Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon D90 50mm 1.8 D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon D90 50mm 1.8 D

    hallo bd
    ik heb vandaag mijn prime lens 50mm 1.8 D
    toegekregen en ben hier maar los op fotootjes een het trekken om hem eens te testen
    en nu is de vraag of dat normaal is dat je uit de hand moeilijk is om scherpe foto's te nemen op 1/500sec of meer, met statief zijn ze goed maar uit de hand
    ik lees hier zo veel goeds over die lens van scherpte enz...
    ik heb toch de indruk dat mijn kit lens 18-105mm scherper is hoor
    ik hoop dat ik van die 50mm 1.8 D geen spijt van krijg
    geef hier ook iemand dat probleem of is die lens alleen geschikt voor op statief

    ps: ik heb hier in dit forum gezocht maar vind er niks van terug

    grts shooter

  • #2
    Re: nikon D90 50mm 1.8 D

    Met een 50 F1.8 lens kan je perfect mooie foto's maken uit de hand vanaf een sluitertijd vanaf ongeveer 1/60 en hoger

    Dit is een zeer scherp lensje, waarbij je het verschil met een kitlens zeker moet kunnen zien.

    Welk F getal gebruik je voor het maken van je foto's?
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

    Comment


    • #3
      Re: nikon D90 50mm 1.8 D

      Vind het ook maar beetje raar, is een super-scherpe lens waar (bijna) geen ander aan kan tippen. (mss de 85, 1.4 )

      Gebruik de 35mm/1.8, 50mm/1.8 & 85mm 1.8 en moet zeggen dat de 50 echt wel de scherpste lijkt
      Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

      BD1614BE

      Comment


      • #4
        Re: nikon D90 50mm 1.8 D

        Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
        Met een 50 F1.8 lens kan je perfect mooie foto's maken uit de hand vanaf een sluitertijd vanaf ongeveer 1/60 en hoger

        Dit is een zeer scherp lensje, waarbij je het verschil met een kitlens zeker moet kunnen zien.

        Welk F getal gebruik je voor het maken van je foto's?
        zal wel aan mij liggen denk ik, ik ben ook geen prime lens gewoon he, zal wel wat zoeken zijn, heb wel gemerkt op f/1.8 dat ze niet zo scherp zijn vanaf f/2.8 al iets scherper en op f/5.6 beter
        blijven oefenen zeker

        grts shooter

        Comment


        • #5
          Re: nikon D90 50mm 1.8 D

          Oorspronkelijk geplaatst door shooter1970 Bekijk bericht
          hallo bd
          ik heb vandaag mijn prime lens 50mm 1.8 D
          toegekregen en ben hier maar los op fotootjes een het trekken om hem eens te testen
          en nu is de vraag of dat normaal is dat je uit de hand moeilijk is om scherpe foto's te nemen op 1/500sec of meer, met statief zijn ze goed maar uit de hand
          ik lees hier zo veel goeds over die lens van scherpte enz...
          ik heb toch de indruk dat mijn kit lens 18-105mm scherper is hoor
          ik hoop dat ik van die 50mm 1.8 D geen spijt van krijg
          geef hier ook iemand dat probleem of is die lens alleen geschikt voor op statief

          ps: ik heb hier in dit forum gezocht maar vind er niks van terug

          grts shooter

          Met welk diaiframa zijn de foto getrokken:
          f 1.8
          of
          f 8
          of
          f...
          Hoe meer men het diaframa dichtknijpt (f-getal verhogen) hoe meer scherpte(diepte) men van een foto kan verwachtten.

          en neen het is niet normaal om bij die sluitertijden onsherpe foto te hebben,
          Was het AF waarme je de foto's nam of manuele scherpstelling...

          Die lens gebruik ik bijna standaard voor Familie Fotos en is Haarscherp, ik ben er zeer
          tevreden van, maar je moeet weten hoe het diafragma te benutten van deze lens

          Als er nog vragen zijn,..
          Groeten
          Steven
          "You never fail because you made a mistake
          You only win because you try"
          - Marcus Hilton (bekend danser)
          FLICKR

          Comment


          • #6
            Re: nikon D90 50mm 1.8 D

            Oorspronkelijk geplaatst door shooter1970 Bekijk bericht
            uit de hand moeilijk is om scherpe foto's te nemen op 1/500sec of meer,
            Hangt er vanaf hoeveel meer tot 1/100ste lukt het aardig.......

