Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon z series met f-vatting lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon z series met f-vatting lenzen

    Ben zo stillaan es aan het uitkijken hoe de overstap naar de nikon z series eruit gaat moeten zien voor mij....

    Dé grote vraag hierbij is ofdat mijn "oude" lenzen hier met een adapter minder goed of zelfs slecht zullen presteren op een nikon z7ii bvb
    (Blijkbaar ook al 2de versie van de ftz adapter)
    En is het lens per lens verschillend???

    Er zijn namelijk meerdere lenzen die ik gewoon zou willen houden, want die zijn wat ik wil, hoeven niet tegen hoge bedragen verbeterd te worden....

    Mijn huidige lenzen set:
    Nikon 16-35 f4
    Sigma 12-24 f4.5-5.6 ii
    Sigma 24,35 en 50 Art series
    Nikon 85mm 1.8 afs
    Nikon 105mm 1.4 afs

    Graag mensen hun ervaringen ermee vooral, het web afstruinen heb ik al gedaan

    Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

  • #2
    Re: Nikon z series met f-vatting lenzen

    Hoi,

    Ik heb ondertussen ongeveer een 6maanden de overstap gedaan van een D810 naar de Z6II.
    Eerst gebruikte ik de ftz (1ste versie) met de lenzen die ik had. Dit waren de af-s 24-70 f2.8, de af-s 85mm 1.8 en een tamron 35mm 1.8.
    Dit werkte perfect, enkel met de tamron heb ik een firmware update moeten laten doen bij tamron zelf (pech gehad dat het een lens was van de 1ste reeks en dit niet zelf met de tap in kon gebeuren).
    Nu ben ik overgeschakeld naar de Z lensen. De 85 s-line is een droomlens en voor de rest gebruik ik de 24-70 f4 nu. Soms mis ik de 2.8 wel maar het prijsverschil vind ik voor mezelf niet te verantwoorden
    De prime lensen van viltrox zijn niet zo scherp als de s-line lenzen, maar wel even scherp als mijn versie van de af-s die ik had.
    Voor mij was het vooral de adapter die me tegenstak voor gebruik van statief en dergelijke, maar dit is wel opgelost met de versie 2 ftz.

    Als je zeker wil zijn dat de combinaties werken ga je best eens een z toestel huren

    Comment


    • #3
      Re: Nikon z series met f-vatting lenzen

      Het grootste verschil tussen de FTZ I en II is de vorm van de behuizing. FTZ I werkt niet samen met een portrait grip.

      Je kan enkel AF-S lenzen gebruiken, althans niet AF-S lenzen kunnen geen gebruik maken van autofocus.

      Nikon lenzen zullen even goed werken via een fTZ als op een F-mount toestel, rekening houdende met hoe het autofocus systeem van de Z werkt.
      Voor niet Nikon lenzen is er geen garantie dat deze goed werken. Deze zullen misschien een firmware update nodig hebben. Dit is enkel voor de autofocus, optisch is er geen verschil.

      Z lenzen zullen wel altijd beter zijn dan gelijkaardige niet Z lenzen, de Z mount is nu eenmaal gemaakt voor meer kwaliteit.

      Dus als je overstapt naar de Z kan je gerust uw bestaande lenzen gebruiken met een FTZ, maar ik zou ook aanraden om toch 1 Z lens te kopen in een bereik dat je veel gebruikt. (De 24-70 f4 kit lens is zeker niet slecht.)

      Comment


      • #4
        Re: Nikon z series met f-vatting lenzen

        De Tamron 24-70 Sp 2.8 versie werkt héél goed met de adapter !
        https://ggpics.be/

        Comment


        • #5
          Re: Nikon z series met f-vatting lenzen

          Ik heb sinds 2018 de Z7 met de eerste FTZ adapter en heb nog steeds maar 2 Z-mount objectieven. De overige objectieven zijn mijn oudere Nikon F-mounts die allemaal AF-S hebben en volledig functioneel zijn op de Z7.

          Enkel met de AF-S 14-24mm f/2.8 krijg je door de adapter een vrij lomp geheel maar verder stoort die adapter me niet.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon z series met f-vatting lenzen

            Ga idd eens aan het testen moeten gaan, met al mijn lenzen dan.
            Eens in mijn hoofd een systeempje uitdokteren om dan ook echt te vergelijken met dezelfde lenzen op mijn d850

            Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Nikon z series met f-vatting lenzen

              even een update voor mensen die in dezelfde richting denken:
              ondertussen heb ik de Z7ii met de adapter (versie 2) en Z14-30 f4

              ik heb de kans ook om te vergelijken (eerst met mijn d850 die nu verkocht is) maar ook met d750
              bevinding is dat de kwaliteit van de autofocus met de adapter op de Z7ii idd verschilt van lens tot lens maar de verschillen zijn niet enorm onderling,
              maar de spreuken die je online leest van 'even goed als dslr' of dergelijke, dat nog net niet
              met de adapter gaat het net ietsje trager (maar geen grote verschillen), bij sommige lenzen valt het meer op dan bij andere (thirth party of Nikon maakt bij mij hierin niet veel uit)
              low light zie je al in de cijfers dat het moeilijker word, het is ook zo, beide dslr body deden het hier beter

              de Z14-30 tov 16-35 scoort qua autofocus vrij gelijkwaardig, maar door de camera bij low light minder uitt, contrast en scherpte zitten erg goed

