken ga je best eens een z toestel huren

Het grootste verschil tussen de FTZ I en II is de vorm van de behuizing. FTZ I werkt niet samen met een portrait grip.

Je kan enkel AF-S lenzen gebruiken, althans niet AF-S lenzen kunnen geen gebruik maken van autofocus.

Nikon lenzen zullen even goed werken via een fTZ als op een F-mount toestel, rekening houdende met hoe het autofocus systeem van de Z werkt.
    Voor niet Nikon lenzen is er geen garantie dat deze goed werken. Deze zullen misschien een firmware update nodig hebben. Dit is enkel voor de autofocus, optisch is er geen verschil.

Z lenzen zullen wel altijd beter zijn dan gelijkaardige niet Z lenzen, de Z mount is nu eenmaal gemaakt voor meer kwaliteit.

Dus als je overstapt naar de Z kan je gerust uw bestaande lenzen gebruiken met een FTZ, maar ik zou ook aanraden om toch 1 Z lens te kopen in een bereik dat je veel gebruikt. (De 24-70 f4 kit lens is zeker niet slecht.)

De Tamron 24-70 Sp 2.8 versie werkt héél goed met de adapter !

Ik heb sinds 2018 de Z7 met de eerste FTZ adapter en heb nog steeds maar 2 Z-mount objectieven. De overige objectieven zijn mijn oudere Nikon F-mounts die allemaal AF-S hebben en volledig functioneel zijn op de Z7.

Enkel met de AF-S 14-24mm f/2.8 krijg je door de adapter een vrij lomp geheel maar verder stoort die adapter me niet.

Ga idd eens aan het testen moeten gaan, met al mijn lenzen dan.
    Eens in mijn hoofd een systeempje uitdokteren om dan ook echt te vergelijken met dezelfde lenzen op mijn d850

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

Soortgelijke discussies

1. Reacties: 1
    Laatste bericht: 3 juni 2022, 19:45
  2. Fuji S2 PRO Nikon-vatting met 3 lenzen + Flitser
    Door Raf Willems in forum Aangeboden
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 24 november 2012, 18:25
  3. [ Nikon ] Enkele Lenzen met nikon vatting (prime, tele en standaard)
    Door boerkejos in forum Aangeboden
    Laatste bericht: 29 juli 2012, 19:38
  4. [ Sigma ] 2 lenzen met nikon vatting
    Door david_ve in forum Aangeboden
    Laatste bericht: 5 juni 2010, 19:04
  5. Nog enkele lenzen met Nikon vatting te koop
    Door Zanrath in forum Aangeboden
    Laatste bericht: 18 oktober 2007, 21:38

Regels voor berichten