Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D850 + Nikon 105 1:2.8 G ED Macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D850 + Nikon 105 1:2.8 G ED Macro

    Beste,

    Ik ben in het bezit van bovenstaande configuratie. Nu wil ik me bezighouden met macro fotografie, meer bepaald insecten. Is dit hiervoor perfect?

    Bedankt!
    Nikon D700-D300s, AF-S Nikkor 18 - 200 mm 1:3.5 - 5.6 VRII, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano, AF-S Nikkor 50 mm 1:1.4 G, AF-S Nikkor 35 mm 1:1.8 G, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

  • #2
    Re: Nikon D850 + Nikon 105 1:2.8 G ED Macro

    Kun je die vraag niet gewoon zelf beantwoorden, door het gewoon te doen. Je hebt zelfs geen insect nodig, maar gewoon iets van dezelfde grootte.

    Bepaalde insecten: er is verschil tussen een vliegend hert en van die dingetje die je met blote oog amper ziet.

    De lens die je noemt heet Micro, zoals alle Nikkor macrolenzen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D850 + Nikon 105 1:2.8 G ED Macro

      Ik heb dezelfde combinatie: heel tevreden over. Ik heb er ook de ringflash van Sigma bij, die uitstekend licht aflevert, waardoor je de sluitersnelheid en het diafragma binnen 'normale' waarden kunt houden. De VR is wel van het 'oudere' type, maar doet goed zijn werk, waardoor je veel dingen uit de hand kunt fotograferen. Natuurlijk is een statief meestal aangewezen bij macro fotografie (VR afzetten dan hé !). Ik zou zoals hjanssen zeggen: gewoon proberen, véél proberen en je eigen werkwijze vinden die voor jou het prettigst aanvoelt. Probeer bij stilzittende onderwerpen ook eens focus-stacking, dat levert soms geweldige resultaten.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D850 + Nikon 105 1:2.8 G ED Macro

        Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
        De VR is wel van het 'oudere' type, maar doet goed zijn werk
        VR werkt prima, maar bij macro nooit iets van gemerkt.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D850 + Nikon 105 1:2.8 G ED Macro

          Ik heb bv. ook de 200-500 Nikkor met VR. Die 'pakt' het beeld a.h.w. vast, terwijl dat bij de 105 mikro minder het geval is. Met mijn kleine technische kennis besluit ik daaruit dat ook in de VR systemen er een evolutie is naar steeds beter, accurater....Maar zoals je zegt: de VR op de 105 mm doet zijn werk ook prima, als ik uit de hand fotografeer. Voor macro gebruik ik evenwel meestal een statief.... Het ligt er ook aan wat je 'macro' noemt. Vanaf welke afstand of vergroting spreek je van macro. je zou het ook 'dichtbij-fotografie' kunnen noemen. Met de 105 kun je ook tot oneindig scherpstellen hé. Is trouwens geen verkeerde portretlens....

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D850 + Nikon 105 1:2.8 G ED Macro

            Bij macro opnamen de VR uitschakelen, daar heb je alleen maar hinder van en vertraagt. Ik schakel bij macro ook altijd de AF uit en bepaal de scherpte door met de camera naar voren of achter te gaan wanneer ik uit de hand. fotografeer. Nikon noemt een macro objectief de ene keer micro en de andere keer macro maar is beide gewoon hetzelfde. Het meest gangbare brandpunt afstand bij marco is 105 mm /1:2.8. Sigma heeft ook de populaire 180mm f/2.8 EX DG OS APO HSM Macro. Deze heeft het voordeel dat je wat verder van het onderwerp kan werken maar als nadeel het gewicht.

            Comment

            Working...
            X