            BTW mijn 50/1.8 was 2.8 minder scherp als mijn 17-55 op 50 vol open
            .
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: nikon D90 50mm 1.8 D

              Oorspronkelijk geplaatst door stco Bekijk bericht
              Hoe meer men het diaframa dichtknijpt (f-getal verhogen) hoe meer scherpte(diepte) men van een foto kan verwachtten.
              Voor de scherpte waag ik dit te betwijfelen....
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: nikon D90 50mm 1.8 D

                Oorspronkelijk geplaatst door shooter1970 Bekijk bericht
                hallo bd
                ik heb vandaag mijn prime lens 50mm 1.8 D
                toegekregen en ben hier maar los op fotootjes een het trekken om hem eens te testen
                en nu is de vraag of dat normaal is dat je uit de hand moeilijk is om scherpe foto's te nemen op 1/500sec of meer, met statief zijn ze goed maar uit de hand
                ik lees hier zo veel goeds over die lens van scherpte enz...
                ik heb toch de indruk dat mijn kit lens 18-105mm scherper is hoor
                ik hoop dat ik van die 50mm 1.8 D geen spijt van krijg
                geef hier ook iemand dat probleem of is die lens alleen geschikt voor op statief

                ps: ik heb hier in dit forum gezocht maar vind er niks van terug

                grts shooter
                hangt er van af...

                beweegt je onderwerp? welke AF stand? (M, S of C)

                op 1.8 kan je foto haarscherp zijn als er tussen het moment van de scherpstelling en de foto nieks verandert... herkaderen kan genoeg zijn om een onscherpe foto te krijgen...

                ga eens na als je foto niet scherp is op een andere plaats?
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: nikon D90 50mm 1.8 D

                  Ik heb de 50mm 1.8f ook en ben er tevreden van. Maar ik moet wel zeggen dat ze het scherpste is vanaf 4f vind ik...eronder moet het al goed gefocust zijn...maar al bij al een leuke en scherpe lens.

                  Grtz
                  Dirk
                  D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                  Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon D90 50mm 1.8 D

                    bedankt voor jullie reaktie, heb deze middag wat gespeelt met mijn lens en moet toch toegeven dat het een super lens is, mooi sherp
                    wat mij nu wel is opgevallen op mijn foto's is dat de plaats waar ik scherpstel niet echt zo scherp is maar wel een paar cm er naast, dat zou toch ook niet mogen
                    is daar een oplossing voor?

                    grts shooter

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon D90 50mm 1.8 D

                      Oorspronkelijk geplaatst door shooter1970 Bekijk bericht
                      is dat de plaats waar ik scherpstel niet echt zo scherp is maar wel een paar cm er naast
                      Er naast of er voor of er achter?

                      Oorspronkelijk geplaatst door shooter1970 Bekijk bericht
                      is daar een oplossing voor?
                      Als het er voor of er achter is, dan de lens laten calibreren voor front- of backfocus. Ook een goed gaan kijken met je andere lens, want misschien is het het toestel wel, maar zie je het bij die niet zo goed door de grotere scherptediepte.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon D90 50mm 1.8 D

                        Ik gebruik deze lens nu al een tijdje en moet zeggen dat ze echt retescherp is. Op f1,8 is de scherptediepte echter zo gering dat je al snel een onscherpe foto hebt. Je camera een klein beetje verplaatsen na scherpstelling kan al genoeg zijn om een minder scherpe foto te hebben. Veel succes en plezier met je fantastische aankoop En zoals ik ook al gemerkt heb, oefening baart kunst met deze klepper

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon D90 50mm 1.8 D

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Er naast of er voor of er achter?


                          Als het er voor of er achter is, dan de lens laten calibreren voor front- of backfocus. Ook een goed gaan kijken met je andere lens, want misschien is het het toestel wel, maar zie je het bij die niet zo goed door de grotere scherptediepte.
                          en hoe moet ik dat dan doen dat calibreren?

                          grts shooter

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikon D90 50mm 1.8 D

                            Beste iedereen:

                            http://http://nl.wikipedia.org/wiki/Scherptediepte

                            Begrijp:
                            Op de lage f getallen 1.8 tot 2 is de scherptediepte gering hoofd onderwerp (gedeeltelijk) scherp. achtergrond aristiek wazig
                            op de hogere f getallen 5.6 en hoger is de volledige foto scherp tot retescherp (f8-f11).

                            Hoger moet je zeker niet gaan met D90(=crop camera) wegens diffractie

                            het is aan u de keuze wat je wil, ik verkies voor close ups lage f-getallen, landschappen of als ik echt alles scherp wil hebben hoge f-getallen.
                            je moet wel werken dan in P A of S stand van het toestel en de ander gegevens nakijken shutterspeed en ISO om handelbaar te blijven voor foto te maken

                            Hoop u van dienst te zijn
                            groeten
                            Steven
                            "You never fail because you made a mistake
                            You only win because you try"
                            - Marcus Hilton (bekend danser)
                            FLICKR

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikon D90 50mm 1.8 D

                              Oorspronkelijk geplaatst door shooter1970 Bekijk bericht
                              en hoe moet ik dat dan doen dat calibreren?
                              Mr. Nikon doet dat.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X