              Ik heb ook kunnen vergelijken met de Z7ii vs canon R5:
              met de adapter erop scoort canon gewoon beter naar mijn gevoel (de Z9 hierbuiten gelaten, die zit op een ander niveau)
              sensor-wise heeft canon echt wel een inhaal beweging gemaakt qua dynamisch bereik ook (beetje off-topic maar mss wel interessant voor sommigen)
              Last edited by bulke41; 28 februari 2023, 20:51.
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Nikon z series met f-vatting lenzen

                Hoi,
                ik heb vanaf voorjaar 2019 de Z7.
                De FTZ adapter heb ik op verschillende lenzen gebruikt, zowel Nikon als Tamron en Sigma.
                Eigenlijk geen klachten.
                Nu ben ik langzaamaan wel omgeschakeld naar Z lenzen, dus gebruik ik de FTZ alleen nog maar op mijn Sigma 150-600 C lens.
                Ook in combinatie met de TC-1401 1,4 extender. Met goede resultaten... Redelijk goede AF... 840 mm uit de hand...
                Nog "erger"... ik knoop nog een Kenko 1.4x extender dáárachteraan... mét AF op de Z7... 1200 (1176) mm tele!!!
                playtime by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
                Met behoorlijke scherpte...
                Heggemus by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
                Uit de hand geschoten, van binnen naar buiten... De heggemus op een meter of 8...

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon z series met f-vatting lenzen

                  Op mijn z6 gebruik ik nu enkel nog de sigma 85mm 1.4 art met de adapter. Die wil ik echt niet wegdoen, de resultaten zijn heel goed samen met de adapter.
                  Ik heb indertijd wel de nikon 135mm f2 dc moeten wegdoen omdat de autofocus niet werkt op een systeemcamera. Daar heb ik wel wat spijt van achteraf want dat was een hele mooie lens.
                  Voor de rest heb ik mijn gerief aangepast en heb ik nog een 50mm 1.8 en de 24-70f2.8 in de Z reeks.
                  Groetjes,
                  Dominic

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon z series met f-vatting lenzen

                    Vroeger had ik een D5 met een groot scala aan lenzen.
                    Nu heb ik een Z9 met 2 Z-lenzen (de 24-120 F4 en de 100-400 F3.5-5.6) waar ik uiterst tevreden over ben.
                    Van mijn F-lenzen heb ik de meeste verkocht (de winkel waar ik mijn Z9 + Z-lenzen gekocht heb heeft ze overgenomen).
                    Ik heb de FTZ II adapter en gebruik die met volgende lenzen:
                    - de Nikon 105mm F2.8 macro lens
                    - de Nikon 70-200mm F2.8 lens
                    - de Nikon 50mm F1.2 AIs lens

                    Ik heb de 50mm gehouden omdat ik voor die ook variabele ND filters heb waar ik soms mee speel. Die lens was op mijn D5 ook al manueel te bedienen, dus dat verandert niet veel (alhoewel, het 'fameuze' palletje waarmee je het diafragma doorgeeft werkt niet meer met de adapter).

                    De 105mm macro heb ik behouden omdat die zijn werk doet, ook op de Z9 (zelfs met tussenringen)

                    De 70-200mm heb ik nog omdat het een 'witte' versie is (eerder zeldzaam) en omdat ik eerst alleen de 24-120 Z-lens gekocht had. Samen met een x2 had ik zo toch een 140-400mm lens was mijn redenering.

                    Achteraf gezien zal ik de 70-200 waarschijnlijk ook weg doen, de Z-lenzen werken heel goed en met de twee die ik er nu heb bestrijk ik de volledige 24-400mm (met de Z versie van de TC 2.0, die ik ook heb) kom ik zelfs aan 800mm !

                    Terwijl de FTZ II héél goed werkt met mijn F-lenzen vind ik de Z-lenzen (allebei de 'S' serie) toch enigszins superieur, niet van kwaliteit of glas maar ik vind ze wel sneller. Pas op, vergelijken is niet meer mogelijk omdat ik mijn D5 dus verkocht heb.
                    Ook vind ik (misschien tussen de oren ?) dat je dat toch voelt, zo'n adapter tussen de lens en body ; het evenwicht is toch hetzelfde niet meer, vind ik....

                    Tenslotte, F-lenzen van het 'D-' type ipv 'S-' type werken ook niet met een systeemcamera. Zo heb ik ook de 50mm 1.8 verkocht omdat de autofocus van die lens nog met de motor van de body bestuurd wordt.

                    En als antwoord op de vraag "waarom heb je je D5 met lenzen verkocht ?" : tja, nu kreeg ik nog een mooie overname prijs voor die machine en ik wilde zowiezo een bakje met meer pixels (de reden hiervoor is een ander verhaal).

                    Comment

                    Working...
                    X